Vaunuehdotuksia!

Yllätysesikoista odotellaan viikolla 21. Pikkuhiljaa oon ruvennu tutkailemaan millasia vaunuja on tarjolla ja aika pihalla olen, kun ei oo mitään kokemusta kärryttelystä yleensäkään. Kaikki vinkit siis erittäin tervetulleita!

Vauva syntyy autottomaan perheeseen, ja hissittömään kerrostaloon. Laskettu aika elokuun alussa eli loppukesän/alkusyksyn pienokainen meille tulossa.

Millaiset vaunut tähän tilanteeseen parhaat?

Ihan mahdottoman hintaisetkaan eivät saisi olla. Joku 400 euroa maksimissaan. Asutaan myös sen verran "landella" ettei oo mitään lastentarvikeliikkeitä lähettyvillä. Nettikauppoja selattu lähinnä.

Brion kombit, voin suositella :D
Hinta on kyllä enemmän kuin tuo 400 euroa, mut voi tosin saada vielä edellisvuoden kuoseja halvalla tai sitten vähän käytettynä esim huuto.netistä.
Ovat kyllä hintansa väärti. Niissä on iso ratasosa, joten lapsi mahtuu pitkään. Vauva-ajaksi kova kantokoppa, jonka saa ratasosasta irti. Kantokopalla vauvan voi kuljettaa kerrostalossa ylös (vaunut pitää jättää alas?) jos on nukahtanut vaunuihin. Vaunuilla on 2 vuoden takuu. Niissä on heittoaisa joten työntösuuntaa saa vaihdettua kätevästi ja nopeasti. Vaunuissa on neljä isoa pyörää, ne kulkevat hyvin maastossa kuin maastossa. Brion kombit ovat olleet kaksplus-lehden testivoittaja monena vuotena

http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/2934/pl#

Babystyle-verkkokaupassa näytti olevan joitakin "vanhoja" kuoseja halvalla

Oon jus jutellu vaunu hankinnoista kolmen siskoni kansssa, joilla kaiklla pieniä lapsia. Meille on eka tulossa joten muuta kokemusta ei oo ku siskojen lapsia työnnelly, mutta mun mielestä vaunut on semmoset mihin kannattaa satsata, varsinkin kun ei ole autoa, nehän on sitten se kulkupeli millä te joka päivä liikutte!

Eli hyviä vinkkejä mitä sain siskoiltani: kääntyvät etupyörät/-pyörä, helpottaa liikkumista esim. kaupoissa.Työntäminen ei tunnu niin raskaalta ja ei tartte keulia.
Yhdistelmät pehmeällä kantokopalla, ei tartte säilyttää kovaa koppaa kun sitä ei enää tarvitse.
Kevyet, kun joudut niitä portaissa hilaamaan ees taas.
Heittoaisa olis hyvä ominaisuus, mut kaikkea ei yleensä saa samassa paketissa.
Istunosa pitää olla käännettävä, pieni lapsi kasvot työntäjään päin ja isompi kasvot meno suuntaan päin.

Tossa mitä tuli nyt mieleen. Noilla ominaisuuksilla kattelin itte Teutonian Fun, tai Mistral S ja Bugaboo vaunuja, noi ei oo mitään halpoja, mutta kannattaa kattoa käytettyinä.
Noiden lisäksi ei tartte matkarattaita, joten yhdet vaunut menee koko vaunu iän.
Ite päädyin Bugaboon Frogeihin ku saan tutulta käytetyt halvemmalla.
Tsemppiä kärry hankintoihin.

Edellistä kirjoitusta kommentoisin, että ap:n kannattaa harkita ostaako rattaita kääntyvillä pyörillä/kääntyvällä pyörällä, koska etupyörät ovat silloin yleensä pienemmät tai niitä on vain yksi ja niillä voi olla vaikea kulkea jos asuu maalla. Ja em vaunuihin ei saa heittoaisaa (koska silloinhan kääntyvät pyörät jäisivät taakse), vaan niissä on yleensä käännettävä istuinosa.

Muoks. ja meidän nelipyöräiset briot on kevyet työntää vaikka onki aika isot.
Tuo kova/pehmeä kantokoppa on makuasia, itse päädyin kovaan, koska se on mielestäni turvallisempi.

K-M
meillä on carena freeride yhdistelmät ja tykkään. kovapohjaisella kantokopalla ja heittoaisalla. renkaat on isot ja leveät ja niitä on ollut keveä pukata yhdellä kädellä auraamattomalla pihalla. ja mikä parasta hinta uutena nettikaupasta kotiovelle asti kannettuna 204 euroa.
www.vauvatar.net

Alkuperäinen kirjoittaja Ryökäle:
Edellistä kirjoitusta kommentoisin, että ap:n kannattaa harkita ostaako rattaita kääntyvillä pyörillä/kääntyvällä pyörällä, koska etupyörät ovat silloin yleensä pienemmät tai niitä on vain yksi ja niillä voi olla vaikea kulkea jos asuu maalla. Ja em vaunuihin ei saa heittoaisaa (koska silloinhan kääntyvät pyörät jäisivät taakse), vaan niissä on yleensä käännettävä istuinosa.

Muoks. ja meidän nelipyöräiset briot on kevyet työntää vaikka onki aika isot.
Tuo kova/pehmeä kantokoppa on makuasia, itse päädyin kovaan, koska se on mielestäni turvallisempi.

Peesaan! Meillä oli jonkin aikaa käytössä Teutonia Funit ja ne oli ihanan ketterät kauppakeskuksen käytävillä tai muulla erittäin tasaisella alustalla. Mutta me asutaan maalla ja lenkkeiltiin rattaiden kanssa myös hiekkateillä. Eturenkaat tökkäsivät joka kuoppaan ja talvella kannoin vaunuja (vauva kyydissä) kinosten yli. Vaikka eturenkaat lukitsi, työntäminen oli ikävän tuntuista siltikin.

Kovin isojakaan ei kannata harkita, jos niitä joutuu kantamaan hissittömässä talossa. Funit oli kyllä erittäin kevyet kantaa, mutta suosittelen niitä vain kaupungin keskustassa asuvalle.

Hyppaapa junaan/bussiin ja matkusta jonnekin, jossa on isot lastentavaraliikeet. Vaunuja on todella vaikea hankkia vain netin kautta (tai ehka teit vain alkututkimuksia tarjonnasta).... Itse olen joutunut nain tekemaan rattaiden osalta (asuimme silloin Kiinassa) ja virheita tuli...

Jos et asu kaupungissa, myos mina suosittelen isopyoraisia (tai ei kaantyvilla pyorilla) olevia vaunuja, varsinkin, kun nakojaan tyontelet niita paljon talvella....

Itse olen tyonnellyt vaunuja hyvin vahan Suomessa, mutta kerran kuukauden verran talvella. Suomi-vaunuja (rattaina) meilla oli Carena Freeride ja ne oli hintaansa verrattuna tosi hyvat ja pienet ja kulkivat lumessa/loskassa tosi hyvin. Ja, hissittomassa talossa jaksoin kantaa niita ylos.

Kokemusta on myos Bugaboo cameleonista, mutta ne on ihan eri hintaluokan rattaat. Mutta, jos tyontelet niita "maalla" niin jopa niiden talvirenkaat saattavat kylla olla liian hepposet...

Talla palstalla haukutaan usein halpoja versioita ja unohdetaan, etta kaikilla ei ole rahaa laittaa 800euroa rattaisiin. Itse tiedat budjettisi ja loydat varmasti hyvat vaihtoehdot. Ulkomaisia nettikauppoja kannattaa myos harkita.

annanpa minäkin vielä neuvoni tähän soppaan mukaan, eli mihin itse nyt kiinnittäisin huomiota:

-selkänojan säädöt mielellään neljään asentoon, kolme oli meillä liian vähän

-työntöaisan säädöt, itse olen n.160cm ja Brion teleskooppiaisa on hiukan liika korkea, ranteet kipeytyvät välillä.

-tilava tavarakori, ostoksia täytyy mahtua kyytiin vaippapaketista alkaen..

-tilava makuutila suosittelen vähintään 90cm, meidän lapsi on nyt vasta 1v8kk ja alkaa oleen Brion Novan makuutila talvivarusteilla lyhyt.

-yleisesti millaset on työntää, ottaen huomioon et 1v painaa jo n.10kg+mahdolliset ostokset eli jos pääset ns. sovittamaan vaunuja johonkin liikkeeseen niin laita jotain raskasta kyytiin niin saat todellisemman tuntuman työnnettävyydestä.

Tuossa nyt tärkeimmät mitä itse nyt haluaisin yhdistelmiltä. Meillä on nyt Brion Novat -06 teleskooppiaisalla ja niissä on ollut pehmeäkantokassi. Kantokassiin olen ollut todella tyytyväinen, se oli lämpöpussina vielä viime keväänä ja varmaan menis vieläkin. Nyt jos ostaisin, ottaisin todennäköisesti Emmaljungan ceroxit, niissä on ne ominiasuudet mitä nyt kaipaan.. Monet asiat on makuasioita mm. just pehmeä tai kova koppa, ilmakumipyörät tms. Muuten olen kyllä Novistamme pitänyt, ketterät ja joka paikassa helpot noin muuten työntää.
Toivotan sinulle mukavia vaunuhankintoja!

Hyviä vastauksia!

Itse olen pitkä, joten työntökorkeutta saa olla. Ja tosi monissa näytti olevan itse vaunu/ratasosa aika matalalla. Brioissa mielestäni ainakin nettikuvien perusteella koppa paljon korkeammalla.

Mitä mieltä ootte: ilmakumi vai ilmakennorenkaat?

Ja totta, tavarakori lienee tosi tärkeä koska sen kyydissä varmasti usein ostokset kulkee.

Alkuperäinen kirjoittaja elea79:
Hyviä vastauksia!

Itse olen pitkä, joten työntökorkeutta saa olla. Ja tosi monissa näytti olevan itse vaunu/ratasosa aika matalalla. Brioissa mielestäni ainakin nettikuvien perusteella koppa paljon korkeammalla.

Mitä mieltä ootte: ilmakumi vai ilmakennorenkaat?

Ja totta, tavarakori lienee tosi tärkeä koska sen kyydissä varmasti usein ostokset kulkee.
Mielestäni ilmakennorenkaat ovat paremmat, koska ne eivät mene puhki eikä niitä tarvitse pumpata. Ovat kuitenkin kevyet.

Itselläni on Carena Freeride -vaunuista sellainen kokemus, että renkaat alkoivat vinkua aika pahasti parin kuukauden käytön jälkeen (ei auttanut öljyäminen tms), ostettiin sitten briot ja niihin olen ollut tyytyväinen. Brioissa on iso tavarakori ja kopan ja tavarakorin väliin jää paljon tilaa, joten ostokset mahtuu hyvin. Itse olen myös pitkä ja mielestäni brion koppa on sopivan korkealla. Niissä brioissa on myös se ratastila aika pitkä, joskus vertailinkin liikkeessä, ainoastaan emmaljungissa oli yhtä pitkä ratastila. Esim herquleksissa ja carenoissa se on selvästi pienempi.

Koska vaunut on sulla, ap, varmasti kovassa käytössä kun sulla ei oo autoa, niin suosittelen ostamaan vaunut joissa on 2 vuoden takuu. Sellaisia ovat ainakin brio, emmaljunga, gesslein, teutonia ja hartan. Joillakin merkeillä on vain 6 kk takuu

Muutenkin jos on pitkä niin nimenomaan suosittelen Emmaljungaa tai brioa, itse olen kuitenkin vain 170 cm mutta muuten muut jotka varmasti tulee työntelemään ovat pitkiä.. Mutta minulla selässä "vamma", joten en halua nostella lasta alhaalta koko ajan, joten olen itse "päättänyt" että meille tulee aikanaan Emmaljungan Edge Duot ja mieskin on sitä mieltä..

Kannattaa lähteä johonkin liikkeeseen katselemaan, jos vain mahdollista tai sitten jos olet menossa esim. Helsinkiin, niin sitten sinne isoon lastentarvikeliikkeeseen..

Moikka!
ajattelin kanssa oman neuvoni antaa eli jos kerrostalo ilman hissiä, niin ehdottomasti pehmeä kantokoppa, missä voi kätevästi kantaa vauvan kotia/partsille jatkamaan unia.
Herquleksia en suosittele oma kokemus(muilla voi olla hyviä kokemuksia) Itsellä ollut brio, emmaljunga ja herqules käytössä.Ja sitten jos asut landella niin ilmakumirenkailla kevyt työnnellä.Ei mielestäni tarvii 6 pyöräsiä tai muita landemaisemissa.Vaan paras siis mielestäni
työnnellä perinteisiä 4 pyörän perus vaunuja.Itse vaihdoin Emmaljungaan kun siihen sain isomman sisarukselle ensin sisaristuimen ja nyt mennään seisomalaudalla.Pitkä ikäiset ja laadukkaat mielestäni!Tässä vaan minun mielipiteeni 2 lapsen ja hissittömän kerrostalon asukeilta.Mukavaa odotusta!

Yhteistyössä