vatsavaivoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MissR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MissR

Vieras
Poikani on vajaan parin kuukauden ikäinen ja itkeskelee vatsavaivoja silloin tällöin pitkin päivää ja varsinkin iltaisin huutaa suoraa huutoa, mutta onneksi ei sentään yleensä tuntia kauempaa kerrallaan. Taitaa olla lievää koliikkia. :(

Poika on täysimetyksellä ja kun itkut ja huudot alkoi, olin viisi päivää todella ykspuolisella ruokavaliolla, jätin pois kaiken mahdollisen minkä arvelin voivan vatsanväänteitä aiheuttaa/pahentaa. Eikä tuolla ollut mielestäni mitään vaikutusta, joten aloin taas syödä kohtuudella kaikkea mitä ennenkin (esim. vain yksi kuppi kahvia päivässä jne). Masentaa kun en tiedä mitä teen väärin kun poika huutaa.
:( Olen jopa pahimpina päivinä puoliksi tosissani ajatellut että kokeilen korvikkeen antamista, josko veisi vatsanväänteet pois. Mutta en ole tuota ainakaan toistaiseksi kokeillut, kun mulla on periaate että imetän jos vaan maitoa riittää ja sitähän riittää. Mutta imettäminen on turhauttavaa kun lähes aina poika lopettaa syömisen huutoon. On tyytyväinen kun nostetaan pois rinnalta, mutta kun vähän ajan kuluttua röyhtäisee, niin röyhtäisyn jälkeen alkaa aivan hirveä huuto jota kestää enemmän tai vähemmän aikaa. Mikähän logiikka tuossa on että aina röyhtäisyn jälkeen alkaa huutaa, eikös sen huudon pitäis olla kaiken järjen mukaan ennen röyhtäisyä, kun ilma kiertää vatsassa??? Kyse ei ole siitä että pojalla olis nälkä vielä röyhtäisyn jälkeen, ei huoli rintaa uudestaan vaan alkaa heti rimpuilla siitä pois.

Oon kokeillut sekä disflatyl- että cuplaton-tippoja vaivoihin, ja huonolla menestyksellä. Cuplaton tuntui vain pahentavan vatsanväänteitä entisestään, disflatyl on yhtä tyhjän kanssa. Maitohappobakteereita en ole vielä kokeillut, onko joku saanut niistä apua? Tai onko jollakulla tilanne parantunut siten että imetys on lopetettu ja otettu tilalle korvikkeet? Onkohan ihan tyhmää ajatellakaan että kokeilisi korviketta, ja tottuuko vauva kuinka nopeasti pulloon ja alkaa sitten vieroksua rintaa?

Kiitti vastauksistanne!!!

Kokeile ihmeessä niitä maitohappobakteereja myös. Meillä auttoivat joko ne tai vyöhyketerapia tai sitten molemmat yhdessä. Tai sitten ikä. 2kk kun tuli täyteen niin meillä helpotti masuvaivat.

Kuulostaa tutulta. Meillä kans poika (1,5kk) itki iltaisin useamman tunnin putkeen. Käytiin lääkärissä, jossa katsottiin mm. korvat ja pissa, ettei niissä ole mitään. Lopputulokseksi saatiin, että oltiin syötetty poikaa liikaa! Oltiin nimittäin tulkittu pojan itkut näläksi, joten tissiä tarjottiin parin tunnin välein. Iltaisin oli sitten vatsa ja suolisto niin tukossa, että itkuhan siitä pääsi.

Nyt ollaan pidetty vähintään kolmen tunnin ruokatauot. ""Säännöstelty"" imetys tuotti tulosta jo parissa päivässä. (Väliaikoina vauvelille annetaan tutti, siis silloin jos menee esim. käsi suuhun tai väsymys itkettää.)

Vähän tuo on ristiriidassa tämän nykyajan ""vauvantahtisen"" imetyksen kanssa, mutta homma toimii. Ja ei kai tuota huvituttiakaan suositella...

Meillä pojalla kanssa vatsavaivoja pienenä. Cuplaton tosiaan pahensi vaivoja, mutta disflatyl yhdistettynä maitohappobakteereihin auttoi. Annoin/annan molempia 3krt/pv aamulla, päivällä ja illalla. Kokeiltiin olla viikko ilman ja kamala huuto alkoi taas ja vihreää kakkaa tuli harvakseltaan. Jatkoin taas antamista ja heti masu rauhoittui. Nyt poika 4kk.
Tsemppiä sinne. Tiedän kuinka raastavaa on kuunnella pikkuisen huutoa. Toivottavasti löydätte keinon/avun vatsavaivoihin...

Koita itse syödä laksitsia n. 50g/päivässä. Laksitsi on vanha ""mahalääke"" ja vauva saa sitä maidon mukana. Minä vahingossa söin ja auttoi. Aikaisemmin ei auttanut mikään muu.

meillä vatsavaivat helpottivat ja oikeastaan loppuivat kokonaan kun vauva täytti 3kk. siihen saakka suolisto on aika kehittymätön ja kaikki mitä itse syöt niin vauva saa maidon mukana. kannattaa siis välttää voimakkaita mausteita ruuissa ja sellaisia ruokia jotka aiheuttavat ilmaa. mä jätin ruisleivän, sipulin ja omppujen syönnin ja maitotuotteetkin jätin kokeeksi n. viikon ajaksi pois. tuntui heti auttavan. älä huoli, varmasti vauvasi oireet helpottavat kun suolisto kehittyy, jos ei sitten ole allergiasta johtuvaa. älä ihmeessä lopeta imettämistä! kannattaa käydä lääkäris varmuuden vuoksi niin ei sit huoleta. oma huolehtiminen ja hermoilu tarttuu helposti vauvaankin, ne kun aistivat niin jo pienestä kaikkea. tsemppiä!

Yhteistyössä