Vatsavaivat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suihkutissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suihkutissi

Vieras
Luulen, että vauvan vatsavaivat johtuvat ainakin osaksi siitä, että maitoa tulee multa aika paineella (välillä jää oikeasti suihku päälle...). Kysymys kuuluu, että helpottaako siitä johtuvat mahavaivat siinä 3kk maissa, vai jatkuuko ne niin kauan kuin imettää? Koska jos jatkuu, niin saattaapi jäädä imetys lyhyeksi, vaikka hyvin sujuukin...

Vauva (2kk) nielee tosi paljon ilmaa. Aina pitää röyhtäyttää ja töyhtäyksiä tulee monta. Joskus (varsinkin yöllä) röyhtäystä ei vain saa tulemaan, mistä seuraa levotonta unta, itkeskelyä, heräilyä.

Päiväsaikaan kakkaaminen on yhtä huutoa. Tai siis huuto loppuu, kun kakka tulee, mutta siihen asti. (ja kakkaa tulee 3-5 kertaa päivässä) Ilmaa tulee myös paljon, monta kertaa päivässä pumppaan jalkoja, ja aina tulee monta rusahdusta.

Käytössä Rela, Cuplaton ja vauvahieronta. Vyöhyketerapia ja Disflatyl kokeiltu. Kyllä tässä selvitään, ei tämä koliikkia onneksi ole, suoraa huutoa on selvästi alle kolme tuntia päivässä. Mutta kovasti odotetaan sitä 3kk ikää, kun siihen mennessä pitäisi helpottaa. Mutta nyt tuli mieleen, että jos tämä paineella tuleva maito aiheuttaa ongelmia myöhemminkin.

Lääkäri sanoi, että ainahan voi lypsää ja antaa pullosta, mutta käy kyllä turhan hankalaksi! Vauva kasvaa normaalisti (aika nopeastikin), eli siinä mielessä ongelmaa ei ole.

En ole imetystukihenkilö, mutta tässä muutama kikka...
Imetä piiiitkään yhdestä rinnasta, esim 3, 6 tai jopa 9 tuntia. Siis samaa tissiä uudestaan ja uudestaan.
Maitoa tulee koko ajan, mutta kun rinta ei pääse pinkeäksi, niin suihkuaminen helpottuu. Samalla toisesta rinnasta voi hiukan niitä kovimpia lypsää ulos. Siis alussa. Täysi rinta viestittää kropallle, että maitoa tulee liikaa.

Meillä tyttö tuli 3 kk ja 1 viikko niin huudot loppui siihen, nyt 4 kk. Oli samaa ongelmaa et maitoa tuli paljon ja suihkuamalla (tulee kyllä edelleen myös joskus) ja kakka ei tullut muuten kuin hirmuisen huudon kanssa. Huudot oli iltaisin ja kesti kyllä useamman tunnin että epäiltiin koliikkia. Toivottavasti teilläkin helpottaa kun tulee 3 kk täyteen..

Meillä oli sama. Pieni tyttö huusi jo sairaalassa kolostrumin aikaan kakkojaan, joten ei ne suihkutisseistä johtuneet. Muuten vain, luulen. Minulla tuli runsaasti maitoa, piti aina imettää pyyhkeen kanssa ja siltikin maito lainehti joka paikassa. Vaikka maitoa tuli yllin kyllin, niin 4kk mennessä kakkaitku jäi pois. Se oli suoraa tuskaista hirveää kirkunaa, ei itkua. Sitä oli hankala katsella, kun pieneen selkeästi sattui. Meiilä kakkoja tuli 6 päivässä. Mutta sitten se loppui ja muutenhan vauva on ihan umelma ja olen hyvin tyytyväinen, että imetin kahdeksan kuukautta. Kovasti tsemppiä ja jaksamista! Pahvin neuvot olivat hyviä niin kuin aina, mutta mulla toinen rinta olis räjähtäny tolla tekniikalla. Mutta yritä!

Kiitos viesteistä. Meillä myös kakkahuuto sellaista kirkunaa, että välillä ei musita hengittää. Onneksi on opittu kikkoja, miten kakan saa tulemaan nopeammin.

Pahvin tekniikkaa voin kokeilla, mutta eipäilen minäkin, että rinta räjähtää. Niin meinaa nytkin välillä käydä, jos vauva nukkuu yöllä pitkän pätkän. Kunhan on paremmin aikaa, niin tsekkaan tuon imetystukilistan.

Muitakin kokemuksia saa kertoa.

Jos sulla on pumppu, niin kannattaa lypsää rintaa vähän tyhjemmäksi ennen imetystä. Meillä auttoi se aika paljonkin tuohon suihkutissivaivaan.
Jos mahavaivat johtuvat siitä, niin se kyllä helpottaa muutaman kuukauden päästä, kun maidontuotanto tasaantuu, eikä rinnat ole koko ajan räjähtämispisteessä.

Kannattaisi kokeilla sitä lypsämistä, vaikka se vaivalloista onkin.. Ikävältä kuulostaa tuo kakkaamis juttukin, minulle sanottiin neuvolassa että cuplaton voi aiheuttaa ummetusta, tosin meillä 2kk poika on korvike ruokinnassa kun maito ei oikein noussut. Jospa antaisit vettä aina muutamia kulauksia niin se voisi ehkä helpottaa ainakin kakkaamista.
Kokeile vatsallaan makuuttamista ruokailujen välissä, sekin helpottaa kuulemman ainakin vähän noita vaivoja..
Vointeja!

Kerrotko ap. noita kikkakolmosia, joilla sen kakan saa sitten tulemaan?

Meidän poika (7 vkoa) on myös itkeskellyt iltaisin 5-viikkoisesta lähtien enkä minäkään sitä pitäisi koliikkina. Välillä on tosiaan tuommoista huutoa, että vartalo ihan pinnistyy kaarelle ja itkutipat tulevat silmään ja itselle tekee niin pahaa katsoa, kun toiseen selvästi sattuu mutta mikään ei tunnu auttavan. Ilmaa tulee paljon ja puklausta myös, välillä oikein kaaressa. Sitten parin tunnin päästä helpottaa ja yöunille käydään normaalisti ysin, kympin aikoihin eikä yöllä itketä sen kummemmin.

Päiväunet on monesti todella pitkät, lauantainakin taisi nukkua 6 tuntia putkeen. Kun sen päälle sitten syö tyhjään mahaan ahnaasti jo todella pinkeistä rinnoista, niin kyllä kai siinä maha alkaa kiukkuamaan... En kuitenkaan ole esim. hennonut herättää unilta syömään, ehkä pitäisi, en tiedä.

Mulla ei varmaan ole varsinaisia suihkutissejä (?), mutta maidontulo on nykyään aika runsasta, kiitos pikkuahmattini. Useinmiten syömisen alettua vauva alkaa kakoa ja joutuu haukkomaan henkeään. Tänään kun vauva nukkui, tunsin kuinka pinkeä toinen rintani oli. Pumppasin aventilla ja maitoa tuli valtavasti, vaikka edellisestä syötöstä oli vain pari tuntia. Pumppasin 120 ml. Kohta vauva heräsi syömään ja hyvin riitti vielä hänellekin. Yskimistä ei tapahtunut, kun maito tuli ilmeisesti vähemmällä paineella. Suosittelen pumppaamista. Saat sitten myös maitoa pakkaseen.

Meillä on myös iltaitkua joskus. Eilen suoraa huutoa n. 15 minuutia. Vauvan sai heijaamalla rauhoittumaan, syödä hän ei halunnut. Käsitykseni mukaan kyse on ylirasituksesta. Vauva yrittää saada itseään öiseen lepotilaan. Tähän liittyy itkua. Olen jutellut lääkärin kanssa tästä, on kuulemma yleistä vauvoilla.

Tuosta pumppaamisesta, ei kannattaisi pumpata kuin sen verran että rintojen pinkeys vähän helpottuu, n. 20-30ml. Jos pumppaat 120ml ja lisäksi vauva syö, rinnat saavat ""väärän"" viestin että maitoa tarvitaan lisää, ja maidontuotanto vain kasvaa.

Mulla myös ongelmana suihkutissit, olen nyt yrittänyt syöttää 2-3 krt peräkkäin samasta rinnasta jotta maito vähän vähenisi ja ei suihkuaisi niin vauhdilla vauvan suuhun. Välillä myös pumppaan vähän ennen syöttöä, mutta se on hankalaa kun vauva vaatii ruokaa heti herättyään. Poikamme myös kakoo syödessään, puklailee ja kärsii ilmavaivoista ja hänen masusta kuuluu oikein lotinaa ja kurinaa kun alkaa syömään. Huuto alkaa heti tissiltä irrottua. Välillä tosin iltaisin tuntuu että vauvamme myös itkee väsymystään kun ei malta nukahtaa, ei niinkään masuvaivoja aina. Luulisin että meilläkin siis enemmän kyse iltaitkuista kuin koliikista. Nukahtaessaan saattaa nukkua pitkään (vauva siis vasta 1kk), ennätys yhden huutoillan jälkeen yliväsymyksestä johtuen oli 9 tunnin unet!

Olen kuullut että maidontuotannon pitäisi tasoittua 6 viikon paikkeilla, onko tästä muilla kokemusta?

Juu, ei sinänsä se lypsäminen ylivoimaista ole, mutta kun lääkäri ehdotti sitä, että kaikki ruokinta menisi niin, että lypsäisi ja antaisi pullosta, niin se ei kyllä nappaa.

Cuplatonin laitan lusikkaan keitetyn veden sekaan, voisi varmaan antaa samalla toisen lusikallisen pelkkää vettä, jos se auttaisi.

Kikkakolmosia kakkaamiseen:
meillä kakka tulee 10min sisään jommalla kummalla tavalla:
1. vauva selälleen, jalat koukkuun, pumppaa jalkoja rintaan niin, että vauva menee ihan kippuraan, polvet melkein leuassa. Monesti joka pumppauksella tulee ilmaa, joskus jo heti kakkaakin tai siiten pian käsittelyn jälkeen.
2. vauva käsivarsille selälleen ja purista sylissä pieneen kippuraan. Pidä lujasti, mutta älä runno.

Molemmat tavat aiheuttaa meillä huutoa, mutta aina kun se käy kovaksi, lopetan ja lohduttelen vauvaa, sitten aloitan alusta. Jossain vaiheessa huuto lakkaa, tullee keskittynyttä ähinää ja lopulta hirveä lorina helpottuneen ilmeen kera. Se ilme mun mielestä parhaiten kertoo, kuinka kipeää on tehnyt: itsellä olisi tuollainen ilme ehkä aika pahassa ripulissa tms.

Sori kirjoitusvirheet, vauva sylissä, vain yksi käsi käytössä.

No ei minua varsinaisesti haittaa jos maitoa alkaa tulla lisääkin. Voihan sitäkin taas pumpata. Aion silloin tällöin käydä omilla asioilla, joten maitoa on hyvä olla pakkasessa niin että siitä riittää syötäväksi asti. 20-30 ml ei riitä mihinkään.

Sorry OT.

MInä oon pärjänny suihkutissien kanssa sillä tavalla että lypsän käsin pyyhkeeseen maitoa sen verran että suihkuaminen lakkaa. Jos vauvalla on ollut kamala nälkä, eikä malta odottaa että saan lypsettyä, olen laittanut rintakumin. Se hidastaa maidon suihkumista. Tosin rintakumilla vauvan suuhun saattaa tulla iso hörppy maitoa ja saattaa vetää henkeen herkemmästi. Ei silti, kyllähän maito menee herkästi henkeen silloinkin kun se suihkuaa ulos rinnasta paineella.

Vauva on tällä hetkellä 4kk ja rinnat suihkuaa edelleen, välillä enemmän ja välillä vähemmän, riippuen siitä miten vauva maitoa ""tilaa"".
Meillä ei onneksiv auvan vatsa ole kipeytynyt kamalasti vaikka ilmaa kovasti nieleekin. Kovasti kyllä aina pitää röyhtäyttää, tai muuten tulee kamalasti puklua. Aamulla vatsa on aina kipeä ja aamut yleensä alkaakin itkun tuherruksella ja kipristelyllä ja hirvittävän isolla kakan törähdyksellä. Sen jälkeen aina helpottaa...

Yhteistyössä