Vatsatautikammo : (

  • Viestiketjun aloittaja mai
  • Ensimmäinen viesti
mai
Onko muita jotka kärsivät kovasta vatsatautikammosta. Minulla menee vatsa sekaisin jo kun kuulen jonkun puhuvan asiasta. Olen neuroottinen asian suhteen. Taustalla varmaankin raju tauti, jonka sairastin pari vuotta sitten; jouduin lopulta sairaalaan nesteytykseen. Meillä iso perhe, ja joka vuosi tuo tauti käy kaikki läpi ainakin kerran. Nyt meinaa paniikki iskeä, kun tautia kovasti liikkeellä. Lapsena ja nuorena en pelännyt vatsatautia; en tosin sitä kovin rajusti ja usein sairastanutkaan. Aikuisiällä on kammo puhjennut, ja alkaapi jo haitata ihan normaalielämää : ( Ehkä mukana jotain kontrollin menettämisen pelkoakin...

Löytyykö muita? Miten selviätte nämä tautiajat?
 
AAM
runsaalla käsihygienialla ja välttelemällä paikkoja jossa voi sen saada.. yms sisäleikkipaikat hoplopit huimalat... yms
tarhankin jos voisi välttää mutta valitettavasti ei :(

täällä siis kans oksukammoinen mamma :wave: i feel for u

runsas tässä käyttötapauksessa vain silloin kun on tuo "tautiaika" ... :whistle:
 
mie
Emetofobia on aika yleinen. Kannattaa syödä jotain maitohappobakteereita sitten koko ajan. Eihän se kivaa ole, mutta en mä sitä pelkääkään. Olen ollut niin pahasti sairas mahataudin kanssa, että oksennus aukoi suonia ja oksensin verta. Ei silti pelota. Ei se ole vakava tauti, emmekä asu kehitysmaassa.
 
:wave: Meillä käsihygienia on kohillaan,pestään siis AINA kun tullaa ulkoota ja välillä käytetään myös käsidesiä.Koko perhe syö myös maitohappobakteereja.Itselläni ei koskaan ole ollut vatsatautia joten pelkään kai myös sen vuoksi kun en koskaan ole tautia sairastanut.Ja se ei minua pelota että itse sairastun vaan lasteni vuoksi olen niin hysteerinen :snotty:
 
hä ja hui
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Emetofobia on aika yleinen. Kannattaa syödä jotain maitohappobakteereita sitten koko ajan. Eihän se kivaa ole, mutta en mä sitä pelkääkään. Olen ollut niin pahasti sairas mahataudin kanssa, että oksennus aukoi suonia ja oksensin verta. Ei silti pelota. Ei se ole vakava tauti, emmekä asu kehitysmaassa.

Siis mitä? Mitä ihmeen aukoi suonia?
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja hä ja hui:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Emetofobia on aika yleinen. Kannattaa syödä jotain maitohappobakteereita sitten koko ajan. Eihän se kivaa ole, mutta en mä sitä pelkääkään. Olen ollut niin pahasti sairas mahataudin kanssa, että oksennus aukoi suonia ja oksensin verta. Ei silti pelota. Ei se ole vakava tauti, emmekä asu kehitysmaassa.

Siis mitä? Mitä ihmeen aukoi suonia?
Oksun ph eri kuin ruokatorven. Syövytti se alituinen oksentelu muutamia suonia auki, jolloin oksennus tuli verenä ulos.
 
näin meillä
perheestä sairastuu ko. tautiin, alamme toiset syödä maitohappobakteereja, tai kaupasta saatavia gefilus tehojuomia. Tämä auttaa. Järkevintä olis tietenkin syödä kokoajan noita tabuja niin ei tulis edes sille yhdelle, mutta jotenkin se vaan aina jää.
 
Täälä kans panikoidaan vatsataudin kanssa. Meillä oli 2 vuotta sitten norovirus ja se oli ihan järkyttävää,ei sitä vastaan auttanut mikään poppakonsti. Mies oksensi viikon ja tytär 3 päivää.Minä oksensin 2 kuukautta taudin jälkeen joka päivä ja sitten harvemmin vielä 8 kuukautta kunnes menin lääkäriin. Tauti oli aiheuttanut minulle mahakatarrin ja siitä kärsin edelleen söin pitkään lääkkeitä päivittäin.Onneksi nyt otan vain silloin tällöin.

Heti kun kuulen,että on vatsatautia liikkeellä niin alkaa kellot soida alan hyysäämään kaikkia käsienpesusta ja desifioinnista. Kaupassa ei saa ottaa hanskoja pois ja heti kun tullaan kotiin niin pestään ja desifioidaan kädet. Mutta jos se jostain tuleen niin pväkodista niin kuin moni on jo sanonut. Silti se on viimeinen virus mitä tähän perheeseen halutaan. kukapa sitä nyt haluaisikaan.
 
Sagwa harmaana
Mä inhoan vatsatautia ihan kympillä (no kuka prkl siitä sitten pitäisi... )! En kestä oksennusten siivoamista yhtään, ykä lentää multakin ilman tautiakin. Kuopuksen vatsataudit kestän, hän oksentaa kerran tai kaksi. Esikoinen taas laattaa reippaasti ja usein. Nyt isompana kuitenkin onneksi useimmiten ehtii vessaan. Kun vatsatauti iskee johonkuhun, niin sitten tule "tautisen" käytyä veskissä, tolulla pyyhitään ovenkahvat yms. Ja kipinkapin kauppaan ja apteekkiin hakemaan Gefilus-mehuja ja maitohappobakteeria tablettimuodossa. Sängyt vuorataan ylettömillä kerroksilla pyyhkeitä ja pussilakanoita, joista voi aina tarpeen tullen nopeasti kääräistä likaantuneen osan suihkutettavaksi, ei tarvii keskellä yötä sataa kertaa vaihtaa kaikkia lakanoita...

Ainiin, juuri nyt meillä on sängyt vuorattuina ja kaikki maitohappokuurilla... Kuopuksen pk:ssa vatsatautia liikkeellä ja kuopus sai sen sitten heti pe-la yönä. Vielä ei ole muut oksentaneet. Vielä.

Jos kuulen jollakulla olevan vatsataudin, en sitä ehdoin tahdoin mene hakemaan meille, mutta muuten ei sitä niin vältelläkään voi. Esikoinen sai aikoinaan niin rajun vatsataudin, että puolessa vuorokaudessa kuivui tiputuskuntoon :(.
 
Niin ja piti vielä laittaa että meillä on maitohapot käytössä kautta vuoden. Aikuisilla on Lacto seven ja lapsella Rela.



Alkuperäinen kirjoittaja ROPÄ:
Täälä kans panikoidaan vatsataudin kanssa. Meillä oli 2 vuotta sitten norovirus ja se oli ihan järkyttävää,ei sitä vastaan auttanut mikään poppakonsti. Mies oksensi viikon ja tytär 3 päivää.Minä oksensin 2 kuukautta taudin jälkeen joka päivä ja sitten harvemmin vielä 8 kuukautta kunnes menin lääkäriin. Tauti oli aiheuttanut minulle mahakatarrin ja siitä kärsin edelleen söin pitkään lääkkeitä päivittäin.Onneksi nyt otan vain silloin tällöin.

Heti kun kuulen,että on vatsatautia liikkeellä niin alkaa kellot soida alan hyysäämään kaikkia käsienpesusta ja desifioinnista. Kaupassa ei saa ottaa hanskoja pois ja heti kun tullaan kotiin niin pestään ja desifioidaan kädet. Mutta jos se jostain tuleen niin pväkodista niin kuin moni on jo sanonut. Silti se on viimeinen virus mitä tähän perheeseen halutaan. kukapa sitä nyt haluaisikaan.
 
vieras
täällä yks ökö kammonen. meillä tyttö oksensi eilisen illan ja nyt hain juur tehojuomaa ja mehua ja käsidesiä kuluu paljon. nyt ootellaan kehen iskee seuraavaksi. yöks ja vielä kerran yök.
niin ja itse en pysty oksentaan wc-pyttyyn vaan ainoastaan ämpäriin/kippoon.ei vaan pysty ei.
 
maisa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täällä yks ökö kammonen. meillä tyttö oksensi eilisen illan ja nyt hain juur tehojuomaa ja mehua ja käsidesiä kuluu paljon. nyt ootellaan kehen iskee seuraavaksi. yöks ja vielä kerran yök.
niin ja itse en pysty oksentaan wc-pyttyyn vaan ainoastaan ämpäriin/kippoon.ei vaan pysty ei.
Mitä eroa sillä on mihin oksentaa?

Täällä on kans yksi tosi pahasti kammoinen! En niinkään kammoa omaa oksentamsitani, vaan sitä että lapset sairastuu, varsinkin ovat vielä niin pieniä, 1v ja 2v, että eivät osaa kertoa jos on huono-olo ja siksi sitä ei voi ennakoida yhtään. Itse nyt kuvittelen ehtiväni aina vessaan, enkä oksentele ympäriinsä, niin kuin pelkään lasten tekevän. Ja se siivoaminen on sitten ihan hirveetä , mutta vielä enemmän pelkään sen lapsen kanssa olemista sillon. Pitäisi lohduttaa ja pitää sylissä, mutta kun itse pelkää enemmän kuin lapsi, niin siinä tuntee itsensä aika huonoksi äidiksi :(
 
Täällä myös yksi vatsatautikammoinen emetofoobikko. :x Mulla on aina Underbergiä kotona ja yks pullo myös käsilaukussa, ja yritän muistaa pestä kädet mahdollisimman usein ja käyttää käsidesiä.

(Underberg ei estä tautien tarttumista mutta saattaa ehkäistä oksentamista. Tosin kerran olen ykännyt Underbergista huolimatta, eikä se ole mitenkään erityisen mieltäylentävää ykäiltävää... Polttelee "kivasti" mennen tullen.)
 
Maamikki
Minä kammoan myös, koska menen itse oksentaessa/ripuloidessa nopeasti niin huonoon kuntoon, että en taju lähtee ja en kykene huolehtimaan edes itsestäni. Pelottaa aina et jos miehen kanssa sairastutaan samaan aikaan, et miten lapset huoehditaan sitten. Käsidesiä meilläkin käytetään aina kun tullaan hoidosta/kaupasta tai mistä vaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja maisa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täällä yks ökö kammonen. meillä tyttö oksensi eilisen illan ja nyt hain juur tehojuomaa ja mehua ja käsidesiä kuluu paljon. nyt ootellaan kehen iskee seuraavaksi. yöks ja vielä kerran yök.
niin ja itse en pysty oksentaan wc-pyttyyn vaan ainoastaan ämpäriin/kippoon.ei vaan pysty ei.
Mitä eroa sillä on mihin oksentaa?

Täällä on kans yksi tosi pahasti kammoinen! En niinkään kammoa omaa oksentamsitani, vaan sitä että lapset sairastuu, varsinkin ovat vielä niin pieniä, 1v ja 2v, että eivät osaa kertoa jos on huono-olo ja siksi sitä ei voi ennakoida yhtään. Itse nyt kuvittelen ehtiväni aina vessaan, enkä oksentele ympäriinsä, niin kuin pelkään lasten tekevän. Ja se siivoaminen on sitten ihan hirveetä , mutta vielä enemmän pelkään sen lapsen kanssa olemista sillon. Pitäisi lohduttaa ja pitää sylissä, mutta kun itse pelkää enemmän kuin lapsi, niin siinä tuntee itsensä aika huonoksi äidiksi :(
- se et mun e tarvis kun kyykistyä pöntön eteen niin oksu lentää jo. tai jos kaadan esim. ruokaa pöntöön niin jo kaon. en tiiä mistä johtuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
runsaalla käsihygienialla ja välttelemällä paikkoja jossa voi sen saada.. yms sisäleikkipaikat hoplopit huimalat... yms
tarhankin jos voisi välttää mutta valitettavasti ei :(

täällä siis kans oksukammoinen mamma :wave: i feel for u

runsas tässä käyttötapauksessa vain silloin kun on tuo "tautiaika" ... :whistle:
ainakin kouvolan hoplopissa on käsidesi käytössä ja joka paikassa ohjeet et pitää pestä kädet tai käyttää desiä. käsidesejä on ripoteltu joka paikkaan.
 
Siiri78
Täällä yksi, joka kammoaa mahatautia yli kaiken.

En pelkää itse oksentamista, mutta se olo ennen kun ykä lentää ja ripuli yhtä aikaa, YÖK!!!

Ja lasten kanssa se sotku ja haju...

Kumpa välttyisimme tänä vuonna, mutta lapset päikyssä-lieneekö edes mahdollista välttää. Vaikka meilläkin pestään käsiä ja desi käytössä kodin ulkopuolella.

Vielä kun kaikki sairastuneet muistaisivat olla yhden TÄYSIN oireettoman v-u-o-r-o-k-a-u-d-e-n kotona mahataudin jälkeen, kiitos!
 
oksennuskammoinen
Non tarttuu vielä noin 2-3 vuorokautta viimeisen oireen jälkeen! Eli sen sairastettuaan pitäisi olla tuon ajan. Ei siis viedä lapsia tarhaan, kouluun jne. ennenkuin VIIMEISESTÄ OIREESTA on kulunut 2-3 vuorokautta!
Lisäksi kannattaa tsekata millainen hygienia on tarhassa. Kuivataanko kädet pyyhkeeseen pesun jälkeen vai kertakäyttöiseen käsipaperiin? Pestäänkö käden aina tarhaan tullessa (tullaanpa sinne kotoa tai pihalta) jne.
 
Mä kanssa kammoan oksutautia. Meillä oli just lapset taudissa, ja tietenkin jokainen onnistu oksentamaan sohvalle :x Sitä oli kiva pestä et sai sen hajun pois, varsinki ku en heti päässy sitä pesemään, kun lapset oksenteli.

Mulla on tullu kammo tautiin, kun mulla alko oireilee refluksitauti. Yli puol vuotta kärsin pahoinvoinnista, joka oli jatkuvaa, ja oksentelin usein. Nyt syön lääkkeitä, mut edelleen mulle tulee helposti huono olo, ja lääkitystä pitää kai tarkistaa...
 
:wave: :wave:

mä välttelen sitä ihmistä joka on sairastanut sen niin parisen viikkoa :ashamed:
mulla siis järkyttävä kammo..
sairastin 5lk niin pahan mahataudin että olin 1,5vk sairaalassa..
oksentamista pelkään myös...
 
möö
mä olen myös oksukammonen. syy on se et joka kerta kun aikuisiällä sairastanu oksennustaudin, olen joutunu sairaalan. jostain syystä se vetää niin huonoon kuntoon et sairaalassa menee sitten useempi päivä. vaikka jois minkä verran tahansa, pahimmillaan kuivan 12h taudin alkamisesta. eli en tosiaan tahdo oksutautia.....
 

Yhteistyössä