Vatsataudin tarttumisesta kysymys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hysteerikko ja liian paljon lukenut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hysteerikko ja liian paljon lukenut

Vieras
Olen hysteerinen oksennustaudin kohdalla. Siksipä pidän huolen ettei sitä saada ja eipä sitä siksi ollakaan pahemmin saatu. Esikouluikäisen lapseni esikouluryhmässä sairastui tässä pihassa asuva lapsi oksennustautiin kesken päivän torstaina. Perjantaina tai lauantaina ei oksentanut enää. Toinenkin lapsi pihasta oli siinä ja sekin lapseni kaveri. Tämä tyttö tuli nyt hakemaan lastani ulos. Sain verukkeen että mies on hakemassa ruokaa ettei lapseni nyt tule, ehkä myöhemmin.
Itse pidän aina sukuun viikon välin tervehtymisenkin jälkeen.
Onko se liioittelua? Se tyttö on siis ollut nyt terve 1-2vrk?
Muu perhe ei sairastunut.

Pelkään että pöpöjä voisi olla vielä heillä kotona tai tuossa tytössä jos hän tulisi meille. Onko hölmöä kieltää tyttöä tulemasta meille? Niille en ainakaan päästä sillä olen lukenut että esin noro ja jokin muukin voi elää pinnoilla viikkoja!

Onko kellään kokemusta että oksutauti olisi selvästio tarttunut jostakusta parantumisen jälkeen?

Kokemuksista en tiedä, mutta olen ihan samanlainen hysteerikko :ashamed:
Ja on ihan todettu fobia tuo oksennustautikammo.

Tämä on kamalaa aikaa tämä talvi, näen jo itseni kiipeämässä pitkin seiniä kun esikoinen aloittaa esikoulun syksyllä.

Eikä tartte kenenkään tulla huokailemaan- ei tälle mitään voi vaikka kuinka koettaa järkeistää asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No on liioiteltua. Ei se enää ihmisestä toiseen tartu, mutta pinnoilta, esim. leluista ym. voi tarttua sen reilun viikonkin ajan.

Erittäin fiksu ja järkeenkäypä vastaus :) Kiitos. Odotan lisää.

No esim. noro tarttuu vielä useita päiviä sen jälkeen, kun sairastaneella ei ole enää oireita. Ulosteeseen virusta erittyy vielä muutaman viikon tervehtymisen jälkeen, joten huolellinen käsihygienia on tarpeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Moppi:
Sä voit saada sen oksennustaudin ihan mistä vaan, vaikka oisit siellä kotona jumissa.
Tuo menee jo ihan överiksi, jos tauti on tullakseen, se tulee

Niin voikin tulla mutta haluan pienentää mahkua ja siinä olen vuosia hyvin onnistunut :). Siksi jatkan hysteeristä linjaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
No esim. noro tarttuu vielä useita päiviä sen jälkeen, kun sairastaneella ei ole enää oireita. Ulosteeseen virusta erittyy vielä muutaman viikon tervehtymisen jälkeen, joten huolellinen käsihygienia on tarpeen.

Aamen!

Yleensäkin monelta välttyy kun pitää niinkn yksinkertaisesta asiasta kuin käsienpesusta huolen.

Vaikka sekin on palstan mukaan hysteeristen hommaa vaan :saint:

Meillä oli vatsatautia, joka kesti kokonaisuudessaan noin viikon. Ensimmäisen oksennuspäivän jälkeen lapsi oli kunnossa 1-2 päivää sitten oksennettiin uudestaan, tämän jälkeen vatsa oli löysällä. Saiarausviikon lopussa tauti tarttui myös meihin aikuisiin, mutta akuisilla kesti vain 3-4 päivää, ja oli pelkää ripulia.

niin, riippuu, mikä aiheutti tytöllä taudin ja sitähän sinä et tiedä, tuskin kukaan. onhan se voinut olla joku ruokamyrkytyshommakin, kun muu perhe ei sairastunut. ja sehän ei tartu. tai rota, tai noro tai vaan joku tavallisempi pöpö.

syötä lapsillesi maitohappoja.

niin, riippuu, mikä aiheutti tytöllä taudin ja sitähän sinä et tiedä, tuskin kukaan. onhan se voinut olla joku ruokamyrkytyshommakin, kun muu perhe ei sairastunut. ja sehän ei tartu. tai rota, tai noro tai vaan joku tavallisempi pöpö.

Mutta se tyttö sai sen tämän pihan pojalta joka tartutti sen ennen omia oireitaan tyttöön ollessa tytöllä kylässä. Me kaikki syyään gefilusta aina :) yllätys ;)

Liiallinen varjelu pöpöiltä on sairautta! Kannattaisi hoitaa oma pää kuntoon.
Mitä sitten kun "puhdas" lapsi sairastuu? = vatsakalvontulehdus ym. paljon pahempia sairauksia. Taudit tulee ja menee ja niistä elimistöön kehittyy vastustuskykyä.

minäkään taudista tykkää ja sen aikaa odotan, että ihan kunnossa ollaan ennen kun minnekkään mennään paitsi esim mummolleni menossa pidän hyvän välin ettei vaan tartu, koska on tosi ikävä tauti vanhalle ihmiselle :(

Moni vatsatauti muuten saattaa pitää pari välipäivää ja sitten oireita tulee uudelleen tai vaikka se ripuli parin päivän viiveellä.

Tästä syystä mua suunnattomasti rassaa vanhemmat, jotka on sitä mieltä että kun lapsi on vaikka yön oksentanut, niin se on jo aamulla ihan terve :o ja voi näin ollen osallistua kaikenmaailman kissanristiäisiin ja kerhoihin tai mennä kouluun.

Liiallinen varjelu pöpöiltä on sairautta! Kannattaisi hoitaa oma pää kuntoon.
Mitä sitten kun "puhdas" lapsi sairastuu? = vatsakalvontulehdus ym. paljon pahempia sairauksia. Taudit tulee ja menee ja niistä elimistöön kehittyy vastustuskykyä.

Mulla on päälääkkeet- kiitos huolenpidosta.
Taudit kartuttaa vastustuskykyä, mutta on ihan turhaa niitä vasiten käydä mistään hakemassa kun niitä tulee muutenkin. Jos voi pienillä asioilla välttyä niin miksi ei voisi.
Lisäksi meillä on ainakin esikoisen lääkityksen vuoksi SYY miksi kannattaisi välttyä suurimmalta osalta taudeista koska niitten aikana lääkitys joutuu aina tauolle tai voi jopa tietyillä lääkkeillä olla vaarallinenkin tila kehitteillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mutta se tyttö sai sen tämän pihan pojalta joka tartutti sen ennen omia oireitaan tyttöön ollessa tytöllä kylässä. Me kaikki syyään gefilusta aina :) yllätys ;)

niin. sitähän ei koskaan voi tietää, kenellä on mikäkin tauti, kun noi vatsatauditkin usein tarttuu parhaiten just ennen "puhkeamistaan". oikeesti: oksutauti nyt ei niin kauheaa ole vähän isommalla lapsella. älä vaan tartuta mielestäni hieman sairaalloista kammoasi lapsiisi.se on musta pahempi kuin oksennus kerran vuodessa.

Ymmärrän kyllä ap.ta,oksutauti on kyllä hirveintä mitä on :x Ollaan juuri moisesta toipumassa.
Mun ongelma: mä pohdin sitä että kun jollain perheenjäsenellä on tauti parhaillaan menossa,niin kuinka pitäis muitten lasten kanssa toimia... :/ kun kuitenkin vois olettaa että nekin just silloin kantavat sitä tautia. No,mä pidin kerhoikäisen pois kerhosta,kun pikkusiskolla oli tauti ja hyvä että pidin,koska seur päivänä sairastuikin. No,mutta kouluikäisiä ei voi koulusta poissa pitää vain siks että sisarus on kipeä,eihän vaan? No,kun ne sitten koulun jälkeen haluavat ulos ja kavereille,niin ei kai ole reilua estääkään? Vaikka toisaalta tiedät että tauti saattaa sitten olla itämässä ja tarttua? :/ :/ Olikohan tää lainkaan ymmärrettävää tekstiä edes :ashamed: :D

Alkuperäinen kirjoittaja TitsuLiina:
Ymmärrän kyllä ap.ta,oksutauti on kyllä hirveintä mitä on :x Ollaan juuri moisesta toipumassa.
Mun ongelma: mä pohdin sitä että kun jollain perheenjäsenellä on tauti parhaillaan menossa,niin kuinka pitäis muitten lasten kanssa toimia... :/ kun kuitenkin vois olettaa että nekin just silloin kantavat sitä tautia. No,mä pidin kerhoikäisen pois kerhosta,kun pikkusiskolla oli tauti ja hyvä että pidin,koska seur päivänä sairastuikin. No,mutta kouluikäisiä ei voi koulusta poissa pitää vain siks että sisarus on kipeä,eihän vaan? No,kun ne sitten koulun jälkeen haluavat ulos ja kavereille,niin ei kai ole reilua estääkään? Vaikka toisaalta tiedät että tauti saattaa sitten olla itämässä ja tarttua? :/ :/ Olikohan tää lainkaan ymmärrettävää tekstiä edes :ashamed: :D

No minusta koko perhe ei voi elää niin kuin olisi sairaana vaikka ei olekaan.

Yhteistyössä