Vatsataudin tarttuminen oireettomalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Anne"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Anne";25420799]Tarttuuko oireettomalta helposti???? Jos esim. itse kantaa pöpöä sairastumatta?[/QUOTE]

Tarttuu, jos on tarttuakseen.
En menisi pienten lasten luo, jos omassa perheessäni olisi sairastuneita, ehdoin tahdoin ketään tartuttamaan, vaikka itse olisinkin oireeton. Normaali kanssakäyminen aikuisen kanssa on sitten tuuripeliä, en ehkä kättelisi tai muuten koskettelisi, mutta esim. töihin menisin käsidesipullon kanssa.

tuota just mietin, että tarttuuko aikuiselta aikuiselle helposti. Olin ostoksilla/kahvilla ystäväni kanssa jolla saattoi olla tartunta. Kuulin sen vasta kun oli kulunut jo pitkä tovi yhdessä. Tiedän että sitä pöpöä voi kantaa ihan kuka vaan kenen kanssa oon kanssakäymisessä, mutta kaikki on ok niin kauan kun en tiedä. Tässä jos jossain pätee tämä sanonta, että tieto lisää tuskaa!!

tautia voi kantaa oireetonkin, riippuu taudista jne. miten kauan. esim. taudit tarttuvat jo ennen kuin sairaus on alkanut oireilla, noin 1-2 päivää aiemmin, ja silloin helpoiten. kun tauti on päällä tarttuminen ei tapahdu yhtä helposti kuin ennen oireita...

eli voit tartuttaa tautia..

[QUOTE="aloittaja";25426575]eikö kukaan muu viitsisi vastata??[/QUOTE]

Kuulosteleppa itseäsi; sylkeä vähän erittyy normaalia enemmän, ja vatsassakin vähän kummallinen oli, tekisi mieli raitista ilmaa ja nieleskelläkin täytyy... Juu, se tauti tarttuu niin ikävän salakavalasti, ettei sitä voi oikeesti mitenkään tietää, keneltä ja koska sen saa...

esim. suomesta ulkomaille matkustava pieni lapsi voi ruusta saada hepatiitti a:n, mutta lapsilla tämä on oireeton. kuitenkin tultuaan suomeen tämä lapsi voi tartuttaa sen useaan aikuiseen, ja muutenkin huonossa kunnossa olevalle aikuiselle tämä voi olla vaarallista.
siksi suositellaan lapsille hepatiitti a rokotusta ulkomaille lähtiessä.
kyseessä siis maksasairaus eikä ap:n vatsatauti, mutta siis oireeton tartuttaa tautia.

sairaudet leviävät eri reittejä, vatsataudit yleensä pisaratartuntana.

Olin hoivaamassa iäkästä äitiäni perjantaista maanantaihin. Äiti sairasti vatsatautia noin 2,5 - 2 viikkoa sitten pari-kolme päivää. Huoneet oli sen jälkeen kertaalleen siivottu ja pinnat pyyhitty. Uskoin ja toivoin, etten sairastu. Varmuuden vuoksi heitin vielä matot lumihankeen, vaihdoin lakanat, pistin kaikki pyyhkeet pussiin ja toin pestäväksi. Makuuhuoneen matto oli likaantunut ripuliin, samoin petauspatjan pussi. Ne käärin varovasti, heitin auton perään ja toin pesulaan vietäväksi. Maanantaina ajoin kotiin 230 km:n matkan ja pian kotiin päästyäni alkoivat oireet, illalla oksensin. Nyt tiistaina olen ollut petissä, vain vähän juonut. Lasteni perheet haluavat mummon pysyvän kaukana ainakin viikon-pari. Tänne eivät uskalla tulla. Aivan samanlaisia kokemuksia minulla on Noroviruksesta kolmen vuoden takaa; olin sairastanut sen helmikuussa, huhtikuussa menin siivoamaan äidin huushollin ja oksensin/ripuloin jo kotiin ajaessani. Äiti joutui silloin vuodeosastolle, kun tauti ei vanhassa ihmisessä talttunut. Silloin myös äidille ikäänkuin "puhkesi" Altzheimerin tauti, joka oli tietysti piilevänä jo olemassa.

VAROKAA SIIS PAIKKOJA, JOISSA ON VATSATAUTIA SAIRASTETTU - AINAKIN PARI VIIKKOA PYSYTTE POISSA, JOS MAHDOLLISTA!

Toisaaalta, ei tämä nyt niin kauhea tauti ole, mutta lapsiperheissä tietysti kurja! Samoin vanhuksille yms. riskiryhmille paha, kuten moni muukin tauti.

Terveyttä teille kaikille, rakkaat lähimmäiset! Toivottelee neljän lapsen isoäiti.

Ja sä et sit oo liikkunut missään muualla, kuin äitilläs? Eikä kukaan muu teidän perheestä? :D Kyllä ihan varmasti kuule pöpö on tarttunut kaupasta, töistä, koulusta, tarhasta tms... En usko kyllä hetkeäkään, että olet saanut tartunnan äitisi kotoa noin pitkän ajan jälkeen, vaikka noro pinnoilla (OKSENNUKSEN SAASTUTTAMILLA!) saattaa elääkin pitkään...

en tajua mitä kamalaa on vatsataudissa. Joo siinä on muutaman tunnin jopa kellon ympäri tosi kipeä, mutta siinä se. Siitä toipuu ja se on yleensä nopeasti ohi. Toisin kuin jotkut muutaman viikon flunssat.

en tajua mitä kamalaa on vatsataudissa. Joo siinä on muutaman tunnin jopa kellon ympäri tosi kipeä, mutta siinä se. Siitä toipuu ja se on yleensä nopeasti ohi. Toisin kuin jotkut muutaman viikon flunssat.

En mäkään tajua... Silti pelkään sitä ihan hullunlailla... Ehkä se on se, kun sitä ei koskaan voi tietää, koska se alkaa. ja oot vaikka kaupassa ja rupee yrjöttään (mua alkaa oksettaan aina ihan tosi nopeesti ja sit jo lentää, ei oo mahakipuja eka) ja vaikka oksentaa keskelle lattiaa... Tai vaikka bussissa... Hyi... Ja sitten lasten kanssa se siivo. ja se pelko, et koska lapsi kuivuu niin paljon et on asiat huonosti, kun kuitenkin se oksentaminen väsyttää ja saa olon huonoks, mut koska se on liian huono. Ja siis, se oksentaminen vaan on ihan kertakaikkisen kamalaa. Ja vaikka itsekin olen selvinnyt vajaan vuorokauden mittaisilla taudeilla aina, ei se välttämättä aina niin mene. Meillä yksi lapsi viimeksi sairasti tautia viikon, oksenteli joka päivä ja ripuloi, oli tosi kipee, välillä parempi ja taas huonompi. Että on se vaan kamala tauti. :x

Näin perusterveillä ihmisillä. Mutta olepa mahataudissa, kun pohjalla on tulehduksellinen suolistosairaus. Niinpä vaan ei välttämättä olekaan muutamassa päivässä ohi, vaan mahatauti viel äkkiä monet meistä sairaalaan ja akuutti voi kestää viikkoja. Lisäksi kovat lääkkeet, sairaspoissaolot, ym elämää hankaloittavat tekijät. Suomessa meitä on koko ajan enemmän ja enemmän. Itse keksin monta eri syytä siis miksi mahatauti on kamala.

Oletko mahdollisesti ikinä kuullut emetofobiasta eli oksennusfobiasta? Kyllä se voi olla kamalaa.. On ajattelematonta sanoa tuollaista jos ei ole perehtynyt siihen, että asia voi jotain pelottaa aivan järkyttävästi yms. Kannattaa katsoa Wikipediasta selitys mitä fobia tarkoittaa jos käsite ei ole tuttu.

Yhteistyössä