Vatsallaan nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Nykyisin kielletään nukuttamasta vauvoja vatsallaan ja ymmärrän hyvin miksi, mutta mutta...

Ainakin meidän neiti (6 vkoa) tuntuisi nukahtavan ja nukkuvan rauhallisemmin vatsallaan. Tämä nukuttaminen on ollut meillä ongelmana, kun vauva kyllä nukahtaa hyvin mutta säpsähtelee jostain syystä jatkuvasti hereille ja nukuttaminen alkaa taas alusta. Vatsallaan ei pääse huitomaan käsillään tuttiakaan pois niin helposti. Röyhtäisyt, puklut ja ilmavaivatkin pääsevät hyvin ulos.

Vauvan patja ei ole liian pehmeä ja lähistöllä ei ole tyynyjä tai peittoja joihin voisi upota. Yöunille en häntä jätä vatsalleen silloin kun itse nukun, vaan käännän selälleen/kyljelleen kun on tarpeeksi syvässä unessa. Päivisinkin vauvan unta tulee joka tapauksessa valvottua.

Äitini mukaan minun ollessa vauva 80-luvulla nimenomaan neuvottiin nukuttamaan vauvoja vatsallaan. Kuulemma jo synnärillä vauvat nukkuivat aina vatsallaan.

Mitä kokemuksia muilla on vauvojen vatsallaan nukuttamisesta, ja onko siinä muita riskejä kuin tuo tukehtuminen?

Meillä alettiin nukkua melko pian päivisin vatsallaan ja vauva oppi kääntymään tosi varhain mahalleen ja kannattelemaan päätään, joten öisin nukuttiin myös. Masuvaivoja oli, joten massullaan nukkuen nukuttiin hyvin. Tehtiin näin siitäkin huolimatta, että masullaan ei saisi nukuttaa.

Meil vaavi 7viikkonen ja aloin nukuttaa masullaan joskus kuusviikkosena. Nukkuu tosi hyvin ja pierut pörisee hyvin ulos. Ja kyl meil nukutaan myös yöt sillee. Selälleen/kyljelleen ku yritän nukuttaa ni tulee hirmu huuto ja sit ku käännän ni on taas hyvä olla. Osaa kääntää päänsä suuntaan jos toiseenkin jo masullaan ollessaan. Nyt joku varmaan haukkuu meitit huonoix vanhemmix ku on kaikenmaailman riskejä olemassa! Mutta minä ainakin näen tämän hyväksi tavaksi meille ja muut sanokoot mitä vaan =0)

Ja on tyttö punnannut itseään jo hartioitten varaan ja pää on komeesti vähän välii pystyssä.

Meillä tyttö reilu 2 viikkoa ja olen nukuttanut vatsallaan.Vähän useammin käyn katsomassa,mutta hyvin nukkuu ja pää kääntyy sen verran ettei tukehtumaan pääse.Kätkytkuolemia ei ole yhdistetty vatsallaan nukuttamiseen ja vauva ei tukehdu jos ei pehmeällä nukuta.

Ei me sen huonompia vanhempia olla,vaikka vauvoja vatsallaan nukutetaankin!!=)

Tukehtuminen ja kätkytkuolema eivät ole sama asia. Kätkytkuolema on toistaiseksi tuntematon asia, siinä vauva vain lakkaa hengittämästä jostain syystä. Vatsallaan nukuttamista on pidetty yhtenä riskitekijänä (ei ainoa syy!).

""Kätkytkuoleman syynä ei ole tukehtuminen, vaikka lapsen kasvot joskus löydettäessä ovatkin
vuodevaatteiden peitossa. Vauva ei ole myöskään tukehtunut ruokaan tai oksennukseen.

Kätkytkuolemaan kuolleella vauvalla on usein ollut pientä nuhaa tai lievä hengitysteiden tulehdus.
Se ei kuitenkaan ole kätkytkuoleman syy. Tyystin terve vauva ei menehdy nuhakuumeeseen.

Nukkuma-asennon ja kätkytkuoleman yhteyttä selvitetään. Nykyään myös Suomessa on yleistynyt
suositus vauvojen nukuttamisesta selkä-kylkiasennossa.""

http://www.kapy.fi/tukipaketit/tukinoll_katkytkuolema.pdf

""Iso-Britanniassakin neuvotaan uusille äideille miten kätkytkuoleman riskiä voidaan pienentää. Vuonna 1995 aloitettiin kätkytkuolemien vähentämiseen pyrkivä kampanja, jolloin vanhempia neuvottiin nukuttamaan vauvat mieluummin selällään kuin vatsallaan. Kätkytkuolemien määrä vähenikin vuodessa 50 prosentilla, mutta viime aikoina kuolemat ovat taas lisääntyneet.""

http://www.babyidea.fi/vinkkeja/katkytkuolemasta.html

""Aseta vauva aina selälleen tai kyljelleen. Tutkimukset ovat osoittaneet, että selällään nukkuvien vauvojen riski kokea kätkytkuolema on vähäisempi kuin vatsallaan makaavien lasten riski. Huolehdi kuitenkin siitä, että vauva saa hereillä ollessaan maata vatsallaan, niin että hän voi havaita ja tutkia ympäristöään ja vahvistaa selän ja niskansa lihaksia.""

http://fi.pampers.com/fi_FI/content.do?type=101&contentId=2341#3

Myös:

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2005/290305_b.htm

Meidän poika 2,5kk on nukkunut myös varmaan kuukauden vatsallaan. Tietysti se vähän mieltä painaa kun se on ""kiellettyä"". Olen kuitenkin yrittänyt rauhoitella itseäni sillä että täytyyhän lapsen nukkua, koska uni ei tule selällään maatessa, mutta kun kääntää vatsalleen niin poika nukahtaa sänkyynsä aivan itse, eikä tarvi juuri olla rauhoittelemassa ja tuttiakaan ei tarvii. Selvästi olen sen huomannut vähentävän myös vatsavaivoja! Itse joudun kyllä olemaan hieman valppaana, kuuntelemassa et hengittääkö hän ja onko kaikki hyvin.
En todellakaan ketään yllytä nukkuttamaan lastansa mahallaan, koska näitä riskejä on olemassa, mutta kukin tavallaan! :)

Kiitos näistä lainauksista! :)

Toki siinä on se riski, mutta kuitenkin kätkytkuolema on aika harvinainen ja tulee jos on tullakseen, oli vauva sitten vatsallaan tai ei.

Kyllä meillä ainakin on nukutettu vauvoja mahallaan jos uni näyttää siinä asennossa paremmin maistuvan!

Kätkytkuolemat ovat vähentyneet Suomessa sen vuoksi,kun on ruvettu opastamaan äitejä nukuttamaan vauvojaan selällään. Eli ei pidä olla kohtalon uskoinen ""Kätkytkuolema tulee jos on tullakseen"". Ajatko autolla ilman turvavyötä? VATSALLAAN NUKUTTAMINEN LISÄÄ KÄTKYTKUOLEMAN RISKIÄ!!!! Mieluummin elävä hieman huonosti nukkuva vauva kuin kuollut vauva.

Poika nyt viikkoa vajaa 6kk ja jo synnäriltä asti nukkunut mahallaan. Osasi jo alusta asti kääntää päätään. Nyt poika kääntyilee miten milloinkin, mutta parhaat unet nukkuu masullaan. Selällään kun kerran laitoin nukkumaan meinas tukehtua omaan sylkeensä. samoin meinas tänään käydä kun nukahti turvakaukaloon. Ja olen myös vaunuissa nukuttanut mahallaan. Mahallaan nukutin myös esikoista ( 9v.) alusta asti.

Ja olen myös sitä mieltä ettei se ole syynä kätkytkuolemaan ja että se tulee jos on tullakseen, myös on selällään nukkuneita kokeneet kätkytkuoleman ( oli täälläkin kirjoitus ).
Ja meillä on käytössä uniriepukin ja pitää sitä naamallaan ja hyvin hengittää.
Molemmat on nukkuneet hyvin, niin on myös äitikin ja näin ollen olemme olleet kaikki tyytyväisiä.

Terve Meba, säkin vielä linjoilla näin myöhään!

Minä olen kuullut tai jostain lukenut sellaisen teorian, että kätkytkuolema johtuisi siitä, kun vauva vaipuu jostain syystä liian syvään uneen, josta hän ei vielä ""osaa"" omin avuin palata kevyeen uneen. Vauvojen ""koiranuni"" ja lyhyet unijaksot siis olisivat jonkinlainen turvasysteemi, jolla vauva ei vahingossa vaivu liian syvään uneen. Liian syvään uneen vaipumista edesauttaisivat tämän teorian mukaan kaikki, mikä blokkaa äidin/muun perheen ääni- yms. signaalit kuten esim. paksut vauvan peittävät täkit/tyynyt, nukkuminen omassa huoneessa kaukana muusta perheestä jne (ehkä siis myös mahallaan nukkuen kasvot patjaa vasten?).

Näinollen tämän teorian mukaan myös perhepeti olisi vauvalle hyväksi ja kätkytkuolemaa ehkäisevä siksi, että vauva aistii koko ajan äidin/isän läsnäolon ja heidän hengitysrytminsä, ja havahtuu helpommin (no, äidillehän tämä kyllä tietää unettomia öitä!).

No oli miten oli, meidän poika nukkuu parhaiten kyljellään, ja jos pääsee kellahtamaan selälleen, havahtuu melkein takuuvarmasti. Alussa kyllä kun ei vielä osannut päätään liikutella, laitoin hänet paniikinomaisesti aina selälleen nukkumaan.

Tuolta Akuutin jutusta:

Kätkytkuolema on Suomessa yleisin imeväisikäisten yksittäinen kuolinsyy. Niitä tapahtuu alle 20 vuodessa. Riski-ikä on kahdesta neljään kuukauteen. Nykylääketiede selvittää edelleen kätkytkuoleman syytä.

- Viimeinen tieto on, että aivorungon ja pikku aivojen alueella on vaurioita, jotka vähentävät lapsen hapensaantia ja happivaje vähitellen lisääntyy ja aiheuttaa kuoleman. Nykyään tutkitaan myös sitä, että olisiko kyseessä mahdollisesti geenivirhe, toteaa Kivikko.

Miten voidaan todeta että kätkytkuolemat ovat vähentyneet kun äitejä on opastettu nukkumisasennossa???? Voihan siihen vaikuttaa moni tuntematonkin tekijä. JA haluaisinpa nähdä sen äidin joka on voinut PAKOTTAA lapsensa nukkumaan selälleen vaikka ainoa hyvä asento on mahallaan. Mun mielestä se on jotenkin geeneissä miten on hyvä nukkua ja siihen vaikuttaa myös just noi vatsavaivat.

nimim. kolme lasta mahallaan

No olisko se syy sitten perimmiltään monen sattuman summa, eli vauvalla olisi suurempi riski kätkytkuolemaan, jos hänellä on sekä tuo geenivirhe ja siihen sitten vielä päälle osuu esim. sellainen sattuma, että kasvot ovat tyynyssä tai peiton alla.

Tässä Back-to-Sleep -kampanjan uutisessa sanotaan, että riski kätkytkuolemaan on suurempi niillä vauvoilla, jotka ovat tottuneet nukkumaan selällään ja jotka sitten laitetaan yhtäkkiä nukkumaan mahalleen tai kyljelleen:
http://www.nichd.nih.gov/new/releases/infant_sids_risk.cfm?from=sids

No toi vaikuttaa oikealta. Semmoset lapset, jotka pon tottunu nukkuun mahallaan eivät ehkä niin helposti ""tukehdu"" nenälleen. Eli eikö kannattais harjottaa vauvan niskaa jottei vahinkoa niin helposti pääse sattumaan?