vatsakivut

Meillä tyttö myös vuosi takaperin (nyt 4 v) valitteli vähän väliä vatsakipua. No neuvolassa oli yksi ehdotus että mitäpä jos lapsella on nälkä? Ensin tuntui hullulta koko kysymys, ettäkö nälkä, enhän minä nyt hyvänen aika lasta nälässä pidä.. Mutta sanoivat että pitäisi niitä välipaloja sitten antaa, hedelmiä tms.

No se syy ei meillä ollu (koska mahaa koski joskus syömisen jälkeenkin) joten mentii yksityiselle puolelle lekuriin ja päätettii otattaa kaikki kokeet. Otettii verinäytteitä ja pissanäytteitä, ei tosin mitää allergia testejä. Kokeissa ei ollu mitään ja sitte lääkäri ehdotti täysin laktoositonta ruokavaliota pari viikkoa. Jos oireet häviää tuossa ajassa, niin sitte kokeilla taas tavallisia maitotuotteita ja jos oireet tulee takaisin niin sitte on todennäköisesti laktoosi-intoleranssia.

No siirryttiin laktoosittomaan ja oireet hävis! No parin viikon jälkeen siirryttiin takaisin normaaleihin maitotuotteisiin ja eipä muuten se maha tullu enää kipeäksi.

Mä jostain luin, että etenkin pienillä tytöillä on "toiminnallisia" vatsakipuja, joihin ei löydy mitään syytä. Tosta vuoden takaisestakin ajattelin, että tais suurimmaksi osaksi olla jotain "korvien välis" koska tyttö ei valitellu mahakipua sen lääkärillä käynnin jälkeen. Eli ajatteli varmaan jotenkin että nyt hän parani kun kävi lääkärillä. No tää on mun olettamus.

Ajoittain vielä valittaa joskus mutta ei lähellekään niin paljon kuin vuosi sitten, silloin oli päivittäistä. Useimmiten nykyisin liittyy kakkaamiseen. 90 % mahakiputapauksista on sellasia, että valittaa mahakipua ja sitte meneekin kohta kakalle. Eli tulkitsee kai sen kakkahädän jotenkin "kivuksi".

Mä luulen että meidän tytöllä sama juttu. Kakkaaminen on myös ollu silloin tällöin helpotus tytön mielestä. Nyt taas ollut pari päivää niin että mitään valitusta ei ole ollut. Voi hyvinkin olla korvien välissä. Välillä tuntuu että haluaa huomiota.
Ajattelin että ei ehkä kannata mennä lääkäriin vielä ainakaan kun tuntuu että vatsakivut häviää ja tulee ihan sattumalta.

Yhteistyössä