Vasuriperheet huomio!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pai

Vieras
Oletko vasenkätinen? Ovatko lapsesi, sisaruksesi, vanhempasi, sukulaisesi vasenkätisiä?
Tiedätkö perheitä, joissa on useampi vasenkätinen lapsi? Ovatko vanhemmat oikea- vai vasenkätisiä?
Paljonko vasenkätisiä on, ja onko se perinnöllistä?

Täällä vasuri :wave: Mummun sisko oli vasenkätinen, samoin yksi äidin sisaruksista. Mun lasten kätisyys ei ole vielä täysin varmistunut, vaan luulen että tuo esikoinen on oikeakätinen... Vasenkätisiä on tiettävästi n. 7 % väestöstä ja se on osittain perinnöllinen ominaisuus.

Se on kuulema jonkin verran perinnöllistä. Yksi monista tädeistäni on vasenkätinen, samoin siskoni. Itse olen umpioikeakätinen, lapsista yksi on vasuri, yksi sekakätinen (tekee vain tietyt hienomotoriikkaa vaativat tehtävät aina vasemmalla) ja yksi oikeakätinen.

Meillä on 1 (kuudesta) lapsista vasenkätinen. Äidin sisko on vasenkätinen. Muuten en tiedä. Pari lasten serkkua miehen puolelta myös vasenkätisiä. Tuota meiän 1 vuotiasta miettiny tuleeko siitäkin vasen kätinen kun ainakin lusikka on aina vasemmassa kädessä.

Oon ite vasuri, suvussa mummani oli vasenkätinen. Hän elää kyllä vielä, mutta on lapsena pakotettu oikeakätiseksi. Ihme touhua oli ennen!

Lapsistani ei yksikään oo vasenkätinen, kaikki tosin aika molempikätisiä, mutta kirjoittavat oikealla. Kuopus syö usein vasemmalla. :wave:

Mies vasuri, hänen veljensä vasuri, anoppi vasuri, mun eno vasuri.
itse oikeakätinen, esikoinen oikeakätinen.
Tyttö, 3,5v. käyttää tällä hetkellä vielä molempia käsiä mutta taitaa piirtää aina oikealla.

Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Oon ite vasuri, suvussa mummani oli vasenkätinen. Hän elää kyllä vielä, mutta on lapsena pakotettu oikeakätiseksi. Ihme touhua oli ennen!

Lapsistani ei yksikään oo vasenkätinen, kaikki tosin aika molempikätisiä, mutta kirjoittavat oikealla. Kuopus syö usein vasemmalla. :wave:

Mun mummun siskosta on kans aikoinaan koetettu väkisin tehdä oikeakätistä. Koulussa sai opettajalta kuulemma näpeilleen jos kynä oli vasemmassa :xmas: Ei siinä mummun siskon kohdalla hyvin onnistuttu, oppi toki käyttämään hyvin myös oikeaa kättä mutta vasen oli tietty aina parempi.
Nykyään onneksi ymmärretään seuraukset sille, että kätisyyttä koetetaan väkipakolla muuttaa...

Alkuperäinen kirjoittaja liukumiina:
meillä mies on vasuri. oli lapsena/nuorena oikeakätinen, mutta halvaantui hirvikolarissa, toipui, mutta muuttui vasuriksi!

mä vasuri. edesmennyt isoisä vasuri mut hänet pakotettu oikeakätiseksi. isän veljentytär vasuri.

Mä oon vasenkätinen samoin mun äiti ja äidin puolen suvussa on muitakin vasenkätisiä. Myös mun mies on vasenkätinen, mutta meidän tyttö vasta vajaa 8kk niin ei voi tietää kumpi kätinen on.

Yhteistyössä