vastuu omasta koulunkäynnistä?

koulua on käyty reilu viikko ja multa menee jo nyt hermot. Koululaisia meillä on neljä, joista kaksi (tyttöjä) hoitavat läksynsä, siivoavat huoneensa ja nousevat aamulla ajoissa, lataavat kännykkänsä ja siis huolehtivat asioista jotka kuuluvat heille. Mutta pojat! En tod. enää tiedä mitä niille tekisin. .. ei auta hyvä ei paha, aina on läksyt tekemättä, väärät kirjat repussa, kännystä akku lopussa, bussilippu hävinnyt, jopa vaatteet ovat kadonneet... tänään sitten myöhästyivät molemmat koulusta kokonaisen tunnin!

siis illalla jo pyydän kaikkia tsekkaan että aamua varten kaikki on valmiina. vastaukset on sitä joo joo. ja aamulla täys kaaos. tänä aamuna lähtivät kouluun kovan huudon ja mekastuksen jälkeen, ja itse lähdin koiran kanssa aamulenkille. olin siellä varmaan 40 min. ja kun tulin takas, soitti vanhempi pojista ja itki olevansa vasta bussipysäkillä, kun oli unohtanut jumppavaatteet kotiin ja yrittänyt niitä hakea, enkä siis ollut kotona eikä pojalla tietenkään avaimia muistutuksista huolimatta mukana. olivat vielä vaihtaneet pikkuveljen kanssa reppuja kun nuoremman reppu on kevyempi, ettei tarvi sitä painavaa kantaa enää kotiin ja takas.
pikkuveli oli sitten mennyt bussiin väärän repun kanssa ja vanhempi oli tosiaan hädissään kuinka voi mennä enää kouluun kun on jo tunnin myöhässä ja silti puuttuu liikuntavaatteet ja vielä väärä reppu mukana!

auttakaa mua mitä mä noille teen? olen niiiin monta kertaa siivonnut heidän huoneensa ja laittanut kaiken todella järjestelmällilsesti, että olisi sitten helppo löytää omat tavarat kun kaikella on oma paikkansa, mutta järjestys kestää max 2 pvää ja nytkin huoneessa on puhtaat ja likapyykit sekaisin pitkin lattioita , molempien koulukirjoja ympäriinsä ja vielä urheilukamoja iso läjä. en haluaisi nyt alkaa kaikkea tekemään heidän puolestaan, mutta ei tää näinkään voi jatkua. Opet sitten mulle näistä huomauttelee, luulevat varmaan etten välitä. :'( pojat on muuten ihan fiksuja, eivät mitään ilkiöitä mutta vastuuntunto puuttuu ihan täysin!
ai nii, vanhempi on 12v ja nuorempi 9v.
 
pojat ja koululaiset
Täysi osanotto sinulle! :hug: :hug: :hug:
Itsekin painin aikalailla samanlaisten asioiden kanssa, pojat 8v,10v ja 12v.
Nyt kun olen kotona, on voimia asiaan hieman enemmän. Tärkeänä olen kokenut illan touhut, jotka valmistavat aamuun.
1. rauhoittuminen ja kotiin tulo tarpeaksi aikaisin, jotta kaikki kerkeävät oikeasti kierätä kamat sun muut jutut. Meillä nuoremmat kotiin ennen kahdekasaa ja 12 v yhdeksäksi, joka on mielestäni liian myöhä ja hänestä tietty aivan liian aikainen.
2. katsotaan huomisen lukujärjestys (lapsi katsoo ja minä sivusiolmällä tarkistan); moneksiko kouluun ja mihin "pisteeseen". Onko liikuntaa tai jotain ylimääräistä muistettavaa. Onko hammaslääkäreitä.
3. repuun kamat. Avaimet, kännykät.
4 puhtaat vaatteet valmiiksi, likaiset likapyykkiin. Nämä lapset tekevät itse ja kun on vastaus joojoo, on valmiina, menen tarkistaan. Yksitellen katson, missäs sukat, missäs pikkarit ym.
5.herätyskello soimaan, lapsi laitta ja minä tarkastan.
6. sänkyyn ajoissa. Pienemmät kymmeneltä on nukuttava, murkku 11 (ja ei tosin silloinkaan vaan tekstailee ja kuuntelee kuullokkeilla musaa... :$ )

Kun tulevat koulusta, suoraan kotiin tai soitto jos matkan varrella jotain leikkiä.(ei hyvä, vaan pitäis tulla aina heti käymään). Heti läksyjen teko, periksi ei anneta, vaikka niitä sitten karjuen ja itkien sutataankin. Keskimmäinen upeasti oppinut viime vuoden työn jälkeen kertoon päivän aineet ja näyttään mulle tarvittaessa mitä tehty, tarkastan myös aika paljon. Vanhimman kanssa taistelu meneillään.

Hirveästi työtä ja ei toki aina kaikkea jaksa. Mutta ajattelen, että jos nyt jaksan, ehkä kiitos seisoo yläasteella. Minusta nuo jutut pitäisi mennä jo paljon hiemommin ja itsenäisemmin. Ei minua tarvinnut noin paapoa eikä veljeäni. Joten siis, omaan napaan kai tarvii taas katsoa, itse on omat lapset kasvattanut. :( Mutta ehkä uskon silti pienen eron olevan myös....tytöissä ja pojissa....

Tsemppiä meille koululaisten äidit ja isät ja erikoistsemppi poikakoululaisten äideille :heart: :flower:
 
Itse ottaisin pois etuuksia, jos ei mitään vastuuntuntoa ole, niin ei silloin voi olla niitä oikeuksiakaan.

Jos käyttäytyvät kuin pikkulapset, niin kaikki etuudet pois: tietokoneet, harrastukset, kännykät....

Kyllä noin isojen poikien on otettava vastuuta. Vaatisin tasan tarkkaan saman kuin tytöiltä tai jos ei tapahdu, viikkorahat ym. pois.
 
Eilen tarina jatkui sitten niin että vein ne puuttuneet uikkarit ja pyyhkeen pojalle. olivat siis menossa maauimalaan. Ehkä tein väärin, mutta ajattelin ettei nyt liikuntanumeroon rupea vaikuttamaan, pojalla on kymppi liikunnassa. Ja opettaja oli jo aamulla antanut koko luokan buuata näin vaikuttavan myöhästymisen kunniaksi. kyllä oli poika ollut häpeissään.

Olette oikeassa, mun pitäisi jaksaa enemmän vahtia ja varmistaa ja olla tiukempi ja jakaa rangaistuksia.
Meillä on aika paljon harrastuksia, ja iltapäivät/illat yleensä menee niissä, tuntuu vaan ettei aika riitä kaiken vahtimiseen...
viikonloppu edessä, aion laittaa pojat siivoamaan ja ensi viikolla aloitetaan taas kerran kaikki alusta....
 
Mulla vasta eka- ja tokaluokkalaiset. Vaan niin se on että ekaluokkalainen tyttö suoriutuu huomattavasti paremmin. Muutosta viime vuoden kaaos-aamuihin: aamulla ei ole tv eikä radio auki. Pakotan heräämään ajoissa. Sängystä noustua ensin vaatteet, sitten vessa ja lopuksi aamupala. Kun aamulla ei ole mitään ylimääräistä hälinää ja tottuu rutiineihin (kuin koira :D ). niin uskon että lopussa kiitos seisoo.
En mene enää eteiseen perässä vaan anna pojan itse laittaa itsensä kuntoon ja pihalla tarkastan onko tarvittavat mukana.(aina jotain puuttuu :eek: , ja yleensä se on reppu tai avain)

Illalla "hiljaisuus" kello21 ja nukkumassa 21.30.
 
meillä 8-vuotias poika herää herätyskelloon aamulla, sen jälkeen kun minä olen lähtenyt töihin. Kertaakaan ei ole myöhästynyt (ei myöskään viime vuonna) Eniten tuohon varmaan vaikuttaa pelko siitä mitä opettaja sanoisi jos tulisi myöhässä kouluun.

Jos olisi ongelmia teksin selkeän aikataulun aamuksi. Ja kouluun lähdetän kun on sen aika, olkoon sitten muut hommat tekemättä.
 

Yhteistyössä