Vastasyntynyt ja tutti/tuttipullo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maami"

Vieras
Muutama kysymys tutin käytöstä ja tuttipullon. Imetän lastani (2viikon ikäinen), mutta haluaisin isän myös antavan pullosta välillä, onko ihan ok?
Imettäminen sujuu hyvin,välillä pienen kiukuttelun kanssa saa tissin suuhun, mutta joka kerta on onnistunut. Maitoa tulee paljon (pumppasin alle 15 minuutissa 100ml) vauvakin on aina alle 15 min tissillä eli saa tarpeeksi maitoa.

Tutin käyttö on minulle vähän hepreaa.. Tänään annoin ensimmäisen kerran tutin suuhun, kun olimme juuri lähdössä ovesta ulos ja alkoi huuto, ehkä nälkähuuto. Tutti kelpasi hyvin ja kaveri nukahti ja söi vasta herättyään. Eihän vauvan nälkä "lähde" tutilla?

Tässä tuli varmaan vähän turhaakin sepustusta, mutta kun innostun kirjoittamaan:D

YLeinen suositus on että ei käytettäisi tuttia tai pulloa ekan 6 viikon aikana koska se voi sotkea vauvan imuotetta ja muutenkin häiritä imetystä. Mutta ei se missään laissa kiellettyä tietenkään ole.

en antaisi lehmänmaitoproteiinia tuon ikäiselle jos ei ole pakko. se on aika rankkaa tavaraa pienelle vatsalla ja siitä voi tulla vaivoja, voi altistaa maitoallergialle, diabetekselle jne. mutta se mikä on 'pakko' on tietysti jokaisen perheen oma asia ja kovin suhteellista esim jos äiti ei jaksa herätä tunnin välein joka yö ja isä haluaa hoitaa jonkun syötön niin se voi siinä perheessä olla paras vaihtoehto.
jos annat pullosta jotta pääset vaikka kampaajalle niin anna mieluiten pumpattua rintamaitoa.

tutin voi ottaa käyttöön sitten kun vauva mielestäsi osaa kunnolla imeä rinnasta, eli imuote on hyvä eikä lapsi vedä hirveää määrää ilmaa syödessään jne.

No paljonhan se riippuu vauvasta. Tiedän monia ketkä antanu jo synnäriltä pulloa ja silti imettäny onnistuneesti pitkään. Omani taas ei nähnyt pulloa eikä tuttia ekaan 2kk mutta sen ainoan kerran jälkeen alkoi hylkiä rintaa (hidas heruminen)koska pullosta sai helpommalla. Sen jälkeen imetys oli takkusta tappelua. Jos sulla tulee hyvin maitoa ja imuote on jo hyvä, niin ei siitä pullosta haittaa ole. Varmasti tulee kuitenki tilanteita että joudut olemaan hetken erossa vauvasta jne.

Anna vaan tutti jos vauva sitä kaipaa. Jos imette jo sujuu niin ei se siitä enää tutin takia muuksi muutu. Itse olen antanut kaikille tutin jo synnärillä. Ja täysimetystä jokailsella 5-6kk.

Just tuoda kokemuksestaan voi päätellä että kaikki itku ei ole nälkää. Jos itku vaimenee tutulla ja vauva nukkuu sen jälkeen niin ei ole ollut kyseessä nälkä.

Pullosta voi ihan hyvin myös antaa silloin tällöin, ei sitänole vaaraa imetykselle jos kerran pumpattua maitoa annat.

tietääkseni tutin syönti ei häiritse terveen vauvan näläntunnetta. jos paino nousee hyvin niin voit antaa tuttia. meillä ainakin kävi vaan niin että jos tutin kanssa päivällä venytti sitä ruokailua niin sitten vauva heräs yöllä tiheämmin paikkaamaan sen päivän ravinnonsaannin

Ei haittaa, ihan fiksuakin, et lapsi osaa syödä muualtakin kuin äidin tissistä. Sinun maitoas se kuitenkin on ja jos aiot kerta pumpata, ei maidontuotantokaan pääse vähenemään.

Itse olen antanut tutin jo ihan vastasyntyneestä toiselle lapsellemme, koska esikoinen alkoi sitten syömään peukkua, eikä sitä saanut vaihdettua ei sitten millään tuttiin (ainoastaan talviaikaan vaunu-unilla söi tuttia). Jos lapsi sen huolii ja imutarve tuntuu olevan voimakas ts. lapsi tarttee jatkuvasti tissiä rauhottumiseen, nukkumiseen yms muuhun kuin syömiseen, niin ihan järkevää.

Juu siis omaa rintamaitoa annan, en korviketta. Ja tuttia meinasin juuri hätätapauksissa antaa..

Mä pistän tähän samaan kysymyksen, kun en oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Vauva on nyt omassa sängyssä syöneenä ja puhtaalla vaipalla, mutta kitisee, ei itke, annanko olla vai mitä nyt kuuluu tehdä?:D

siihen tuttiin kannattaa ehkä vähän totuttaa, eikä niin että antaa vaan äärimmäisessä hädässä. jos siis sen nyt huolii. voi olla että muutaman viikon/kuukauden päästä ei enää huolikkaan jos käyttö on vaan satunnaista.

Mä pistän tähän samaan kysymyksen, kun en oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Vauva on nyt omassa sängyssä syöneenä ja puhtaalla vaipalla, mutta kitisee, ei itke, annanko olla vai mitä nyt kuuluu tehdä?:D

mun mielestä tää riippuu nyt siitä että onko vauvan rytmissä nyt yö vai päivä? jos et oo vielä laittanu yöunilleen niin hae se syliin ja seurustelemaan ja koita pitää hereillä sinne yöuniin saakka. jos on yö niin kuuntele hetken kitinää, jos ei rauhoitu niin tarjoa sitä tuttia.

Pidä sylissä tai kantoliinassa, kokeile röyhtäyttää... :) Meillä vauva ei viihtynyt noin pienenä missään muualla kuin sylissä, joten kannoin sitten aina sylissä tai liinassa. Tutinkin annoin, kun vauva suostui nukkumaan vain tissi suussa, enkä mä jaksanut toimia nahkatuttina 24/7. Tutti ei vie nälkää, tosin sillä voi ihan hetkeksi saada nälkäisenkin vauvan tyytyväiseksi jos alkaa vaikka kassajonossa itkeä nälkäänsä, voi koittaa tarjota tuttia kunnes pääset lastenhoitohuoneeseen tai johonkin penkille imettämään.

Kannattaa muistaa, että vauvalla on tiheän imun kausia jolloin vauva on paljon rinnalla ja "tilaa" lisää maitoa, joten kannattaa antaa sitä tissiä tutin sijaan aina kun vauva haluaa :)

Yhteistyössä