vastasyntynyt ei kakkaa

  • Viestiketjun aloittaja "huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"huolestunut äiti"
Meillä on nyt yhdeksän päivän ikäinen lapsi ja hän ei ole kakannut nyt kahteen ja puoleen päivään... pitäisikö olla huolestunut kun joka paikassa lukee että pienen vauvan tulisi kakkia joka päivä? Huomenna on neuvolassa punnitus kun paino oli laskenu alkuviikolla vähän liikaa... torstaina paino oli noussut jo reilusti. imetän parin tunnin ja kolmen tunnin välein lisäksi olen antanut lisämaitoa sen pelossa kun kakkaa ei kuulu että jos saakin jostain syystä liian vähän maitoa. Onko kokemuksia? apua kaivataan huomiseen on vielä pitkä aika kun on huolissaan pikkuisesta? Muuten pikkuinen on tyytyväinen ruuan jälkeen ja valvoo välillä ihan pirteänä ja on jäntevä yms mielestäni hyväkuntoinen, ilmaa on paljon mahassa ja sitä itkee ja varmaan sitä kun kakka ei tule... kiitos jos joku viitsii vastailla.
 
"Mintus"
Ei hätää, kysy huomenna neuvolasta kuinka monta päivää voit antaa vauvan olla lakkaamatta ja mitä sitten pitää tehdä. Mun tyttäreni kakkasi aikoinaan n. 7 päivän välein ja kalenteriin merkkailin noita p-päiviä. Sitä tulikin sitten aina tuutin täydeltä :D
 
Meitä aikoinaan neuvottiin laittamaan vauvan pyllyyn kuumemittari, ja yleensä se kyllä auttoikin lähes heti.. Sitä ainakin voisit kokeilla.. Voithan soitella myös terveysneuvontaan (24h auki) ja kysellä.. Luulis kuitenkin, että kun on tyytyväinen, niin kaikki ok..
 
Meille sanottiin kyllä neuvolassa, että vastasyntyneet kakkii keskimäärin 7krt/pvä - 1krt/7pvä... Että haarukka on aika laaja. Tosin meidänkin pojalla muuttui äkisti tuo kakkaamisrytmi, niin silloin oli vähän ummetusta. Mitattiin lämpö kuumemittarilla pyllystä, siinäpä tuo sitten lähti taas kakkaa tulemaan.
 
"huolestunut äiti"
oppaissa mitä neuvolasta saa ja netistä kun hain tietoa niin niissä sanottiin että alle kuukauden ikäisen vauvan tulisi kakkia joka päivä. Sen jälkeen kakkaminen on yksilöllistä ja jotkin vauvat saattavat olla kakkaamatta jopa viikkoja.
 
"huolestunut äiti"
vielä tarkennusta:meidän vauva siis vasta vähän yli viikon vanha...eikä ole kertaakaan tehnyt keltaista maitokakkaa ja nyt kahteen ja puoleen päivään ei mitään.
 
Kuopus kakkasi ekojen viikkojen aikana, usein ja paljon, myös yöllä.Jos tulisi vielä kolmas lapsi, niin varmasti olettaisin hänenkin kakkaavan yhtä usein :D Esikoisen vauva-ajasta ei ole mitään muistikuvaa.
 
"gunilla"
Soita synnärille, sinne osastolle, jolta kotiuduit ja kerro huolesi. Ei kuulosta hyvältä mun korvaan. Meillä vauva 7 vrk kakkaa jo ihan keltaista maitokakkaa useasti päivässä. Jos suolessa onkin jokin tulehdus tai muuta häikkää?
 
dah
[QUOTE="gunilla";26642171]Soita synnärille, sinne osastolle, jolta kotiuduit ja kerro huolesi. Ei kuulosta hyvältä mun korvaan. Meillä vauva 7 vrk kakkaa jo ihan keltaista maitokakkaa useasti päivässä. Jos suolessa onkin jokin tulehdus tai muuta häikkää?[/QUOTE]

No höpöhöpö. Parin päivän paskomattomuus ei ole merkki mistään.
 
"Meitsi"
No höpöhöpö. Parin päivän paskomattomuus ei ole merkki mistään.

Vaikka Internetistä löytää paljon hyödyllistä ja joskus myös erittäin epähyödyllistä sekä väärää tietoa, pienen lapsen (vauva) tapauksessa suosittelen kuitenkin aina ottamaan yhteyttä esim. neuvolaan. Jokainen lapsi on yksilö ja tästä syystä se on aina hyvä varmistaa asiantuntevalla henkilöllä.

Joten ota yhteyttä neuvolaasi on minun suositukseni.
 

Yhteistyössä