vastasyntyneen vaatteet?

Minkä kokoisia vaatteita pitää ostaa vastasyntynyttä varten jos oletetaan että normaalin kokoisena syntyy? 50? 56?

Mitä kaikkea olette ostaneet ja kuinka paljon etukäteen? Joo 'ei tarttis paljon kun kasvaa äkkiä' mutta mitä kaikkea oikeasti olette hankkineet?

Sitten yksi juttu: kun on niitä puolopotkareita eli umpikalsareita ja pitkähihainen body, jotka luuluvat yhteen, niin pyllystä kumpi tulee alle ja kumpi päälle?! Näkyykö ulospäin siis body housut sen alla vai housut ja bodyn alaosa housujen alla? :whistle:
 
Minä puen bodin alimmaiseksi. Mielestäni tavallaan alusvaate.

Jahvetin kanssa samaa mieltä eli kokoa 56cm ostaisin. Meillä lapset olleet syntyissään 51, 52 ja 55cm pitkiä joten 50cm ovat jääneet kokonaan käyttämättä.

Kovin montaa vaate kertaa ei kannata ostaa, jos vain suinkin saa pidettyä sormensa irti niistä pikku ihanuuksista :) Meillä saatiin vielä tälle kolmannellekin lahjaksi vaatetta. Ja äitiyspakkauksessakin niitä on aika kivasti.
 
Bodya voi pitää ihan miten tykkää: housujen alla tai päällä, mitä sen on väliä. Voihan paidankin tunkee housuun tai olla tunkematta.
Varaisin muutamia pienempiä vaatteita... Meillä alussa tahriintu päivän mittaan kolmet vaatteet joko maitoon, kakkaan tai pissaan tai kaikkiin noihin. Ostaisin ihan noita pieniäkin (50cm) muutamat, kiva, ettei kaikki pöksyt ole kainaloon ja paidat lörpötä. Helpompi käsitelläkin pientä vauvaa. Mutta liika on liikaa, sillä eihän nuo kauaa mahdu.
Noissa vaatteissa on kyllä eroa, esim Tutan 56 senttiset menee vielä yli 60 senttiselle vauvalle. Jonkun toisen valmistajan sama koko ei välttämättä edes 56 cm pitkälle vauvalle mahdu.
 
Meillä oli ostettuna kolme 50 koon bodya. Sitten löyty enempi 56 koon vaatetta. Osattiin odottaa pitkää lasta. Poika olikin sitten syntyessää 56cm ja nuo 56 vaatteet meni 2-3 viikkoa. Minusta oli kiva, kun oli napakat vaatteet. (Niitä 50 koon bodeja ei sit käytetty...)
Muutama vaatekerta pienempiä kannattaa miusta ostaa. Joku 6-8 vaatekertaa on aluksi ihan hyvä. Hommaa sit lisää, jos siltä tuntuu. Ja jos hommaat esim kirppareilta niin ei tarvi paljoa laittaa edes rahaa.

Minä tykkäsin ihan alussa käyttää pojalla kietasupaitoja (niitä samanlaisia kuin laitoksella) ja kokopotkareita, joissa oli haaruksissa napit. Ei tarvinnu vaipanvaihtoa varten riisua poikaa. Vasta kun myöhemmin aloin käyttämään bodyja. Kaikki ei noista kietasupaidoista pidä (kokevat vaikeina pukea), kukin valitsee sen mukaan tyylin pukea kuin itestä tuntuu. Suosittelisiin siksi kokeilemaan erilaisia vaatteita, jotta löytyy se mistä ite tykkää.

Puolipotkarit mie oon aina pukenu bodyn päälle. Mutta sukkahousut bodyn alle.
 
Meillä oli varmaan 6kpl 50cm bodeja sekä parit housut ja samanverran ainakin 56cm. Menivät monta viikkoa ja jotkut 50cm vaatteet kyl meni vielä samaan aikaan kuin 56cm. Nyt vauva on pian 4kk ja ollaan siirtymässä kokoon 68, eli noin kuukausi per koko on meillä vaatteet menny.

Mun mielestä 4-6viikkoa on pitkä aika sille ettei ole yhtään sopivia vaatteita :eek: (eli siis ton aikaa meillä meni esim. 50cm). Vauva oli syntyessään 49cm.
 
Meilläkin puettiin body puolipotkareiden alle..
Meillekin kaikki sanoi ettei kannata ostaa kuin muutama 56cm ja siitä isompia. ONNEKSI en uskonut, vaan hankin myös pienempiä 50cm vaatteita! Varsinkin bodyja meni päivässä jopa 10, vauva pulautteli niin paljon, ja niin isoja pukluja, että melkein joka päivä sai pestä pyykkiä ja silti tuntui ettei pieniä vaatteita ole tarpeeksi :attn: Siis puklut kasteli kaiken niin läpimäräksi, että vaatteet tietty pakko vaihtaa heti.
Meidän vauva oli syntyessään 50cm mutta silti kaikki 50cm vaatteetkin olivat ekat 1-2kk tosi isoja, olis pitäny melkein olla kokoa 44cm mutta sillon niitä ei juuri kaupoissa näkynyt, nyt ainakin H&M myy.

Lisään vielä että ei niillä pikkuvaatteilla kovin paljon tarvii kukkaroa rasittaa, käytettynä saa edullisesti ja lainaanhan voi tutuilta kysyä.. Ja jos uutena haluaa ostaa niin varmasti ne saa halutessaan myytyä eteenpäin.

Mä oon kans niitä jotka tykkää pukea vauvan sopivan kokoisiin vaatteisiin, en halua itsekään pitää liian suuria vaatteita :whistle:
 
Meidän vauva oli syntyessään 3200g ja 49cm ja jopa ne 50-senttiset oli liian suuria muutaman viikon! Riippuu siis todellakin lapsen koosta kuinka kauan menee ja kantsiiko hankkia. Ainoat lähes sopivat vaatteet olivat kaks Name it newbornin 48-senttistä vaatetta. Meillä nuo 50-senttiset meni monta viikkoa (4-8vk) riippuen valmistajasta. Ja vieläkin on yks body ja parit housut sopivat (vauva 10vk). 56-senttisiä käytetään edelleen, jokunen on jäänyt pieneks.

Kietaisubodyt oli musta ihan ehdottoman näppäriä! Samoin kietaisupaidat (saa helposti säädettyä kokoa), joista Hipkukkakin mainitsi. Meillä oli kaupasta ostettuna bodyja ja kietaisupaitoja olin ostanut puoli-ilmaiseksi kirppareilta (kuin uusia). Meillä vauva ei hirveästi "sotkenut", mutta oli meillä 3-4 bodya, 2-3 kietaisupaitaa, 3-4 housut ja potkareita ja muita sekalaisia vaatteita. Tuntui, että oli just sopivasti. Ei tarvinu joka päivä pestä.

Musta nuo pienet vaatteet siis hoiti hommansa ja niitä käytettiin yllättävän pitkään. Eikä tosiaan saatu niitä YHTÄÄN lahjaksi... Olen samaa mieltä kuin Mamacita, et kuukaus on pitkä aika ilman sopivan kokoisia vaatteita :)
 
Hei

vaatteita tulee ostettua yleensä enemmän mitä tarvii, ne ovat niin ihania. Mutta kun ostat, niin osta helppokäyttöisiä, kuten bodyja, sukkahousuja jne. Meillä on kaikki perinteiset pikkuhousut jääneet käyttämättä, koska ne eivät pidä vaippaa kunnolla ylhäällä, body pitää. Ja ylipäätään sellaiset vaatteet, joissa saa haarovälistä napit auki, ovat helppoja.

Toinen, mitä kannattaa ostaessaan tutkia, on pääntie. Jos se on kovin tiukka, niin on inhottavaa pukea päälle kun pää on niin heiveröinen ja sitä pitä tukea. Ja kädentiet, jos on kovin ahtaat, niin johan tulee riita kun vääntää käsiä hihoihin. Esim kaikki "trendivaatteet" eli erikoisuudet ovat monesti hankalia käyttää esim. sen takia, että ovat joustamattomista kankaista. Perusbody on ihan ykkönen. Ja napit pääntiessä.

Bodyn voit laittaa alle tai päälle, miten haluat, yleensähän se on alle laitettu ja sukkikset päälle. Meillä tyttö näyttää ihan jumppakärpäseltä kun joskus laitan bodyn sukkisten päälle =)

Meillä oli ehkä 5 x 50 cm ja 10 x 56 cm vaatetta, joista ekat jäi pieneksi muutaman ekan viikon aikana. Jotkut 56-kokoiset mahtuu edelleenkin, vaikka tyttö on jo 64 cm. Moni pieni vaate ei ehtinyt kuin kerran päälle, varsinkin ne erikoisuudet ovat nyt käyttämättöminä pakattuna jo pois.

Yksi surkea vaate on t-paita. Se nousee koko ajan ylös, en suosittele. Meillä mies suosi enemmän kietaisubodyja, koska hän vältteli pään yli laittamista. Minä taas suosin niitä ihan perusbodyja.

Kyllä minä halusin ostaa pieniä vaatteita ja ne olivat kyllä ihan tarpeen, vaikka kaikki toitottivat, että älä osta pienimpiä. Syysvauvalle pitkähihaisia, kesävauvalle lyhythihaisiakin. Meillä kun vauva syntyi helmikuussa, niin ei ollut mitään tekoa lyhythihaisilla bodeilla silloin ja kaikki jäi pieniksi ennen kun ehti kesä ja lämmin tulla.

Ei muuta kun ostoksille =)

Niin, ja muista sanoa kun kaikki tuovat sinulle lahjoja, että tuovat isompiakin vaatteita (62-68 cm). Jos ostat itse pieniä ja vieraatkin tuovat hyvällä säkää kymmeniä pieniä, niin ne eivät ehdi päälle. Nyt on meilläkin mukavaa, kun voi kaivaa hieman isompia uutena päälle, kun vauva on kasvanut. Monesti koot 62-68 ovat kaikista pitkäkäyttöisimpiä!
 
Meillä oli 2 kpl 50cm bodyja ja myös muutamat puolipotkarit/housut. 56:ta oli sitten enemmän, ehkä noin 6 bodya ja housuja saman verran. 50cm body oli meillä kun tultiin sairaalasta kotiin, mutta siihen sen käyttö sitten jäikin. Tyttö oli syntyessään 56cm! Tutan 50 kyllä meni aika pitkään, 56 myös vaikka muissa vaatteissa oltiinkin siirretty jo 62:een. Meilläkin puetaan neiti sopivan kokoisiin vaatteisiin, helpompi mielestäni käsitellä jos ei ole pusseja kainalossa/haaroissa. Ja kietaisubodyt olivat aivan ehdottomia 56 koon vaatteissa, mies tykkäsi vielä 62:kin käyttää mielummin kietaisuja kuin tavallisia (kun se pään laitto voi joskus tuntua vaikealta, varsinkin miehistä).

Ei kyllä yhtään harmita, että pieniä vaatteita hankittiin. Me ei saatu yhtään 50/56 koon vaatetta lahjaksi, kaikki olivat isompia (62-74). Nyt tyttö reilu 5kk ja 68 ollut jo hetken käytössä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jossu-71:
Meillä lapset olleet syntyissään 51, 52 ja 55cm pitkiä joten 50cm ovat jääneet kokonaan käyttämättä.
Minä ihmettelen, kun niin moni sanoo samaa - enkä sitten ostanut esikoisellemme kuin 56cm vaatteita. Paha vikatikki :/ Esikoinen oli ihan normaalin kokoinen lapsi syntyessään (51cm ja 3,8kg), mutta kaikki 56- senttiset vaatteet olivat auttamatta liian isoja! Onneksi sain pahimpaan hätään kaverilta lainaksi 50- senttisiä nuttuja, koska liian isoja vaatteita on todella tylsä käyttää vauvalla (puolipotkarit hilautuvat pois jalasta ja bodyjen kaula-aukot roikkuvat navassa).

Minun neuvoni on ostaa n.3 vaatekertaa 50- senttisiä ja sitten enemmän 56-senttisiä. Ne kun menevät pitkälle päälle 60- senttisille vauvoillekin!

 
Meillä tyty tulee nyt 2kk ja vieläkin menee jotkut 50 cm bodyt ( syntyessään 3,4kg ja 50cm)...kasvaa melko hitaasti...on sellainen siro pieni kirppu :D !! Mulla jo kolmas lapsi, joten osasin varautua pieniin vaatteisiin 50cm bodyja ja puolipotkareita on 6kpl ja 56cm vaatteita reilusti enempi...ihan hyvä, koska tyty on kova puklaamaan. Tärkeimmät vaatteet on juuri bodyt ja puolipotkarit aluksi. Ostin jonkinverran kivoja kesämekkoja kokoa 56 -62cm, olen välillä käyttänyt vierailuilla...kiva laittaa jotain nättiä päälle :heart: . Esimerkiksi pakkauksen 60cm vaatteet ovat vielä tosi isoja, ei voi käyttää ollenkaan... :/ !
 
Mä ostin valmiiks vaan 56cm vaatteita. No tais yks boby ja potkarit olla 50cm. Pakkasin nuo vaatteet viikko sitten pois tytön ollessa reilu 3kk ikäinen. Eli meillä ne meni tosi pitkään. 3kk neuvolassa mitat oli 5100g ja 57,5cm eli siro tyttö on. Nyt käytössä siis koko 62 ja osa niistä on vielä tosi isoja. Pakkauksessa olleet 60cm bodytkin on tytölle vielä liian isoja (leveitä). Me saatiin paljon vaatteita lahjaksi, kaikki kokoja 62 ja 68, eli suurinosa vielä odottaa käyttäjäänsä. Jos olisin lahjojen varaan laskenut, niin neidillä ei olis ollut mitään sopivia vaatteita.
 
Aku
Vaatteen koot riippuu hirveesti valmistajasta.Meillä tyttö (51cm ja 3570g) lähti laitokselta kotiin H&M:n 50cm body-potkarisetissä ja se kerta jäi viimeiseksi käyttökerraksi :whistle: Eli aika nafti oli,varsinkin potkarit.Sitten joitakin tutan 50cm vaatteita oli käytössä pidempään(1-2kk).Kyllä minäkin siis panostaisin 56cm vaatteisiin enemmän.
 
Mun kaveri kantoi meille 50cm vaatteita. Sairaalalaukkuunkin pakkasin 50cm bodyn...kunnes vähän ennen h-hetkeä aloin ajattelemaan,että pitäiskö varuiksi pakata myös 56cm body mukaan ja onneksi tein niin,koska poika oli 54cm syntyessään :heart:

Eli meillä 50cm sai laittaa heti pois. 56cm on kyllä hyvä olla muutama,bodyilla ja puolipotkareilla pärjää mainiosti. Mun mielestä puolipotkarit on paljon kätevämpiä pukea vauvan päälle kuin esim.potkarit. Mutta ei niitä bodyjakaan tarvitse olla hillittömiä määriä. Meilläkin niitä oli ihan liikaa,osa jäi käyttämättä.

60 cm vaatteet taas menee pidemmän aikaa. Tai no,olihan meidän poika syntyessäänkin iso,että siksi mulla ei kokemusta siitä,että jos vauva onkin pieni...
 
Mulla oli muistaakseni kolme bodya+puolipotkarit kokoa 56 ja pari kolme "päälivaatekertaa". Niillä pärjäs hyvin, ehti aina pesemään sopivasti. Lisäksi oli vissiin pari yöpukua eli sellasta terällistä haalaria. Monet käyttää päivisinkin sellasta mutta mun mielestä se on yöpuku :) Oli sitten läjäpäin vanhoja pieniä vaatteita mutta ei niitä tullut juurikaan käytettyä, oli kiva kun sai ostaa ite söpöjä :)

meillä puetaan puolipotkarit nykyäänkin vielä sinne bodyn alle. Pysyy vaippa ja housut paremmin paikallaan kun body tavallaan "lukitsee" ne. Toisaalta meidän neiti on sellanen touhottaja että pyörii sukatkin jalassa...
 
mie olin varannut yhden vaate kerran 50cmja 56cm muutaman vaatekerran, mutta pieni mies olikin syntyessään 46cm. :heart: Eli saimme heittää 56cm vaatteet nurkkaan pariksi kuukaudeksi. Mummo onneksi kipaisi kauppaan ja osti ensihätään muutamat 50cm lisää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:
Noissa vaatteissa on kyllä eroa, esim Tutan 56 senttiset menee vielä yli 60 senttiselle vauvalle. Jonkun toisen valmistajan sama koko ei välttämättä edes 56 cm pitkälle vauvalle mahdu.
Tää on hyvä huomio; meillä oli yhtä aikaa käytössä 56 ja 70 kokoisia bodyja! Meillä oli muistaakseni vain pari 56 senttistä ja 60 senttisiä käytettiin tosi pitkään, alussa ne oli tietysti vähän isoja, mutta se ei haitannut yhtään.
 

Yhteistyössä