Vastasyntyneen mustasukkainen sisarus, kokemuksia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras

Meille syntyi vauva alle viikko sitten ja vauvan 3,5v sisarus on ollut tosi mustis :(
Haluaa itse olla vauva, haluaa että syötetään, ei haluaisi puhua vaan pitää "vauvaääniä".
Sanoi että haluaa töniä vauvan pois sylistä yms.

Kuitenkin silittää vauvaa nätisti ja haluaa osallistua hoitoon.
Etukäteen jo mietin asiaa että otan esikoisen mahdollisimman paljon mukaan vauvanhoitoon ja kehun häntä paljon. Tuntuu vaan näissä hormonihuuruissa tosi rankalta, ihan kuin olisin pilannut esikoisen elämän :(

En tiedä miten pitäisi toimia kun esikoinen leikkii vauvaa?
Ja miten tässä tilanteessa saa arjen pyörimään. Aikaa se ilmeisesti vaatii.

Ihan normiahan tuo on. Häviää ajan mittaan, tosin taatusti hitaasti. Parasta on esikoisen huomioiminen ja kaiken "isojen" juttujen tekeminen kun vauva nukkuu, ja muuten ottaa just esikko hoitaan vauvaa. Kyllä se siitä! Voimia ja kärsivällisyyttä!

KOITAT VAAN KAIKIN TAVOIN TUKEA ISOMPAA OLEMAAN ISO JA ETTÄ HÄN ON HYVÄ JA JOPA "PAREMPI"KUIN VAUVA IHAN SELAISENA KUIN ON .EIHÄN VAUVA VIELÄ YMMÄRRÄ MITÄ TOISELLE SANOT EIKÄ SE OLE HÄNELTÄ "POIS". JA ANNAT VAAN OLLA MUKANA HOIDOSSA JNE... JA MUSTISKIN ON IHAN LUONNOLLINEN TUNNE ETTÄ EI SITÄ TARVII NIIN KAUHEENA PITÄÄ JA LAPSELLE VIESTITTÄÄ ETTÄ HÄN ON JOTENKIN "PAHA" JOS NIIN TUNTEE VAIN SE MITEN TUNNETTA PURKAA PITÄÄ OPPIA KONTROLLOIMAAN ->VAUVAA EI SAA SATUTTAA JAKSAMISIA JA NAUTI MOLEMMISTA LAPSISTASI

Mustasukkaisuutta, kun perheeseen syntyy vauva

On luonnollista, että lapsi osoittaa mustasukkaisuutta, kun perheeseen syntyy uusi vauva. Vanhemman lapsen pahin uhkakuva on, että uusi tulokas muuttaa hänen elämäänsä peruuttamattomasti huonompaan suuntaan. Hän ehkä menettää uudelle kilpailijalle vanhemman rakkauden ja huolenpidon.

Joskus vanhempia autetaan eläytymään lapsen kokemusmaailmaan pyytämällä kuvittelemaan, että puoliso sanoisi:

"Kultaseni, olen ajatellut ottaa itselleni toisenkin puolison. Etkö olekin iloinen! Hän tarvitsee aluksi runsaasti aikaani ja huomiotani, mutta kyllä minä rakastan sinua edelleen yhtä paljon kuin ennen. Teille tulee varmaan hauskaa yhdessä! Saat jakaa huoneesi ja tavarasi hänen kanssaan. Annan hänelle sinun vanhoja vaatteitasi, joista sinä olet jo lihonut ulos. Sinä saat muuttaa nukkumaan toiseen huoneeseen, uusi puoliso tarvitsee minua yölläkin."

Vertaus ei ehkä ole kaikilta osin osuva, mutta auttaa ymmärtämään, mitä lapselta vaaditaan!

Vasemmasta valikosta pääset lukemaan lisää mustasukkaisuudesta ja löydät laajan vinkkilistan tilanteeseen.

... jatkuu
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/kattapidempaa/tukivinkit_tilanteesta_toiseen/mustasukkaisuutta_kun_perheeseen/

Yhteistyössä