Vastasynnyttänyt nainen kuoli sikainfluenssaan Norjassa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun kaupungissa on kans diagnosoitu 1 kpl sikainfluenssatartuntoja "alkukesän" jälkeen. Ei siis varsinaisesti mikään epidemia vielä. Alunperin olin sitä mieltä että en missään nimessä ota rokotetta (nyt rv 30), mutta vastasyntyneen puolesta on alkanut huolettaa - la on joulukuussa, jolloin taudin pitäisi olla päällä täälläkin. Jos se nyt siis ikinä epidemiaksi yltyy.

Meidän nlassa ei ole otettu koko tautiin tai rokotukseen oikein mitään kantaa, mutta kiinnostaisi tietää, suojaako rokote äidinmaidon kautta. Edelleenkään en tahtoisi raskausaikana rokotetta ottaa, mutta jos ottaisin sen ihan viime metreillä/heti synnytyksen jälkeen, olisiko siitä vauvalle hyötyä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Mianna - ei tuo tauti näytä olevan niille kovin ihmeellinen jotka eivät ole riskiryhmässä :hug:

Niin.Jotenkin se vain on saanut minut aivan pois tolaltani jo keväästä alkaen,voin sen rehellisesti sanoa.Keväällä tosin olin vielä raskaana,nyt vauva jo yli 3 kk.Toivon enemmän kuin mitään muuta,ettei tuo alkaisi Suomessa-eikä muuallakaan-levitä tai muuntua vaarallisemmaksi.Nythän esim.briteissä,jossa sitä on ollut laajalti,on tilanne rauhoittunut ja ollut lievempänä tuo tauti jo jonkun aikaa.Senkin varjolla sain jo pahimmat pelkoni hallintaan mutta tämän kaltaiset otsikot saavat minut täysin pois tolaltani.
 
Media on paisutellut tautia ikävä kyllä. Ja toki se on uponnut herkässä vaiheessa oleviin naisiin kuten esimerkiksi minuun joka olen raskaana. Mutta olen sen jälkeen ottanut itse selvää asiantuntijoilta asiasta ja rauhoittunut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mun kaupungissa on kans diagnosoitu 1 kpl sikainfluenssatartuntoja "alkukesän" jälkeen. Ei siis varsinaisesti mikään epidemia vielä. Alunperin olin sitä mieltä että en missään nimessä ota rokotetta (nyt rv 30), mutta vastasyntyneen puolesta on alkanut huolettaa - la on joulukuussa, jolloin taudin pitäisi olla päällä täälläkin. Jos se nyt siis ikinä epidemiaksi yltyy.

Meidän nlassa ei ole otettu koko tautiin tai rokotukseen oikein mitään kantaa, mutta kiinnostaisi tietää, suojaako rokote äidinmaidon kautta. Edelleenkään en tahtoisi raskausaikana rokotetta ottaa, mutta jos ottaisin sen ihan viime metreillä/heti synnytyksen jälkeen, olisiko siitä vauvalle hyötyä?

Ainakin tavan influenssarokotusta nykyään suositellaan otettavaksi raskauden viimeisen kolmanneksen aikana, koska silloin ne vasta-aineet menevät suoraan sikiöön ja lapsi syntyy niiden vasta-aineiden kera. (vieläkun jaksaisi kaivaa sen tutkimuksen tähän...) Äidinmaidon kautta siirtyminen ei ole niin taattua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Media on paisutellut tautia ikävä kyllä. Ja toki se on uponnut herkässä vaiheessa oleviin naisiin kuten esimerkiksi minuun joka olen raskaana. Mutta olen sen jälkeen ottanut itse selvää asiantuntijoilta asiasta ja rauhoittunut.

Juu kyllä on paisutellut mutta silti,otsikot saavat minut pelon valtaan vaikka tiedostan paisuttelun.Kerrotko Sapfo minullekin nuo rauhoittavat asiat..?
 
Mianna - minua on rauhoittanut tieto siitä että saan pian rokotteen. Teillä ei kai perheessä ole kukaan riskiryhmässä joten jo tuo tieto rauhoittaisi minua. Lähinnä olen ottanut selvää raskaana olevan riskeistä koskien rokotetta ja tautia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onko:
missään oikeea tietoa rokotteen turvallisuudesta? Sitähän ku alettiin testaamaan lapsilla, mikä oli musta aivan älytöntä!

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/saksasta-tuleva-sikainfluenssarokote-askarruttaa-aiteja

Eikö tuota sikainfluenssarokotetta ole annettu jo 70-luvulla USA:ssa ja nyt uusinta versiota heinäkuussa jo raskaana oleville Australiassa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Ja tänä talvenahan ei sit kausi-influenssaa tule, se on sit sitä sikistä kaikki...
Tottakai tautimäärät alkaa kasva kun normi kausi-influenssa alkaa, mut sillon kaikki tilastoidaan sikainfluksi eikä kausi influksi.

no meiän 1-v sai just hyvin "varovaisen" influenssa diagnoosin kun oli monta päivää 40 asteen kuumeessa, huippu oli 40,8, eikä muita oireita ollut kuin vähän punoittava kurkku. Sikainfluenssaa ei Jorvin lastenpäivystyksessä ainakaan mainittu sanallakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Mianna - minua on rauhoittanut tieto siitä että saan pian rokotteen. Teillä ei kai perheessä ole kukaan riskiryhmässä joten jo tuo tieto rauhoittaisi minua. Lähinnä olen ottanut selvää raskaana olevan riskeistä koskien rokotetta ja tautia.

no voi jessus... ai ihan rauhoittanut...
koko ajan on peloteltu kuinka se iskee ja laajasti..! no eipä ole iskenyt.
itse loppumetreillä raskaana ja sikainfluenssa on kyllä ihan siellä viimeisenä mielessä.
onkohan joillakin vähän tylsä elämä kun pitää tuollaisesta äksöniä ja huolia keksiä.......
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mun kaupungissa on kans diagnosoitu 1 kpl sikainfluenssatartuntoja "alkukesän" jälkeen. Ei siis varsinaisesti mikään epidemia vielä. Alunperin olin sitä mieltä että en missään nimessä ota rokotetta (nyt rv 30), mutta vastasyntyneen puolesta on alkanut huolettaa - la on joulukuussa, jolloin taudin pitäisi olla päällä täälläkin. Jos se nyt siis ikinä epidemiaksi yltyy.

Meidän nlassa ei ole otettu koko tautiin tai rokotukseen oikein mitään kantaa, mutta kiinnostaisi tietää, suojaako rokote äidinmaidon kautta. Edelleenkään en tahtoisi raskausaikana rokotetta ottaa, mutta jos ottaisin sen ihan viime metreillä/heti synnytyksen jälkeen, olisiko siitä vauvalle hyötyä?

Ainakin tavan influenssarokotusta nykyään suositellaan otettavaksi raskauden viimeisen kolmanneksen aikana, koska silloin ne vasta-aineet menevät suoraan sikiöön ja lapsi syntyy niiden vasta-aineiden kera. (vieläkun jaksaisi kaivaa sen tutkimuksen tähän...) Äidinmaidon kautta siirtyminen ei ole niin taattua.

OK. Mun neuvolantäti ei tosiaan ole sanonut tosta muuta kuin "tulee jos on tullakseen", enkä itsekään ole asiasta huolehtinut ennen kuin nyt... itselleni en rokotetta ota jollei ole varmuutta siitä että se suojaa myös vauvaa, ja ilmeisesti tuo imetyksen suojaavuus ei nyt sitten olekaan niin saletti... eli sitten pitäisi uskaltautua ottamaan rokote vielä raskaana ollessa. Hmm.
 
En ole raskaana, mutta vaikka olisinkin niin en tuota rokotetta ottaisi. Vaikuttaa niin epäilyttävältä ja kun sen turvallisuudesta ei ole kenelläkään antaa täyttä varmuutta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ole raskaana, mutta vaikka olisinkin niin en tuota rokotetta ottaisi. Vaikuttaa niin epäilyttävältä ja kun sen turvallisuudesta ei ole kenelläkään antaa täyttä varmuutta.

No tätä mieltä mäkin aluksi olin, mutta sittemmin on käynyt ilmi ettei minkään rokotteen turvallisuudesta ole kellään antaa täyttä varmuutta ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ole raskaana, mutta vaikka olisinkin niin en tuota rokotetta ottaisi. Vaikuttaa niin epäilyttävältä ja kun sen turvallisuudesta ei ole kenelläkään antaa täyttä varmuutta.

No tätä mieltä mäkin aluksi olin, mutta sittemmin on käynyt ilmi ettei minkään rokotteen turvallisuudesta ole kellään antaa täyttä varmuutta ;)


ehkäpä sen vuoksi onkin parempi ettei ota yhtään ylimääräisiä rokotuksia, ellei ole aivan pakko..
 

Yhteistyössä