Vasikka vieroitetaan lehmästä heti tai viimeistään viikon ikäisenä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuten tuolla jo aijemmin kirjoitin, useat emot ovat jo alkaneet itse vieroituksen.
Se on luonnon laki, tiineet emot haluavat päästä eroon edellisestä vasikastaan ennenkuin uusi tulee.
On parempi, kun ei ala miettimään liikoja. Luonto kyllä osaa hoitaa itse itsensä.

Puhuitkin tuossa ilmeisesti niistä haikuista etkä lypsylehmistä, se aidan toisella puolella olo? Ymmärsin varmaan väärin, kun luulin että puhuit lypsylehmistä jotka vieroitettu piakkoin syntymän jälkeen.

Tämä lähinnä tuohon KalaMiehen sanomaan kommenttina. Kyllä ne eläimet tuntevat asioita ja muistavat asioita, vaikka sitä olisikin vaikea uskoa.

Puhuitkin tuossa ilmeisesti niistä haikuista etkä lypsylehmistä, se aidan toisella puolella olo? Ymmärsin varmaan väärin, kun luulin että puhuit lypsylehmistä jotka vieroitettu piakkoin syntymän jälkeen.

Tämä lähinnä tuohon KalaMiehen sanomaan kommenttina. Kyllä ne eläimet tuntevat asioita ja muistavat asioita, vaikka sitä olisikin vaikea uskoa.
Joo, tämä vieroitus juttu koulutuksineen koski nimenomaan haikkuja.
Ja se, että naudat muka olisivat älyttömiä toljailijoita ei pidä sitten alkuunkaan paikkansa.
Mielestäni vanhin pojistani kiteytti asian aikoinaan hyvin, kun kaupunkiserkku erääseen hitaanpuoleiseen lypsikkirouvaan hermostuneena haukkui sitä tuyhmäksi.
Poika totesi vain rauhallisesti, että ei oo Justiina tyhmä, sillä on vaan sitä lehmänjärkee.
Ne ovat hyvinkin oppivaisia ja muistavat yllättävän hyvin asioita.

• Rakkaus
Reactions: Lispetti
Joo, tämä vieroitus juttu koulutuksineen koski nimenomaan haikkuja.
Ja se, että naudat muka olisivat älyttömiä toljailijoita ei pidä sitten alkuunkaan paikkansa.
Mielestäni vanhin pojistani kiteytti asian aikoinaan hyvin, kun kaupunkiserkku erääseen hitaanpuoleiseen lypsikkirouvaan hermostuneena haukkui sitä tuyhmäksi.
Poika totesi vain rauhallisesti, että ei oo Justiina tyhmä, sillä on vaan sitä lehmänjärkee.
Ne ovat hyvinkin oppivaisia ja muistavat yllättävän hyvin asioita.

Joo. Kertoohan tästä sekin miten hyvin ne osaa lypsyrobottejakin käyttää. Toki niillä on siinä varmasti monesti herkut ja mukavuudenhalu motivaationa, mutta ei mikään täysin aivoton eläin ehkä itse osaa mennä lypsettäväksi.

Joo. Kertoohan tästä sekin miten hyvin ne osaa lypsyrobottejakin käyttää. Toki niillä on siinä varmasti monesti herkut ja mukavuudenhalu motivaationa, mutta ei mikään täysin aivoton eläin ehkä itse osaa mennä lypsettäväksi.
En ole koskaan robo-navetassa työskennellyt, mutta on sellainen mutu, että vain hiehojen opetukseen käytetään herkkuja.
Käsittääkseni robotille avautuu tie vain kaulapannan sirun avulla, joten liian innokkaat eivät pääse sinne joka kerta halutessaan. Olisikohan se niin, että robo on ohjelmoitu kolmeen lypsykertaan vuorokaudessa lehmää kohti.
Sama pätee väkirehuruokinnassa, kun käytössä on ns. kioskiruokinta. Myös sinne päästään kaulapannan sirulla ja ruokintakertojen määrä on rajoitettu.
Naudallahan on sellainen ominaisuus, että kun toisesta päästä menee tavaraa sisään, toisesta tulee hyvin usein samanaikaisesti ulos. Jo tämänkin vuoksi lypsyn aikaista ruokintaa vältetään ihan hygieniasyistä.

En ole koskaan robo-navetassa työskennellyt, mutta on sellainen mutu, että vain hiehojen opetukseen käytetään herkkuja.
Käsittääkseni robotille avautuu tie vain kaulapannan sirun avulla, joten liian innokkaat eivät pääse sinne joka kerta halutessaan. Olisikohan se niin, että robo on ohjelmoitu kolmeen lypsykertaan vuorokaudessa lehmää kohti.
Sama pätee väkirehuruokinnassa, kun käytössä on ns. kioskiruokinta. Myös sinne päästään kaulapannan sirulla ja ruokintakertojen määrä on rajoitettu.
Naudallahan on sellainen ominaisuus, että kun toisesta päästä menee tavaraa sisään, toisesta tulee hyvin usein samanaikaisesti ulos. Jo tämänkin vuoksi lypsyn aikaista ruokintaa vältetään ihan hygieniasyistä.

Aika usein kai siellä robotissa pikku määrä rehua annetaan. Mutta on se silti jännä kuinka lehmä tuntee että nyt olisi hyvä käydä lypsyllä ja menee kokeilemaan että joko portit aukeaisi. Fiksuja elukoita.

Puhuitkik...ssa ilmeisesti niistä haikuista etkä lypsylehmistä, se aidan toisella puolella olo? Ymmärsin varmaan väärin, kun luulin että puhuit lypsylehmistä jotka vieroitettu piakkoin syntymän jälkeen.

Muistaa ne: käytiin vuosien päästä siitä kun kutut muutti uuteen kotiin ja ne vanhukset suhtautuivat kuin olis aina tunnettu. Pistivät kuono kainaloon vaikka hyvä niillä oli siellä olla.

Lapinlehmä jokaiselle
Eikä helskutissa!
Suurin osa ei enää sellaista osaisi edes hoitaa.
Annetaan vain ammattilaisten ja etevien harrastelijoitten hoitaa niitä.
Ne on arvokas jäänne ajasta ja eläimistä ennen tätä tehotuotantohullunmyllyä.
Joutaavat saada arvoisensa kohtelun.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailijaä post: 33982567:

Oon kuitenkin katsonut kaikki jaksot ja ihan uutta asiaa mulle mut ei mun miehelle.
Tuo juttu on niin totta!

Kyllä mä olen vähän samaa mieltä, että siinä rikotaan emon ja vasikan yhteys meijeriteollisuuden hyväksi....

Mut eikö se jossain mee niin/vois mennä niin, että aamulla emo lypsetään, sit päivällä tsippailee jossain pihatossa/pellolla vasikkansa kanssa (vasikka nyhtäis tissiä) ja sit illalla vielä lypsettäis?

Mitä vegaanisontaa täällä taas on.... 😫 Lehmä on tuotantoeläin ja sille tulee utaretulehdus, jos sitä ei lypsetä. Kaikki maito pitää saada ulos samalla lypsykerralla, koska maitohormonia erittyy vain silloin. Jos maitoa jää, niin tulehdus voi päästä kehittymään. Lehmät tuottavat sen verran maitoa, ettei sen vasikka millään jaksa juoda kaikkea. Liiallisesta ruoasta sillä menee vatsa sekaisin eli tulee ripuli ja sen jälkeen se kieltäytyy juomasta/syömästä. Sitten tarvitaan pakkoruokinta ja lääkkeitä ripuliin. Vähänkään isommalla vasikalla on hampaat ja niillä saa lehmän tuutteihin pahaa jälkeä. Vain pikkuvasikat juovat maitoa. Liharotuiset voivat juottaa vasikkaa kauemmin, koska maitoa tulee vähän. Ne eivät ole lypsyrotuja, vaan lihan kasvatukseen tarkoitettuja. Lypsyrodut lypsävät nykyään paljon ja vain terve ja onnellinen lehmä lypsää.

Lehmä hoitaa aluksi vasikan ja puhdistaa turkin. Vasikka ruokitaan tunnin sisällä syntymästä. Se laitetaan sen jälkeen yksilökarsinaan ja mahd. parin pv:n päästä toisen samankokoisen kaverin kanssa karsinaan ja myöhemmin ryhmäkarsinaan. Oppii jo pienestä asti sosiaaliseksi. Tottuu lajitovereihin ja ihmisiin (ruokinta, siivous ym).

Lehmiä on monenlaisia: jotkut huuhtavat syntyneen vasikan perään, jotkut eivät välitä yhtään, jotkut ovat vihaisia ja tappaisivat vasikan, jos ihminen ei ehtisi siirtää vasikkaa. Tämä on totta.

Ja muuten, mikä pätevyys apllä ja muilla kommentoijilla on lehmäasioihin? 😉
Mitä helvettiä :D