Vasemmassa rinnassa vihlovaa kipua imettäessä, vauva 3kk. Mitä voi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Au!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Au!

Vieras
Olen nyt imettänyt 3kk ja tähän asti imetys on ollut täysin kivutonta. Nyt kuitenkin parin päivän ajan vasen rinta on imettäessä sattunut aivan jumalattomasti - vihlovaa kipua niin nännissä kuin rinnassa muutenkin. Oikea rinta sen sijaan tuntuu samalta kuin ennenkin.

Mistä tämä voi johtua? Kipu helpottaa, kun vauva lopettaa imemisen. En ole kuitenkaan tänään voinut juuri tätä rintaa tarjota, koska kipu on niin kamalaa. Rintani ovat suuret ja "löllöt", eivät ole muuttuneet tunnultaan miksikään, vaikka maitoa tulee. En tunne siinä mitään ihmeellistä ja nänni on päällisin puolin kunnossa. Olen nyt viikon verran tehnyt niin, että imetän aina yhden rinnan yhdellä syötöllä.

Voiko tämä olla rintatulehdus? Voiko se tulla vain toiseen rintaan. Minulla ei ole kuumetta enkä ole syönyt antibiootteja.

Voi olla myös tukkeutunut maitotiehyt. Vaikka tekee kipeää, imetä myös kipeytynyttä rintaa, tärkeää on antaa molemmista vuoronperään! Mulla oli tukkeutunut tiehyt, ilmeni kipuna ja johtui siitä, että annoin useamman kerran peräkkäin samasta rinnasta. Kun aloin antaa vuoronperään myös kipeästä rinnasta, kipu helpotti. Jos sulla nousee kuume tai et kestä kivun kanssa, mene päivystykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä!;25538712:
Voi olla myös tukkeutunut maitotiehyt. Vaikka tekee kipeää, imetä myös kipeytynyttä rintaa, tärkeää on antaa molemmista vuoronperään! Mulla oli tukkeutunut tiehyt, ilmeni kipuna ja johtui siitä, että annoin useamman kerran peräkkäin samasta rinnasta. Kun aloin antaa vuoronperään myös kipeästä rinnasta, kipu helpotti. Jos sulla nousee kuume tai et kestä kivun kanssa, mene päivystykseen.

Kiitos tsempistä. Olen kyllä yrittänyt tuosta kipeästäkin rinnasta, mutta kipu on aivan kamalaa. Tosiaan vuorotellen syötän molemmista rinnoista. Pitää varmaan yrittää lypsää kipeää rintaa, vaikka sekin sattuu hulluna.

[QUOTE="aapee";25538757]Kiitos tsempistä. Olen kyllä yrittänyt tuosta kipeästäkin rinnasta, mutta kipu on aivan kamalaa. Tosiaan vuorotellen syötän molemmista rinnoista. Pitää varmaan yrittää lypsää kipeää rintaa, vaikka sekin sattuu hulluna.[/QUOTE]

Ota Panadol, jos auttais vähän. Lämpimällä suihkulla kannattaa myös kokeilla, suihkutella kipeään rintaan. Kaalinlehdet myös joissain tapauksissa auttavat, niitäkin voisi kokeilla. Mutta jos tosiaan menee sietämättömäksi, niin kannattaa käydä lääkärillä tarkistamassa, ettei ole kuitenkin rintatulehdus.

sama oli minulla aikoinaan. imuotetta ihmeteltiin, ei mitään syytä löytynyt.. ota reippaasti tulehduskipulääkettä ja kokeile eri asentoa (väärässä kainalossa vauva). jatkoin useamman viikon läkkeiden kanssa ja kipu meni pois yht'äkkiä. rintatulehdusta tämä ei ollut, sillä sellainenkin oli, mutta aivan erilaista, kova/punainen/tulehtunut ja kosketusherkkä - ei vain imettäessä!

Voi olla myös Sammas. Se on perkeleellinen, kun iskee. Ei välttis näy missään,mutta kova kipu. Tosi pitkäaikainen hoitaa. Mulla auttoi vissyhuuhtelut, sitruuna, puolukka, mutta paantumaan sen sain, kun tiputin maitohappobakteeriliuosta suoraan rinnalle ja annoin hetken olla.
Bevita on hyvä voide ja sammas pesii rinnansuojuksiin, joten vaihto talousparulappusiin, ja vaihto joka imetyskerta.

Auts, todella inha tunne! Mun rintatulehdus alkoi juuri samanlaisilla vihlauksilla.
Nyt lämpimään suihkuun (auttaa tukokseen), imetät/pumppaat rintaa vaikka sattuu. Jos rintaa kuumottaa tai punertaa niin välittömästi lääkäriin hakemaan antibioottikuuri. Tsemppiä!

minulle nousi 40asteen kuume tulehduksen takia kun "jäin ihmettelemään" mikä vaivaa. Joten suosittelen lääkäriin menoa hetimiten, parempi turhaan kuin sitten todella kipeänä niinkuin minä hölmö.

Yhteistyössä