VAS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hannele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hannele

Vieras
Heips!
Tältä puolelta varmasti löytyy äitejä, jotka ovat olleet synnyttämässä Vammalan aluesairaalassa?
Olen itse päättänyt mennä Vammalaan synnyttämään (TAYS olisi ollut vaihtoehto) ja kaipaan kommentteja sieltä, ihan kaikenlaista, hyviä ja huonoja puolia ja ylipäänsä heidän toiminnastaan ja tavoistaan.
Omaa päätöstäni en enää pyörrä ;) mutta olisi kiva kuulla miten siellä ovat asiat sujuneet.
p.s. olen ensisynnyttäjä ja la on kesäkuussa.

Hei,

Tosi hyvä valinta! En kyllä ole ollut TAYS:ssa, mutta koskapa olit jo valintasi tehnyt, tuskin kaipaatkaan vastakkainasettelua TAYS - VAS.

Tykkäsin itse kovasti Vammalasta. Itse synnytystä odotellessa, kävivät kätilöt usein kyselemässä vointia ja mitä kivunlievitystä haluisin jne ja jos itsekin soitti kelloa, ei mennyt minuuttiakaan, niin joku tuli paikalle kysymään miten voi auttaa.

Synnytystapahtumasta saatiin todella rauhaisa, ei tullut itselle mitään paniikin tunnetta tms. Kivunlievitykset tulivat nopeasti (oli virka-aika, muutenhan voi kestää, kun anestesialääkäriä hälyytetään) ja kätilöllä oli aikaa minulle eli oli tosi paljon läsnä synnytysalissa ja hienosti kannustettiin ja opastettiin ensisynnyttäjää.

Osastolla oli tuolloin harvinainen ruuhka, mutta silti hoitajilla oli aina aikaa ja tosiaan ei tarvinnut kauaa odotella, että tulivat huoneeseen, jos niin halusin. Opastivat hienosti vauvanhoitoa ja mm. vauvahierontaa ja imetysopastus oli ihan loistavaa!

VAShan tekee kaikille ensisynnyttäjille ainakin synnytystapa-arvion viikolla 36 ja mahd. riskiraskaudet ohjataan isompiin yksiköihin. Henkilökunta oli tosiaan aivan ihanaa ja lupasin jo tulla uudestaankin :)

Heinäkuun ovat kai taas kiinni, mutta toivottavasti LA:si on reilusti kesäkuun puolella, niin pääset tuonne Vammalaan. Voin tosiaan suositella.

Kiitos kertomastasi.

Mulla on la 1.6. joten taidan ehtiä ihan hyvin ennen heinäkuun sulkua.

Meillä alkaa synnytysvalmennus (vai millä nimellä se meneekään?) huhtikuun puolivälin tienoilla ja silloin saan lisää tietoa sairaalasta.

Ollaan ajateltu sitä perhehuonetta jos vaan on vapaana. Sitä ajattelin kysyä jo hyvissä ajoin tuolla valmennuksessa.

Neuvolassa kertoivat, että viimeinen lääkärin tarkastus on Vammalassa neuvolan sijaan ja että Vammalassa ultrataankin vielä siinä vaiheessa. Se oli mulle uutta tietoa, mutta ihan kiva päästä kurkkimaan mitä pikkuselle kuuluu :)

Yhteistyössä