varsinais-suomaliset hoi!!!

  • Viestiketjun aloittaja tyksiin pettynyt
  • Ensimmäinen viesti
tyksiin pettynyt
Olen pettynyt vuonna 2002 tyksin synnyttäneiden vuodeosaston henkilökuntaan ja työtapoihin :( mietinkin nyt minkälaisia kokemuskia teillä on Salosta. Pienemmän paikan hyvät ja huonot puolet. Sen verran jäin paha mieli tyksistä, etten sinne enää halua. Toimiiko kivunlievitys Salossa hyvin ja ollaanko fanaattisia sen imetyksen suhteen, kun on baby friendly-sairaala... kukakohan keksis äiti myönteisen sairaalan... :)))
 
No itse asun Salossa, mutta molemmat olen Tyksissä synnyttänyt. Vuosina 2004 ja 2005. Silloin oli kyllä kaikki tosi kivasti siellä Tyksissä. Kaverini ovat Salossa synnyttäneet. Tässä HEIDÄN mielipiteitä vuosilta 2004 ja 2005. Ovat aikas fanaattisia imetyksen kanssa ja lisämaitoa ei anneta oikeen sitten millään. veljeni vaimoke imetti sekstion jälkeen yötä päivää rinnat verillä, eivät saaneet lisämaitoa ei rintakumia ja vauva vaan huusi.... Tosi babyfrendi toimintaa... :/

Kivunlievityksessä en oikeen osaa sanoa. Käsittääkseni aina ei ole anestesia lääkäri paikalla, joten kaikkia puudutteita ei niin helposti ainakaan heti saa.
Pienessä sairaalassa on aivan erijutu kuin isossa.

Niin ja jos vauvalla jotain ongelmia, lähetetään TYksiin ja et välttämättä pääse itse heti mukaan. Samoin esim valohoito annetaan Salossa lasten osatolla, eikä vierihoidossa kuten TYksissä on mahdollista.
 
tyksiin pettynyt

Voihan vitalis, minä kun en siedä tuota imetys-pakottamista ollenkaan. eli ei siis sinne ainakaan. Tyksissä oltiin vapailla linjoilla lisämaidon, tutuin jne suhteen. Kivunlievitykset saa tietääkseni heti, koska anest.lääkäri aina paikalla ja onhan siellä spesialistit paikalla muutenkin, jos lapselle jotain sattuu...
Kiitos vastauksesta, ajattlen asiaa nyt toiselta kantilta
 
Moi!

Itte Salolaisena ja Salossa synnyttäneenä voisin kertoa omia kokemuksiani.

Eli tosi baby sairaala. Mutta lisämaitoakin meillä tyttö sai. Tosin hörpyttämällä, mutta kaverit ovat saaneet myös antaa tuttipullosta kun ovat vaatieet. Tutteja siellä ei ole, mutta tutin saa kyllä lapselle antaa jos äiti niin itse haluaa, ja vaatii.

Anestesia lääkäri on periaatteessa koko ajan käytössä, mutta toki kun vain yksi päivystää esim. yöllä. voi hän olla leikkauksessa tms. yhtä aikaa kun apua tarvitaan.

Kivunlivitykseen saa monia vaihtoehtoja ja äidin valintoja ja haluja kuunnellaan ja pyritään mahdollisuuksien mukaan noudattamaan. Ammeitakin löytyy. Toki kaikki on kiini ensisijaiseti vauvan terveydestä ja sitten äidin toiveista ja vaatimuksista mutta kannattaa tehdä etukäteen synnytystoive lista ja pyytää tukiihenkilöä pitämään puolensa. Ainahan joka sairaalassa on niitä vähemmän mukaviakin kätilöitä tms.

Mutta itte pidin kovasti ja mulla kaverit kanssa tosi paljon kehuneet että äidin mielipiteet otettiin tosi hyvin huomioon.
Nyt itte elokuussa menen sinne pikkukakkosta hyvillä mielin synnyttämään.

Perhehuoneitakin löytyy 2 kpl. Ja aina torstaisin siellä on avoimet ovet kello:18.00 jolloin voit mennä vaikka tutustumaan paikkaan ja miettiä vasta sen jälkeen haluatko sinne synnyttämään vai et. Suosittelen että menet tutustumaan...

Tässä vielä sairaalan sivuilta kopiotua tietoa...

Synnytys- ja naistentautiyksikön vuodeosasto 5. kerros puh: 02-7722425

* vierailuaika klo 18-19 (synnyttäjät) ja 14-18.30 (gynekologiset potilaat)
* synnytysvastaanotto
* synnytyssalit
* perhevalmennus (ajanvaraus)
* avoimet ovet (torstaisin klo 18)
* pelko- ja imetyspoliklinikka (ajanvaraus)

Vuodeosastolla on 25 sairaansijaa, lisäksi perhehuoneet mahdollistavat isien ympärivuorokautisen läsnäolon sairaalassa.

Yksikkö toimii kiinteässä yhteistyössä vastuualueen neuvoloiden kanssa. Yhdessä on toteutettu "Vauvamyönteinen Salon seutu" -projektia. Vauvamyönteisyysohjelman tarkoituksena on ohjata ja tukea äitiä ja isää vauvan tarpeista lähtevässä hoidossa sekä antaa hyvät edellytykset onnistuneeseen imetykseen.

Synnyttäjien ja vastasyntyneiden hoidossa pyrimme turvalliseen ja perhekeskeiseen hoitoon, otamme asiakkaiden toiveet huomioon mahdollisuuksien mukaan. Synnytysten hoidossa kannustamme ja tuemme asiakkaan omia voimavaroja ja toiveita synnytystapahtumassa. Tarjoamme tarvittaessa tehokkaan kivunlievityksen esim. epiduraalipuudutus on aina saatavilla.
 
ilpukka
Synnytin 2004 Tyksissä. Aikaisemmin oli keskenmeno ja menin sinne Tyksiin lähetteellä. Vastaan tuli kästilö joka ivallisesti kysyi että oletko tulossa synnyttämään. (En tietenkään kun ei vatsaakaan ollut. Ovessa vaan oli lappu jotain siihen malliin ettei turhaa saa tulla?) Minulla jäi tuosta niin paha kokemus että ajattelin että kun oikeasti lähden synnyttämään niin menen Saloon. Otin vähän selväkin asioista mutta päädyin silti Tyksiin...

Kätilöt ihan ok. Kivunlievitystäkin sai. Tarjottiin muutamia vaihtoehtoja. Synnytin sitten jakkaralla. Yksi asia mikä mielestäni on Tyksissä huonoa on huoneet. Itse olin n. vuorokauden synnyttämässä ja olisin kaivannut muuta kun valkoiset seinät ympärilleni. Kun pääsin osastolle ihmettelin sitä ettei kukaan oikein "välittänyt" minusta. Vauva huusi paljon mutta kukaa ei tullut kysymän että tarvitsenko apua. Ja minä en tietenkään sitä osanut pyytää. Lähtiessäni joku kyseli jostain ihmeen imetyslapusta??? Olivat unohtaneet antaa minulle täytettäväksi.
 
tyksiin pettynyt
minä petyin siihen,ettei osastolla kukaan tullut esittelemään itseään "hei ole teidän kätilö/lastenhoitaja" .

Lapsemme joutui valohoitoo ja kun kysyin joltakin hoitajala uusia koetuloksia nosteltiin vain hartioita ja sanottiin,ettei tiedä asiasta mitään. Imetysapua/neuvontaa en saanut.

Päivällä hoitajat ravasivat huoneessa ja täyttelivät kaappeja, eli siis ei rauhaa yöllä eikä paivällä. Lpselleni annettiin pullosta lisämaitoa kun oli valohoidossa yöllä vaikka itse olin oirietoitunut imettämään.

Minua painostettiin imettämään,koska lapsi oli keltainen. Ihan ymmärrettävää, mutta vaikka vauva nukahti syötyään, punnitsemisen mukaan lapsi ei ollut syönyt tarpeeski niin minun täytyy herättää vauva vielä syömään.Se siitä luonnonmukaisesta lpsen tahtisesta imetyksestä.

Koska olimme sairaalassa viikon kävin välillä tyksin pihalla haukkaamassa happea (en tupakoi), hoitajat olivat tehneet omat johtopäätöksenä, eli että olen vointut jättää lapseni niin ja niin kauaksi osastolle hoitajien hyysättäväksi...en siis välitä lapsestani.

viikon jäkeen lähdin ilomielin kotia ja kun olin onnellinen kätilö sanoi, ettei kannata paljoo etukätteen iloita,kotona voi olla vielä vaikeempaa kun osastolla. Olivat varmoja,että itkien soita illalla jo osastolle ja kyselen neuvoja. Sitä soittoa ei koskaan tosin tullut.

Lähtiessä haistatin kaikille pitkät.

Kotona en jaksanut lastani imettää,koska minulla ei ollut puntari enkä näin ollen tienny saako lapseni tarpeekis maitoa,koska sairaalassa aina punnittiin syötön päälle (nyt en tod.ajattelisi noin)

Hullua kyllä. Itse olin niin väsynyt ja kaikesta sekaisin,etten jaksanut ajatella järkevästi.
 
Mulla Tyksistä paljon paremmat kokemukset. esikosta olin vain osastolla 310 ja vauva oli koko tyksissä olo ajan teholla, josta sitten siirrettiin tänne Salon sairaalaan. tuolla osatolla 310 oli erittäin mukavai hoitajia. Lääkärin/kätilön kanssa puhuin monesti. Samoin teholla olli mukavai ja positiiviisia hoitajia. Lääkäreiden kanssa sain usein puhua ja aina jos jotain tietoa tervitsin, se kerrottiin tai ainakin ottivat selvää mahdollisimman pian. Tämä oli vuonna 2004

Vauonna 2005 vietin yhden yön7päivän osastolla 310 ja vauva teholla. toisena päivänä siirryttiin osastolle 311 johon myös vauvani siirtyi, eli pääsi vierihoitoon. Samalla kun siirryin osatolle, tuli hoitaja esittelemään itsensä. samoin kun vuoro vaihtuu tulivat jälleen estittäytymään ja kertoivat keitä ovat. Apua sain aina kun pyysin, tosin välillä oli hieman viivettä, mutta sen ymmärtää. Imetykseen en aluksi saanut apuja, olinhan jo toista kertaa seillä. Mutta kun esikko oli keskonen eikä missään vaiheessa imenyt, oli imetys minulle uutta. Pyysin apua siihen ja sain. Kävin myös ulkona/kanttiinissa ja jätin vauvan hoitajille nukkuvana. Mitää mutinoita ei tullut. Yks nyt ehkä vähä mulkoilu, mutta mitäs siitä.

Minulle jäi hyvät muistot tuosta sairaalasta. Ainoa haitta oli kuorsaava huone kaveri. Sellaisen tosin voi saada missä vain. Toivottasti keväällä suunnistaan taas tuonne Tyksiin masuni kanssa.

 
well
itselläni tehtiin hätäsectio salossa ja olin vuorokauden siellä sitten siirryin tyksiin. minua kohdeltiin tosi hienosti, ystävällisesti ja asiallisesti jäi hyvä mieli. olen kyllä kuullut erittäin huonoakin palautetta, mut omaa kokemusta ei voi kuin kehua.
tyksistä mulla ei ole mitään hyvää sanottavaa mua kohdeltiin kuin ö-luokan kansalaista ja hoitoa eikä ohjeita sieltä ei saanut minkäänlaisia. vauvani oli keskolassa. keskolan henkilökunta oli ihania :flower: ja asiallisia ja ystävällisiä ja ammattitaitosia.
annoin kyllä suullisesti palautteen oman osaston henkilökunnalle lähtiessäni samoin mieheni. mutta mitä se hyödyttää ei ne ämmät siitä muutu.
mutta salo oli loistava! kannattaa harkita.
ai niin ja kokemukseni on 2003 vuodelta.
 
well
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2006 klo 14:31 tyksiin pettynyt kirjoitti:
Voihan vitalis, minä kun en siedä tuota imetys-pakottamista ollenkaan. eli ei siis sinne ainakaan. Tyksissä oltiin vapailla linjoilla lisämaidon, tutuin jne suhteen. Kivunlievitykset saa tietääkseni heti, koska anest.lääkäri aina paikalla ja onhan siellä spesialistit paikalla muutenkin, jos lapselle jotain sattuu...
Kiitos vastauksesta, ajattlen asiaa nyt toiselta kantilta
mitä te välitätte niiden hoitajien sanomisista tossa imetysasiassa. te olette äitejä ja te päätätte, tuokaa omat tuttelit jos ei talosta irtoa lisä maitoa. ei kenenkään ole pakko rinnat verillä imettää, ne hoitajatkin ovat vaan ihmisiä ja erehtyväisiä.
 
LAS
Mistä olet? Eli pääsisitkö loimaalle?
Mä olen käyny siellä kolmesti, vuosina -88,-89 ja2005 ja yhtä hyvät kokemukset joka kerta.

Omassa huoneessa saa olla ihan rauhassa ja isä saa olla sielä vaikka yötä jos haluaa. Vierailuajat on, mutta kun on ne omat huoneet, kukaan ei kyttää niitä.
Itseasiassa kätilöiden kanssa viimeksi juteltiin, että sehän on ihan ku kuuluisa Haikaran pesä, mutta sinne pääsee kaikki eikä isän tarvi maksaa läsnäolostaan eikä siivota keittiössä. Syömään joutuu isä lähtemään muualle, jos ei maksa vuorokausi maksua, mutta sänkykin tulee ihan ilmaiseksi.

Imetyksestä tai tutista en osaa sanoa, koska mä en halua, että kukaan repii mun tissejä tai yleensä kynii muo tai vauvaa, eli haluan olla siellä huoneessani ilman henkilökunnan suurempaa panosta, ja se on joka kerta minulle suotu. Jollain on aina aikaa tulla juttelemaan ja käydä läpi vaikka edellisiä synnytyksiä, jos niin haluaa. Ilmapiiri sielä on sellainen, että äiti osaa vaistomaisesti hoitaa lastaan, mutta jos kokee itsensä epävarmaksi, aina saa kysyä. Ei tyrkytetä mitään.

Kivunlievitystä saa, tai oikeastaan jopa vähän tyrkytetään.
 
Omat kokemukset TYKSistä on hyviä. Se kannattaa muistaa, että se on iso sairaala ja väkeä siis joka lähtöön.
Synnytin 08/05 ja sillon siellä oli osastot ihan täynnä. Osa hoitajista tosi kivoja, osan kanssa ei oltu samalla aaltopituudella, mutta en toisaalta jaksanut kauheesti välittääkään.
Saa tutin, saa lisämaitoa, saa rintakumit yms. yms. mutta ei niitä kyllä kauheesti tarjota, vaan pitää itte avata suunsa ja pyytää/ottaa puheeksi. Onhan se aika "imetysorientoitunutta" se homma, mutta jos ottaa asian rohkeasti puheeksi heti, niin eiköhän asioista päästä yhteisymmärrykseen.
 
Sain lapseni viime vuonna Salossa. En ollut kovin tyytyväinen eikä tee koskaan mieli mennä uudestaan. Valohoitoa lapsi sai synnärillä ja lisämaitoakin sai. Tuttikin vauvalle annetiin sairaalan puolesta.
 
Synnytin pojan viimevuonna salossa ja olin erittäin tyytyväinen kohteluun. Olen taas raskaana rv36+5 ja menen taas mielelläni synnyttämään saloon. Kätilöni oli aivan ihana ja kannustava. Kivunlievitystä sain kun vaan pyysin ja myös kätilönikin kyseli että tarvitsetko jotain lievittävää. Osastolla oltiin hirmu mukavia. En pystynyt kunnolla imettämään kun ei maitoa tullut. Kyllä meillä poika sai lisäruokaa ilman että edes pyysin sitä. Tuttipullosta mä sitä annoin pojalle. Tutin saa antaa jos itse haluaa mutta se pitää tuoda itse sairaalaan. Meillä mies pääsi vasta klo:20.00 tulemaan kattomaan minua kun oli kerta töissä niin siihen suhtauduttiin tosi hyvin. Meillä hoitaja esim. opetti kylventä sun muut jutut vasta sitten kun isä saapus illalla meitä kattomaan. Ehkä yhden miinuksen annan imetystekniikasta ja siihen paneutumiseen. Hoitajilla ei ollut aikaa opettaa minua imettämään kunnolla tai saatikka että olis kattonut että missä tein väärin. Muuten annan hyvät arvosanat salon sairaalaan.
 
Itse synnytin esikoisen satakunnan keskussairaalassa ja koska en sinne toista kertaa halunnut, kuopusta lähdettiin synnyttäään saloon. Monet oli kertonu kauhutarinoita salosta ja miten sinne kannattaa tutti salakuljettaa jne. No, meillä kuopus huus lähes lakkaamatta heti syntymästä' 2kk eteenpäin ja sairaalassa SALOSSA SIIS a) vauva otettiin multa pyynnöstä KOKO YÖKSI vauvalaan, jotta sain nukkua (ei ees mikään rankka synnytys ollu takana) b) lapselle annettiin lisämaitoa vaikken edes pyytänyt (jatkuvasta imetyksestä huolimatta vauva ei ollut tyytyväinen) c) vauvalle tarjottiin myös tuttia vaikka itse en ole tuttien kannattaja enkä sitäkään pyytänyt. Eli suosittelen rohkeasti vaan saloon synnyttämään! Kyllä ne siellä lisämaitoa antaa jos vauva ei ole imemisen jälkeenkään tyytyväinen! itse pidin imetyslistaa ekana päivänä hetken, sitte sanoin hoitajalle et sopiiko että kirjotan tänne ne ajat, jolloin En imetä ;) Se katto sitä paeria ja sano ettei tarvi kirjottaa sinne enää mitään ja vauvakin sai lisämaitoa sen jälkeen aina ku tarve vaati. Tsätä huolimatta imetän edelleen meidän 11kk vauvaa eikä hän ole ikinä sairaalan jälkeen lisämaitoa tarvinnut. PITÄKÄÄ PUOLENNE ja tervemenoa SALOON, mulle jäi oikein mukavat muistot :)
 
en ymmärrä teitä jotka menette niin kuin sairaalassa sanovat. toimikaa maalaisjärjellä. ottakaa lisämaitoa mukaan jos sairaala ei sitä anna ja samoin tutti- ( eikä niitä tarvii salakuljettaa ), ei hoitajat niitä ota pois kun sanotte et näin meillä tehdään ja piste. pyytäkää rintakumeja jos ei anna niin sanokaa et no pitää sit miestä pyytää tuomaan jos täällä niitä jostain syystä säästellään ;)
en minä antas hoitajien hypyttää ne ovat ihan samallaisia naisia kuin me muutkin ja joillakin ei ole edes omia lapsia et tietävät käytännön asioista joskus vähemmän kuin ite teoria pohjalta ja omien käsitystensä varassa tekevät työtään. herranen aika ei ne muijat mitään jumalattaria ole.
toimikaan niin kuin äidin vaistonne sanovat. ihan hullua imettää tissit verillä tai pitää lasta nälässä vaan sen takia kun hoitajat niin sanovat.
itelleni tehtiin sektio salossa ja hoito oli hyvä, tosin olin vain yhden yön tarkkailussa ja siirryin tyksiin vauvan perässä joten osaston hoidosta omalla kohdalla en tiedä mitään. vain kavereiden kokemuksia jotka eivät ole olleet kovin mairittelevia henkilökunnan osalta osastolla.
tyks.stä ole samoilla linjoilla ap.n kanssa. minua ei saisi sinne kirveelläkään. neuvoja, apua, ohjeita, haavahoito-opetusta sieltä ei saanut minkäänlaisia ainakaan minä jolla vauva ei ollut vierihoidossa vaan keskolassa. oli juhannusaika ja keskosvanhemmille tarkoitettu osasto suljettu. silti tavan osastoillakin pitäs olla osaava hlökunta ei vain ollut silloin. oma kokemuksestani voisi kirjoittaa romaanin mut ei maksa vaivaa. keskolassa oli osaava ja ihana henkilökunta lääkäreistä laitoshuoltajiin-kiitos heille :flower:

 

Yhteistyössä