Varpaassa jotain outoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lekurilleko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lekurilleko

Vieras
Pari kolme viikkoa sitten huomasin, että oikean jalan isovarpaan alla on suuri tumma läiskä ihokerroksen alla. Tätä ennen olin huomannut niin ikään saman varpaan sivussa pienen mustan kohdan. Nyt iho on lähtenyt kuoriutumaan siitä kohdasta kunnolla ja alla on punertavan väristä kudosta. Perusteellinen googletus ei tuonut mitään helpotusta asiaan, joten päätin kysyä täällä jos joku tietäisi mistä on kyse. Tunto on tallella.

Muissa varpaissa tai muualla ei ole vastaavaa.

Vaikea uskoa mustelmaksi. En muista lyöneeni jalkaa mihinkään, mutta mulla on ulkokengät aika huonosti hengittävät. Voisiko johtua siitä ja urheilusta? Jalkasieneen en usko, koska ei ole varpaanväleissä mitään eikä mikään kutise.

Pakkautunut veri saattaa näyttää sellaiselta sinimustalta, varsinkin kun on ihon alla. Jos ei ole kipua, turvotusta, seurailisin pari päivää vaihtaako väriä tms. Tuo ihon lähteminen ei taas oikein sovi kuvaan, ellei sitten ole ollut sen verran rajua liikuntaa, että verenpurkauksen lisäksi olisi tullut myös rakko, joka nyt alkaisi kesiä. Eräällä tuttavallani olivat varpaat menneet aika ilkeän näköisiksi, kun hän oli laskeutunut maastokengillä Himalajalla alas vuoristostosta. Varpaat "törmäsivät" koko laskun ajan kenkien etureunaan ja loppumatkasta piti vaihtaa sandaalit jalkaan.

Ei tunnu kuumotusta eikä turvotusta. Minulla on ollut kovettumat varpaiden sivuissa vuosikausia, ja nyt siinä isovarpaan sivussa on siis myös musta kohta. Ikään kuin kuollutta kudosta. Sen jälkeen sitten tuli tuonne varpaan alle se musta iso kohta.

Ei tunnu kuumotusta eikä turvotusta. Minulla on ollut kovettumat varpaiden sivuissa vuosikausia, ja nyt siinä isovarpaan sivussa on siis myös musta kohta. Ikään kuin kuollutta kudosta. Sen jälkeen sitten tuli tuonne varpaan alle se musta iso kohta.

Hmm...sitten ehkä kannattaisi käydä näyttämässä lääkärillä. Kuollut kudos on yleensä vaaleaa tai kellertävää ja jos kerran on ollut tuo kovettuma jo aiemmin ts. ei tullut minkään tapaturman seurauksena. Tämä oli tietysti nyt ihan maallikon päätelmä, mutta menisin ehkä näyttämään lääkärille :)

Sulla on iho kuoriutunut pois jonkun ( jalkasienen??) vuoksi ja ne reunat on repeilleet, eli sulle on tullut siihen "haava" reunaan. Voisi olla myös hankautuma, eli rakko. Tuskin mitään vaarallista. Mutta iho näyttää siltä että joku sieni tai tulehdus olisi.

Mutta eikö tuollainen rakko sitten pitäisi tuntua aika ikävältä? Kun tuossa ei ole missään vaiheessa ollut kipua, ainoastaan ollut tummanpunaisen tai violetinsävyisen värinen ihon alta.

Olin ennen tuon ilmaantumista kävellyt ja pelannut aika paljon tennistä huonosti hengittävillä kengillä.

Kun nahka on paksu ja se rakko ei mene rikki niin ei ole kipeä. Joskus verirakko on jo "parantunut" alta ennen kuin "puhkeaa" ja ei oikeastaan ole kipeä. Mm tenniksessä tulee sellaista hankausta kun on nopeita käännöksiä jne että voi hyvinkin olla rakko. Ei mullakaan usein ole rakko päkiässä kipeä, tulee kun juoksen noin 2 h lenkkiä.

Ok, kiitos vastauksista. Ajattelinkin että kengät voisi olla syypäänä tuohon. En ole kuitenkaan aiemmin nähnyt vastaavaa, joten tummanvioletti varvas vaikutti oudolta.

Yhteistyössä