VAROITUS!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rahaton

Vieras
Joulu lähestyy hurjaa kyytiä ja postilaatikosta tipahtelee postimyyntilehtiä ja netissä on jos jonkin sorin tilaa helposti nettikauppoja.
Olkaa tarkkana älkääkä eläkö yli varojen!!!
Se mihin sinulla ei ole varaa maksaa käteisenä kaupassa, ei ole rahaa maksaa myöskään laskulla.
Tämän asian olen todennut kantapään kautta muutamana jouluna.
Viime jouluna kiersin kirpputorit etsimässä lapsille lahjoja koska rahat olivat vähissä.
Lapset olivat täysin tyytyväisiä lahjoihinsa.
Tänä jouluna teen saman.
Siis en kannusta ostamaan lahjoja kirpputorilta vaan sanon että jos ei ole rahaa niin sitten ei kannata tilata.
Lapset eivät tarvitse jätesäkillistä lahjoja ollakseen onnellisia vaan perheen yhteistä aikaa,hellyyttä ja lämpöä.tietysti kaiken kruunaa se odotettu lahja mutta mielestäni ei kannata opettaa siihen että että lapsi saa lahjavuoren.
Itse elän sillä periaatteella että 1 lahja per lapsi jouluna ja synttärinä.
Näin voin panostaa siihen hitusen enempi rahaa ja lapset eivät opi siihen että saavat kaiken minkä haluaa.
Toivelistaan joulupukille rajoitan toiveiden määrän 5 kappaleeseen tärkeysjärjestyksessä jotta lapsi saa sen mitä oikeasti haluaa ja jos sitä ei saa niin seuraavaksi tärkeimmän jne.

Mie taas annan vinkiksi vähävaraisille vanhemmille, että ostaa ne pari toivelahjaa mieluummin kuin jotain omasta päästä keksittyä/krääsää. Niin tulee lapsille mielekkäämpi joulu. Jättää ne yökkärien (jos ei ole toivelahja) yms.ostot aleihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rahaton:
Joulu lähestyy hurjaa kyytiä ja postilaatikosta tipahtelee postimyyntilehtiä ja netissä on jos jonkin sorin tilaa helposti nettikauppoja.
Olkaa tarkkana älkääkä eläkö yli varojen!!!
Se mihin sinulla ei ole varaa maksaa käteisenä kaupassa, ei ole rahaa maksaa myöskään laskulla.
Tämän asian olen todennut kantapään kautta muutamana jouluna.
Viime jouluna kiersin kirpputorit etsimässä lapsille lahjoja koska rahat olivat vähissä.
Lapset olivat täysin tyytyväisiä lahjoihinsa.
Tänä jouluna teen saman.
Siis en kannusta ostamaan lahjoja kirpputorilta vaan sanon että jos ei ole rahaa niin sitten ei kannata tilata.
Lapset eivät tarvitse jätesäkillistä lahjoja ollakseen onnellisia vaan perheen yhteistä aikaa,hellyyttä ja lämpöä.tietysti kaiken kruunaa se odotettu lahja mutta mielestäni ei kannata opettaa siihen että että lapsi saa lahjavuoren.
Itse elän sillä periaatteella että 1 lahja per lapsi jouluna ja synttärinä.
Näin voin panostaa siihen hitusen enempi rahaa ja lapset eivät opi siihen että saavat kaiken minkä haluaa.
Toivelistaan joulupukille rajoitan toiveiden määrän 5 kappaleeseen tärkeysjärjestyksessä jotta lapsi saa sen mitä oikeasti haluaa ja jos sitä ei saa niin seuraavaksi tärkeimmän jne.

Tuossa erittäin hyvä muistutus!

Nykyään tuntuu niin monella olevan kaikenmaailman osamaksuostoksiakin.
Eilen tais viimeks olla ketju jossa niistä kyseltiin ja sielläkin oli semmosia esimerkkejä että esim. playstation maksettu osamaksulla.. Siis laite joka ei ole millään tapaa edes välttämätön ja osamaksun takia maksettu siitäkin pitkä penni ylimääräistä. Ennemmin säästäis rahaa ja ostaa vähän myöhemmin jossei ole varaa maksaa kerralla.

Minusta on outoa nykyään se,että lapsille ostellaan äärettömästi kaikkea ja jo ihan pienille pitää olla monta pakettia.Itse olen löytänyt kivoja 2euron kirjoja,halvat lakanasetit,erittäin edullisia vaatteita jne. Ja lapset ovat oikeasti todella iloisia joulun tunnelmasta,joulusaunasta,hyvistä ruuista,ja sitten vielä muutama paketti illala,voi sitä lasten riemua.

ap, olet satamiljoonaprosenttisen oikeassa! tämä on meidän kaikkien hyvä muistaa. siksi ostinki ihan käteisellä kaikki lahjalelut pienille. pitkin vuotta pistin säästöön ja nytten oli sitte mukava mennä ostamaan ne mitä halus ku oli oikeesti ne rahat vaan niihin leluihin käytettävissä :D ihan eri olo on kyllä ku ei tarvikkaan sitä korttia lahjojen takia vinguttaa =) :xmas: :xmas: :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Minusta on outoa nykyään se,että lapsille ostellaan äärettömästi kaikkea ja jo ihan pienille pitää olla monta pakettia.Itse olen löytänyt kivoja 2euron kirjoja,halvat lakanasetit,erittäin edullisia vaatteita jne. Ja lapset ovat oikeasti todella iloisia joulun tunnelmasta,joulusaunasta,hyvistä ruuista,ja sitten vielä muutama paketti illala,voi sitä lasten riemua.

juu, ei tarvi olla miljoonaa pakettia. en miekään halua opettaa tytärtäni kulutushysteriaan heti syntymästään. ehtii hän myöhemminki sen oppia, niinku esim. teini-iässä :D

Meillä on aina eletty nuukasti kun ei ole koskaan ollut laittaa omaisuuksia lahjoihin. Ja siksipä en ostelekaan mitään ostamisen ilosta. Molemmat saa minulta kaksi lahjaa. Yhden toiveen ja yhden minkä itse haluan antaa.

En ole koskaan tilannut mistään enttikaupasta mitään eikä ole minkäänlasita aikomusta tilata tästä eteenpäinkään joten....Eipä tartte varoa...
Nyt ku noi kauppaketjujenki luottokorttisysteemit loppuu ni ei tartte ostaa lahjoja muutenkaa :attn: .
Että se siitä joulusta sitten...

Alkuperäinen kirjoittaja Marakatti:
En ole koskaan tilannut mistään enttikaupasta mitään eikä ole minkäänlasita aikomusta tilata tästä eteenpäinkään joten....Eipä tartte varoa...
Nyt ku noi kauppaketjujenki luottokorttisysteemit loppuu ni ei tartte ostaa lahjoja muutenkaa :attn: .
Että se siitä joulusta sitten...

Siis mitä, eikö kaupoista saa kohta luotolla ostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mutta hei katos kun postimyynnistä saa erälaskulla, ja ne erät ei mtn suuria ole, niin eihän siinä nyt vararikkoon mennä

ei ehkä kaikki mutta jos talous on valmiiksi miinuksella tai nollilla niin miksi ottaa riskiä?
koska jollakin ne laskut on maksettava ja jos ei sitä rahaa ole maksaa niin ei kannata tilatakkaan.
Jos taas on rahaa niin sitten ei tarvitse miettiä moista asiaa.
osamaksu on hyvä juttu mutta ei helpota köyhää rahapussia lainkaan.

Eipä tarvi tilailla tai ostella kummempaa kun esikoisen (melkein 4v) toive joululahjaksi oli äitin tekemä pipo jonka pitää olla musta. Hänellä on mun tekemiä pipoja vaikka miten monta, mutta silti toivoo joululahjaksi uutta pipoa.

Kuopus 1v. ei osaa mitää vielä toivoakaan.

Toki meillä lapset saa jotain muutakin, mutta hyötylahjoja toivotaan sukulaisilta. Esim. kummitäti ostaa kylpytakin kun entinen alkaa olla kohta pieni. Tyttö itse toivoi kun kummi kysyi.

Kyllä usein hirvittää miten paljon ihmiset tilailee postimyynneistä etenkin jouluksi tavaraa. Tai kuinka paljon ihmiset käyttää luottokortteja. Toki kaikille ei tuota ongelmaa, mutta kyllä niitäkin on jotka ei pysty sitten maksamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja helmiäinen:
kauheen surullista, kun ihmiset joutuu miettimään tällasia. varsinkin kun ajattelee niitä perheitä, joilla ei meinaa olla varaa elämiseen. ja joulu vielä tulossa :(

Meidän lapset ei saa minulta mitään.Ei ole varaa,kaikki rahat menee elämiseen,eletään kädestä suuhun.Ei ole varaa lahjoja ostella.Lasten toiveet on niin kalliita ettei ole mahdollisuuksia niitä toteuttaa ja en osta näin ollen mitään muutakaan sitten mitä eivät tahdo.

Juu asiaa kirjotti AP.
Tosin jotain tulee netin kauttakin tilattua, mut en usein pääse isompiin kauppoihin (Anttila, citymarket, prisma...),muttei sen enempiä kuin ostais marketista/tavaratalostakaan.
Veronpalautus onneks auttaa tänä vuonna, tosin osa menee laskuihin(varsinkin Elisalle...monen kk:n puh.laskuja vielä tulematta) niistäkin.

Joulussa on paljon muutakin kuin "tavara taivas" muksuille...
Jouluinen koristelu kotona valoineen kaikkineen (itse en kyllä joulu koristeita niin paljoa laita, mut valoja tykkäisin enemmänki laitella), joulu musiikkin, joulu ruokaa ja ennen kaikkea joulun SANOMA. :)

Todella hyvä kirjoitus. Myös siinä mielessä, ettei jouluna ole tärkeintä pakettien paljous (minusta ei edes koko lahjat) -vaan lahjan sisältö ja ajatus siitä , että lahjan saaja on antajalle tärkeä. :heart:

Joulu on tekemistä, joulu on olemista. Joulu on yhdessä olon aikaa. Joulu on pieniä salaisuuksia isän kanssa, pieniä salaisuuksia äidin kanssa. Joulu on muistamisen aikaa ja joulu on antamisen aikaa.

Lapsi, joka oppii antamaan oppii myös arvostamaan saamaansa. Lapsi rakastaa askarrelle mummille ja kummille pieniä paketteja ja muistaa näitä tärkeitä ihmisiä. Yhdessä tekeminen on joulun lahja meille kaikille.

Yhteistyössä