"Varoitus" töissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mitäs mieltä, miten mun pitäisi edetä työssä olevan tilanteen takia. Eli olen 2 kuukautta sitten aloittanut hommat eräällä varastolla. Jo työhaastattelussa toinen haastattelija (joka ei ole suora esimieheni, toinen haastattelija oli) epäili mahdollisuuttani tehdä työtä, koska mulla ei ole omaa autoa käytössä. Olen töissä pk-seudun kupeessa, että julkinen pelaa kyllä aika hyvin. Taloudessa on vaan yksi auto ja mies tarvii sitä, toki voisin itellekin ostaa jos vaan saisin vakipaikan.

No kumminkin, mun työaika on 8-16. Koska yhteyteni menevät juuri tuon työajan suhteen todella huonosti, niin sovittiin suullisesti esimieheni kanssa, että tulen hieman yli (yleensä varttia yli) ja lähden sitten vastavuoroisesti varttia yli vasta. Tämä on itseasiassa työnantajanan kannaltakin hyvä, koska aamulla ei ole kiire, mutta iltapäivällä yleensä on. Monta kertaa olen jäänyt 15-30 minuuttia ylityöhön kun on ollut jotain.

No kuitenkin kerran sitten bussit (eli dösät kuten täälläpäin sanotaan) oli myöhässä ja ehdin vasta puoleksi töihin. No tämä toinen haastattelija (ei mun esimies, toisen osaston esimies mutta kusipäilee kaikkialla) tietenkin havaitsi tämän ja tuli valittamaan minulle. Yritin sanoa, mikä hommassa on taustalla, mutta se oli ihan turhaan. Mies on selkeestikkin päättänyt, että oma auto takaa täydellisen myöhästymöttömyyden ja julkinen ei. Hän sanoi sitten, että "seuraavalla kerralla tulee varoitus".

No tämän takia olen sitten päättänyt, että ei voi mitään, pakko lähteä huomattavasti aikaisemmin töihin. Eli joudun tuon vartin takia lähtemään tuntia aikaisemmin... Aika perseestä.

No kumminkin viime viikolla kävi niin, että nukuin rehellisesti pommiin. Ehdin silti tuohon aikaisempaan normibussiin. Olin sitten varttia yli duunissa. No joku oli ehtinyt jo juoruilemaan ja jälleen kerran kävi just niin, että oma esimies oli lomalla ja tää kusipää tuurasi häntä. Hän sitten tuli minun luokse ja sanoi, että "sullahan oli jo yksi varoitus". Tähän totesin, että ei mulla mitään varoitusta ole, mutta minua oli sellaisella uhkailtu. Eihän tää neropatti sitä muistanut tai halunnut muistaa. Sanoi vaan, että tuntuu, että oot koko ajan myöhässä. Sanoin sitten, että haluaisin käsitellä tämän asian oman esimiehen kanssa.

No eipä mitään, nyt oli sitten palaveri oman esimiehen ja tämän kusipään kanssa. He tulivat siihen tulokseen, että mulla on nyt kaksi varoitusta. Ja kolmas tietää automaattisesti potkuja.

Joo mulle ei oo kauheesti työtehtäviä tarjolla ja tän piti olla se mahdollisuus päästä kiinni työelämään. Mutta eihän tässä tunnu olevan mitään mahdollisuuksia. Ahdistaa tämmönen. Mitä pitäis tehdä? No hyväosaiset sanoo, että "vaihda duunia", mutta kun ei sekään ole niin yksinkertaista.

Aattelin nyt väkisin jouluun saakka tehdä supervarmasti niin että tuun yliaikaisin duuniin ja sama vuoden vaihteessa. Kusipää on onneksi lomilla tuon ajan.

Sitten ajattelin, että pakko yrittää ottaa keskustelua oman pomon kanssa, joka on ehkä hiukan vässykkä mutta periaatteessa ok tyyppi.

Mitäs mieltä.

Eniten vituttaa tuo varoitushomma, mutta minkäs teet. Olen vieläpä vuokrafirman kautta, että vaikee tässä on ns. oikeuksiaan ruveta peräämään.

Muuten olen hommat hoitanut mielestäni todella hyvin ja paljon saanut kiitosta asiakkailta, että palvelen loppuun asti. Työporukkaan oli todella vaikea päästä alkuun sisään, mutta nyt mielestäni sekin on ok.

Pitäs tajuta, että vakiduunit on kiven alla. Jos oot vuokrsfirmasta, pitää kaikki tehdä nappiin. Sitä kautta mahdollisuudet saada vakiduunia paranee. Ja sit vakiduunissa voi alkaa keskustelee joustosta yms.

Fakta on se, että esimiehiä ei mikään vituta enempää kuin ne, jotka heti duunin aloittaessaan vaatii erioikeuksia.

Luulen kyllä, että sun peli on tossa firmassa pelattu. Se tyyppi jota sanot kusipääksi on jo lokeroinut sut ja sä et koskaan vois saada tuolta vakiduunia.

Muista nää asiat seuraavassa paikassa. Kyllä Suomessa tekevälle töitä riittää.

Nimim. "40 vuotta työelämässä. 0 päivää työttömänä, 0 ei-sovittua myöhästymistä, 3 sairauslomapäivää."

Pitäs tajuta, että vakiduunit on kiven alla. Jos oot vuokrsfirmasta, pitää kaikki tehdä nappiin. Sitä kautta mahdollisuudet saada vakiduunia paranee. Ja sit vakiduunissa voi alkaa keskustelee joustosta yms.

Fakta on se, että esimiehiä ei mikään vituta enempää kuin ne, jotka heti duunin aloittaessaan vaatii erioikeuksia.

Luulen kyllä, että sun peli on tossa firmassa pelattu. Se tyyppi jota sanot kusipääksi on jo lokeroinut sut ja sä et koskaan vois saada tuolta vakiduunia.

Muista nää asiat seuraavassa paikassa. Kyllä Suomessa tekevälle töitä riittää.

Nimim. "40 vuotta työelämässä. 0 päivää työttömänä, 0 ei-sovittua myöhästymistä, 3 sairauslomapäivää."
Ei tartte. Ihan on lähipiiristä kokemus lähiajoilta jossa pidettiin töissä vaikka ongelmia oli alusta asti. No lopulta sitten tuli potkut mutta olisi voinut tulla jo aiemminkin kun kyse oli vuokratyöstä.

Varoitukset kannattaa aina pyytää kirjallisena ja luottamusmies ilman muuta mukaan tuollaisiin keskusteluihin. Jos on sovittu, että työaika on poikkeava, niin varoituksen voi kiistää. No niinhän ilmeisesti teitkin ja lopputulos oli, että omakin esimiehesi vahvisti varoitukset oikeaksi. Eli mitä nyt sitten olikaan sovittu ja kuka käsitti väärin?

Ehkä varminta on vaan mennä ajoissa sinne duuniin ja jos julkiset eivät kulje, niin hommata sitten auto. Niin itse tein ja sillä tiellä ollaan. Ihan syystä ihmisillä on autoja.

Yhteistyössä