Varhaisultra?

Onko kukaan odottaja käynyt varhaisultrassa? Laskujen mukaan itsellä alkaisi huomenna 5. viikko, kolmas lapsi jo tulossa mutta nyt jotenkin on todella epävarma olo. En tiedä miksi, johtuukohan kenties näistä alavatsan tuntemuksista? Onhan ne toki normaaleja alkuraskaudessa, kahden aiemman kohdalla en vain tällaisia ole tuntenut.

Mutta niin, asiaan. Kertokaa kokemuksia, jos olette käyneet? Millä viikoilla varhaisultraus on mahdollista tehdä?

- Smooth
 
Olen käynyt. Menin rv 7+3 (?), mutta vauvat oli 6 ja 4 päivää pienemmät. Onneksi kuitenkin näkyi syke, joten ei ollut liian aikaista. Kannattaa varmaan mennä siinä rv7-8, niin ei ole ainekaan liian ajoissa. Suosittelen. :) Itsellä ainekin rauhoitti mieltä!
 
  • Tykkää
Reactions: smooth
Juu no just tuon oman mielen rauhottumisen vuoksi meinasinkin. :) Ja olisihan se ihan mukavaa nähdä konkreettisesti että siellä jotain on :D

Onkohan noissa paljonkin hintaeroja.. Hmm :) No, eipä tuolla nyt niin väliä sinäänsä ole.
 
miss_piggy
Ite kävin varhaisultrassa julkisella puolella joskus rv 7+4. Mun ei siis tarvinut maksaa siitä mitään, kun lähete laitettiin neuvolan kautta. Syynä vain ihan se, että tämä raskaus alkoi clomifeneilla, ja silloin ei ollut seurantaa, joten ei tiennyt tuleeko yksi, kaksi vai mitä siellä kasvaa.
Ja vielä suurempi syy oli se, että kun mulla oli keskeytynyt keskenmeno helmikuussa, niin halusivat ultrata.

Ultra tehtiin siis terveyskeskuksessa ja sisäkautta. Siellä näkyi pieni katkaravun näköinen möykky jonka syke näkyi hienosti :)

Sen jälkeen olen käynyt myös jo nt-ultran 11+1 jossa se möykky näytti jo ihan vauvalta :D

piggy ja 15+6
 
miss_piggy

Miulla taas kun ei mitään varsinaista syytä ole ultraukselle, kun en keskenmenoja ole kokenut eikä muutakaan syytä ole, niin joudun menemään yksityiselle :/ Mutta ensi viikolla soittelen neuvolaan aikaa, niin sen jälkeen sitten voin varailla ultraukseen aikaa :)

Jotenkin vaan epätodellinen olo, laskurin mukaan tosiaan rv 4+0 alkoi tänään, ja tein huvikseen vielä yhden liuskatestin (tosin joskus 3 aikaan päivällä) ja se oli haaleampi kuin aiemmat haamut.. Kp 28/30 menossa nyt vaikkei siitäkään täyttä varmuutta ole kun en edellisiä menkkoja muistanut lahopäänä edes ylös merkitä! :headwall:

Mutta näillä mennään :)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Toikin tuntuu vaihtelevan tosi kovasti kunnittain/kaupungettain. Mulla myös takana keskeytynyt keskenmeno ja epätasaiset kierrot ja neuvolasta ne ehdotti, että voisin itse omakustanteisesti käydä tarkistamassa viikot ennen ekaa nla-käyntiä.

Ollaan kyllä siis menossa varhaisultraan, mutta vasta reilu kahden viikon päästä, viikoilla 8+5.
 
Toikin tuntuu vaihtelevan tosi kovasti kunnittain/kaupungettain. Mulla myös takana keskeytynyt keskenmeno ja epätasaiset kierrot ja neuvolasta ne ehdotti, että voisin itse omakustanteisesti käydä tarkistamassa viikot ennen ekaa nla-käyntiä.

Ollaan kyllä siis menossa varhaisultraan, mutta vasta reilu kahden viikon päästä, viikoilla 8+5.

Niin no tuo on kyllä totta. Meillä on jo rv 10-12 np-ultra täällä. Jos itsekin malttaisi sinne asti odotella, niin ei tarvitsisi kustannella mitään itse. Mutta toisaalta kun mieli tekisi kovin jo nähdä että siellä joku on :)
 
Melko aikainen on tuo ultra sinulla, ilmeisesti sykkeet alkavat näkymään noin 6+3 viikoilla eli jos laskurin mukainen ikä heittää vähänkin, niin voi olla ettei syke vielä näy, vaikka kaikki olisi kunnossa ja tulee huolta ihan turhaan. Yleensä lääkäriasemat jo varatessa suosittelevat varaamaan ultran 7+ viikoille. Samoin jos 7+ viikoilla saadaan pikkuisen syke näkyviin, niin keskenmenon riski on jo aika pieni, viikkoa aiemmin taas voidaan syke vielä saada näkyviin, vaikka raskaus olisikin menossa kesken eli samanlaista varmuutta ei saa. Kannatan kyllä ehdottomasti varhaisultraa, ihana saada tietoa heti kun mahdollista, ettei kyseessä ole keskenmeno, kohdunulkoinen tai tuulimuna. Todella ikävää olisi jos jo alussa olisi tapahtunut keskeytynyt keskenmeno ja vasta joskus viikolla 12 nt-ultrassa selviää, että on kantanut koko ajan mahassaan kuollutta alkiota :( Onnea varhaisultraan, nuo ensimmäiset viikot ovat piinaavan pitkiä! :)
 
Kiitos :) Toivotaan että kaikki ok!

Niin minäkin vähän muistelisin, että rv 7+ olisi viisainta mennä mutta tämä nainen joka ajanvarauksessa oli, tarkisti viikkosuosituksen ja sanoi että rv 6+ voi mennä. Onhan siinä mahdollisuus, ettei sykettä nähdä tuolloin, mutta eihän se vielä mitään tarkoita.. Muistan kun aiempien kohdalla ennen ekaa ultrausta neuvolassa kuunneltiin ennen rv 10 ja neuvolatäti sanoi aina että ei kannata pelästyä jos ei kuulu sykettä. Mennään samoilla sitten nyt, jos ei näy syke niin ei pidä pelästyä kun ei se välttämättä vielä mitään tarkoita :)
 
Tänään tuli sitten käytyä ultrassa, rv 6+4 mutta sikiö vastasi viikkoja 5+5 (2,1 mm pitkä), kohtuontelossa näkyi myös nestettä, muttei lääkäri osannut täsmentää sen tarkemmin mistä se voisi johtua. Syke näkyi :) :heart:

Nyt sitten vaan odotellaan ja toivotaan että pikkuinen pysyy matkassa. Lääkäri sanoi että jos mitään runsaita vuotoja ei tule (ei ole vuotoja ollut laisinkaan), eikä kovia kipuja niin kaikki ok.
 

Yhteistyössä