Varhaisin lapsuusmuistosi?

• Viestiketjun aloittaja "haiku"
  • Ensimmäinen viesti
"haiku"
Eli mikä on varhaisin tapahtuma/asia/hetki/näkymä minkä lapsuudestasi muistat ja minkä ikäinen olet (arviolta) silloin ollut?

Tuli vaan tämmöinen mieleen kun kyselin samaa mieheltä ja hän ei kuulemma muista lapsuudestaan juuri mitään. Ja minä taas muistan paljon hetkiä/tapahtumia jo hyvin nuorelta iältä.

Oma varhaisin muisto on suunnilleen ajalta kun olen noin 2v. ja istun kauppakärryjen istuimessa ihmetellen K-kauppan hyllyjen yli tehtyä jonkinlaista mainoskatosta samalla juoden jogurttia suoraan pikarista ennen maksamista... juu äiti maksoi sen tyhjän purkin sitten kassalla. Nuo kauppamuistot on aika vahvoja. Muistan myös miten jännää oli istua isin vanhan Opelin takapenkillä kun jalat eivät ylettyneet istuimen reunan yli vaan sai istua jalat suorina. Eikä tietoakaan turvaistuimista tai turvavöistä.

"Kristiina"
Varhaisinta en nyt osaa sanoa tarkalleen, olisinkohan ollut 4-5 kun pappani keinutti mua mökin pihalla juhannusaattona ja lauloi "heilu keinuni korkealle, nythän on juhannusilta." Nyt pappa on kasikymppinen ja vakavasti dementoitunut, ehdottomasti yksi rakkaimmista muistoista.

"minä"
muistan noin 2v kun muutettiin samassa talossa toiseen rappuun; kannoin kirjahyllyn tukipalasia kuin halkoja sylissä =)
Ei minua meinattu uskoa että voisin muistaa kun olin niin pieni, mutta elämys on vieläkin tuore!

icy
Muistan n. 2-3vuotiaasta joitakin juttuja, esim. sen kun pudotin pöydältä lasisen Muumi-limppari pullon varpaalleni ja kynsi lähti. Ja sen kun laitoin semmosen soppaherneen nenääni ja jouduin lääkäriin poistattamaan sitä :D Enkä muuten uskonut kerrasta vaan laitoin seuraavana päivänä uudestaan... :saint:

"Kojootti"
Mun varhaisin lapsuusmuisto on koettu tosi pienenä, veikkaan että alta vuoden ikäisenä: pepunpesu lavuaarissa kun vaippaa vaihdettiin. Muistan, kuinka piti pinnistellä siinä isän käsivarrella, kun tuntui että tipun. Toinen varmaan kutakuinkin yhtä vanha muistikuva on hetki, jolloin tajusin sarjakuvalehden kuvan: siinähän on ankka! :) Tämmöset 2 hyvin vanhaa muistoa on jääneet meikäläisen pääkoppaan.

a.p.
Nää on ihania. Kaikenlasita sitä pieni ihminen huomioi ja muistaa. Oma pikkuinen on nyt 2v. ja mielenkiintoista nähdä mitkä muistot hänellä jää tästä ajasta elämään.

"vieras"
Olin noin 2 tai 3 vuotias luullakseni, kun astuin mökillä polun vieressä olevaan ampiaspesään ja kolme ampiasita pisti minua. Muistan kun itken äidin sylissä ja mummoni tuo suklaakonvehteja mulle siihen.

"heips"
Mä muistan missä asuttiin kun olin alle 2,5 v (muutettiin pois sieltä kun olin 2,5v vanha). Mulla on paljon enemmän muistoja kun olen muuttanut usein, mies taas asunu aina samassa kodissa lapsuudessa ja varhaisin muisto joskus 7v...

Käsittääkseeni 2-3 v on varhaisin ikä jolloin voi jäädä jotain muistoon aikuisiälle.

"vieras"
Olen ollut n. 3-vuotias kun ajattelin ennen nukkumaan menoa, että entä jos elämä onkin unta ja joskus herään siihen. Asuttiin silloin vielä kirkolla vuokra-asunnossa.

"vieras"
Äiti makaa sammuneena sohvalla. Punaviinilasi kaatuneena lattialle. Televisiosta ohjelmat loppuneet ja ruudulla vain sitä entisaikoijen lumisadetta ja äänet televisiossa kovalla. Itken ja yritän saada äitiä hereillä. Yritän myös päästä rappukäytävään, mutta en osaa avata ovea. Ikään n. 2v.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24213019]Äiti makaa sammuneena sohvalla. Punaviinilasi kaatuneena lattialle. Televisiosta ohjelmat loppuneet ja ruudulla vain sitä entisaikoijen lumisadetta ja äänet televisiossa kovalla. Itken ja yritän saada äitiä hereillä. Yritän myös päästä rappukäytävään, mutta en osaa avata ovea. Ikään n. 2v.[/QUOTE]

En saata kuvitella sitä hätää, mitä pieni tuossa tilanteessa kokee..

"tipa"
Voi pentele kun en nyt juuri muista sitä muistoa ! :D Sen tiedän että äidille joskus puhuin siitä muistosta ja äiti ihmetteli miten ihmeessä voin muistaa sen tapahtuman kun olin tasan 1v 8kk. Mutta en nyt kyllä muista mitä silloin tapahtui, on niin hirmu paljon asioita mitä muistan 2-3 ikävuosilta. Mm. 3-vuotis synttärini kun sain ensimmäisen oman VHS-piirretyn ja vaaleanpunamekollisen barbien.

Destello
-2v, viikonloppuilta. Vanhemmat kännissä. Äiti huutaa veljelle että ladata haulikko.

Äiti ampuu isää haulikolla ulko-oven edessä.

Kuluu jonkun verran aikaa, ehkä noin 15min kun koko piha on täynnä poliiseja aseiden kanssa, ja kaksi ambulanssia. Loppua en edes viitsi alkaa kertomaan.

- Ikää en muista, muistan että mulla oli vaipat ja kävelin. Karkasin kotoa taloa vastapäätä sijainneelle jalkapallokentälle, ja yritin ostaa jäätelöä 50 pennin rahalla vaikka se ei riittänyt mihinkään, eikä oma sukulaiseni (joka oli kiskassa myyjänä, isän veljen vaimo) myynyt mulle sitä sydämen näköistä jätskiä vaikka itkin ja vonkasin. Tallustelin sitten kotiin tyhjin käsin. Vielä tänä päivänäkin mietin että oliskohan se jäätelö ollut hyvää ._o

- 3,5v, oltiin matkailuvaunulla reissussa, sillä kertaa Iisalmessa. Sain itkupotkuraivarin kun äiti ei päästänyt mua rannalla olevaan vesiliukumäkeen (perus punainen liukumäki, mikä oli hinattu vain rantaveteen lapsia varten) kun mulla ei ollu uimavaatteita. Muistan, et mulla oli päällä punainen mekko, missä oli valkoisia pieniä palloja ja inhosin sitä mekkoa (ja mitä tahansa mekkoja) yli kaiken.

- 4v, muutettiin kotitalosta pois. Suutuin ja mökötin, kun en saanut uuteen kotiin synnyinkodin pihalla olevaa leikkimökkiä mukaan. Vieläkin harmittaa.

Mä en osaa sanoa mitään ikiä enkä tideä edes mikä on varhaisin muistoni.

Mutta on joitakin muistikuvia kuitenkin ajalta jolloin asuttiin kerrostalossa, muutin siihen alta 2v:nä ja pois muutetiin kun olin 10-11 vuotta.

* kerrostaloajalta muistan erään joulun kun en meinannut uskaltaa avata joulupukille ovea, toki sen aukaisin mutta juoksin sängynalle piiloon:)

* muistan kuinka eräs naapurin iso tyttö oli kaatunut portaissa, minä olin ulkona ja katselin ambulanssia talonnurkata enkä uskaltanut mennä sisälle, koska oli meidän rapun edessä.

* muistan myös kuinka yhdelle sinkkumiehelle yritettiin kaverin kanssa selittää että nukke on ihan oikea vauva:LOL: ja tuo mies oli uskovinaan, tosin me luultiin että uskoi.

* muistan kuinka taas oltiin jonkun talon tyttön kanssa metsässä hiihtämässä ja keskenkaiken pääteettiin vaihtaa vaatteita...

Mutta en tosiaan osaa sanoa mitä on minkäkin ikäisenä tapahtunut.

Monesti olen ihmetetllyt sitä etten muista mitään siitä kun olen 2,5v ollut serkun kanssa pulkkamäessä ja olen laskenut sellaiseen tolppaan. Multa murtui jalka ja olen ollut jonkin aikaa sairaalassakin enkä muista yhtään mitään:(

"Vieras"
Mä muistan, kun sain joululahjaksi sellaisen "keilapallonuken". Sitä pystyi keinuttaan, mutta se ei kaatunut.
Muistan, että porukat puhu ympärillä, että se ei voi mennä rikki , mutta muistan siitä kyllä vain sen, että se oli kuitenkin lommoilla ja olin pettynyt.

Äiti sanoo, että sain sen toisena joulunani, eli ikää mulla oli 2v ja muutama kuukausi päälle.

Muistoissani se oli mun pikkuveli, joka rikko sen, mutta liekö 1,5 kk -ikäinen sitä olisi voinut tehdä? :D
Tai sitten äiti muistaa väärin ja se olikin vasta seuraava joulu......

Muutto, kun olin 1v 4kk vanha. Muistan hyvin kuinka tavaroita vietiin ja kuinka itse pääsin uudelle asunnolle vasta myöhemmin samana päivänä käymään. Sen muistan myös kuinka äitini päivitteli sitä, että uudessa asunnossa on korkeammalta alkavat ikkunat enkä ylty näkemään niistä. Näitä ei ole kukaan minulle kertonut jälkikäteen vaan muistan itse.

Olen keinumassa, keinun alta maa on kovertunut kuopalle, lasten jalkojen aina siitä hieraistessa hiekkaa kauemmas. Uusi koiranpentumme makaa siinä kuopassa, on tosi lämmintä. Hipaisen aina jalallani koiran pehmeää turkkia, juuri ja juuri varpaallani yllän ja näyttää, että pentu hymyilee kun katsoo minua aina toiveikkaasti, että hipaise nyt. Seuraavana päivänä tai tosi pian kuitenkin koira kuolee syötyään rotanmyrkkyä (kai). Olin noin 3-vuotias päätellen siitä missä asuimme ja vuodenajasta, olin toukokuussa täyttänyt 3.

Olin n.2v ja lomareissulla isotädin luona..
Muistan, että sain ihmeelliset, värikkäät muovihelmet..:D Pyörittelin niitä käsissäni ja ne oli ihanan sileät.. Jostain ovesta (parvekkeelta?) tuli valoa ja se valo osui niihin helmiin, jolloin lattiaan tuli värikkäitä valoläikkiä..
Voi, kuinka täydellisen kauniit ne ihanan imelän väriset halpismuovihelmet olikaan mun silmissä..:heart:

Yhteistyössä