Varastelusta

Taas on hävinnyt rahaa. Tällä kertaa 10 ?. Lapset eivät tunnusta. Millä keinolla saan tunnustamaan? Mitä rangaistukseksi? Millä keinolla saan lopettamaan varastelun? Tämä ei ole eka kerta vaan vuoden aikana on rahaa hävinnyt kolikkokiposta ja mun lompakostakin (En vain ole ollut varma, koska aikasemmin on vain kolikkoja hävinnyt. Nyt hävis 10 seteli). Lapset vaan itkevät ja väittävät molemmat etteivät ole ottaneet rahaa. Ikää heillä on 11v ja 13v.
Tämä kevät on muutenkin ollut rankka. Vanhin on jäänyt kolme kertaa kiinni tupakoinnista vaikka allekirjoitti sopimuksen, että jos vielä polttaa, menettää kannettavansa. Sen menetti. Hänen kanssaan on muutenkin jatkuvaa riitaa kaikesta ja suuremmaksi osaksi ne johtuvat siitä, että kun hänelle jotain sanoo, hän alkaa ensimmäiseksi huutamaan. Ja kun joka päivä se tapahtuu 10 kertaa, ei itselläkään ole enää pahemmin hermoja jäljellä. Jatkuvaa kiukuttelua ja raivoamista, sitä tämä elämä vain on.
Mitään ei uskota yhdellä sanomisella. Aina väitetään vastaan ja kyseenalaistetaan kaikki. Koulu on ihan syvältä, samoin kuin opettaja. Meidän perhe on kamala. Mitään ei haluta tehdä yhdessä. Yms...
Alan olla siinä pisteessä, etten kohta enää jaksa välittää, mitä lapset tekevät. Pilatkoon terveytensä tupakoimalla, olkoot tekemättä läksyjä ja lukematta kokeeseen, luuhatkoon kylillä kaiket illat ja olkoot syömättä. Vuosia olen yrittänyt tehdä parhaani lasten eteen, mutta tulosta ei näytä tulevan. Ovatko kaikki lapset näin kovapäisiä vai missä on vika?
 
Äiti
voimia!
mulla täällä hankala 10vuotias ja kammottaa että mitä tuleman pitää.... Kaikkea on saanu, tavaraa, aikaa, rakkautta. Kuria ja rajoja. Rangaistuksia. SILTI tekee typeryyksiä ja antaa turhia lupauksia.
 
Tuo on varmasti tosi haastava tilanne. Mitäs näitä perhetyöntekijöitä on kehen voisi ottaa yhteyttä ja saada apua? Eihän tuota yksin jaksa.
Ensinnäkin nyt siirrät kaikki kolikkokipot ja kukkarosi jonnekkin turvaan.
 
nooo
Keskustelemalla pitäis saada muksut tajuamaan, ja jos vanhempi polttaa, niin siellähän ne kadonneet rahat varmaan on.
Mä en enää tuonut kotiin käteistä kun sitä katosi ekan kerran, vaan aloin maksaa kaiken kortilla. Ja kun lapset pyysivät rahaa ja jouduin aina tarjomaan eioota, koska multa oli rahaa kadonnut, niin loppui se multa nyysiminen. Nyt saa rahat lojua vaikka pöydällä , ne ei häviä.

Tuttavalla oli naapurin muksu käynyt lompakolla kun odotteli eteisessä että lapsi pukee, tää samainen lapsi oli pöllinyt rahaa myös muiden kavereiden kotoa, poliisijuttuhan siitä sitten tuli.

Tuohon tupakointiin vois tehota se, että laitat sen kirjoittamaan sulle vaikka kolme aanelosta tietoa siitä, miten tupakka vaikuttaa ja mitä kaikkea se elimistössä tuhoaa. Vaikka tottahan se on, että jos lapsi haluaa polttaa, niin et sä sitä estää voi - nalkuttaminen ei auta. Näin sanovat kaikki mun tupakoivat kaverini, jotka ovat aloittaneet tossa 12-14-vuotiaina. Ehkä parempi että tiedät mitä laps tekee, kuin että se salailee sulta tekemisiään?

Jossain sarjakuvassa lapsi suunnitteli , että saa kaiken mitä tahtoo kun käyttäytyy huonosti ja aikuisille tulee huono omatunto, mutta nää aikuiset sanoivatkin lapselle, että lapsi kaipaa selvästi enemmän halauksia ja perheen yhteistä aikaa. Eli voihan sekin auttaa, jos halaat lasta enemmän ja vietätte kivoja perhepäiviä piirrettyjen parissa, ja sanot sitten, että sitä se on selvästi vailla, ekstrahuomiota äidiltä, kun käyttäytyy noin ikävällä tavalla.
 
jenni
Ei mulla muuta, kuin että loistava juttu tuo sopimus tupakoimattomuudesta ja läppäristä. Okei, ei ole estänyt polttamista, mutta annatpa viestin ettet sitä hyväksy. Voimia!
 
Me käydään jo perheneuvolassa. Seuraavan kerran mennään maanantaina. Täytyy puhua tästäKIN siellä.

Nytkin nuo tuossa tappelevat ja syytelevät toisiaan.

Me ei kumpikaan polteta eikä myöskään kukaan läheinen tai meidän ystävä polta.

Mulla ei myöskään juuri koskaa ole rahaa lompakossa ja tarjoan tuota EIOOTA lähes joka päivä.

Täytyy kokeilla tuota, että tyttö kirjoittaa paperille tupakoinnin haittoja. En ole ekan kiinnijäämisen jälkeen nalkuttanut tupakoinnin vaaroista. Olemme ne käyneet läpi kotona sekä koulussa (Kantti kestää-projekti) useamman kerran. Myös nuorten lehdissä on hyviä juttuja tupakoinnin haitoista.

Ja on parempi, ettei salaile mutta luulen, että muutaman vuoden kuluttua olen vain tyytyväinen, etten tiedä kaikkea, mitä muksut tekevät.

Noita halailuja olen lisännyt ja me vietetään muutenkin paljon aikaa yhdessä. Mutta kumpikaan ei enää halua lähteä perheen yhteisille retkille mukaan vaan heidät pitää pakottaa mukaan. Ollaan jo jätettykin heidät kotiin, kun lähdemme retkille, mutta täytyy varmaankin pakotta heidät mukaan, jotta saamme vietettyä yhteistä aikaa. Mutta se onkin sitten mukavaa kiukuttelua tytön puolelta koko retki.
 

Yhteistyössä