Vapautus syyllisyydestä!

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Pojalla pikkuisen nuorempi serkku, joka on paitsi rauhallisempi luonteeltaan, myös hitaammin kehittynyt kuin oma poikani. Toisinaan serkuksilla tulee keskenään pientä nahinaa, niin kuin 3-vuotiailla tapaa tulla - ei siis mitään vakavaa. Minua on vaivannut se, kun näissä nahistelutilanteissa poikani saa aina kaikki syyt niskoilleen, vain siksi, että on touhukkaampi luonteeltaan.

Nyt vietimme yhteisen viikonlopun, jonka aikana selvisi, että serkku on varsinainen riidanhaastaja ja tingintekijä: hän nipistelee, vie lelut käsistä jne. Itse asiassa poikani oli paikoin hätää kärsimässä, kun leikki ei meinannut sujua millään tämän toisen lapsen taholta.

Kurjaa sinänsä, mutta itselleni tuli parempi mieli, kun huomasin, että oma lapseni ei olekaan se pahis. En nimittäin aiemminkaan tunnistanut poikaani asioista, joista häntä "syytettiin".

Että tällainen viikonloppu!

meillä on tosi vahvatahtoiset lapset ja välillä olen potenut syyllisyyttä, että ovat huonosti kasvatetumpia kuin naapurin mukulat. mutta, mutta sitten huomasin, kuinka naapurin likka pomottaa aina leikeissä toisia lapsia, haukkuu muita ja ilkeilee, kun luulee, ettei aikuiset huomaa. naapurin mukulta siis tottelevat vanhempiaan aina mukisematta (siis mun mittapuun mukaan), meidän umpiluut taas kiukuttelevat ja uhmaavat, kun jotain komennetaan.no, se ei tosin teho. siis kiukuttelu =)

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Mistä sun poikaa syytettiin? Ja miten toisen lapsen vanhemmat reagoi omansa tekemisiin?

Siis ihan vauvaiästä poikien kahnaukset ovat olleet muka meidän sällin syytä, koska tämä toinen lapsi on niin rauhallinen eikä muutenkaan ns. yhtä kehittynyt (ei edelleenkään puhu kunnolla vrt. mein poika lukee ja kirjoittaakin hiukan)... jotenkin ovat automaattisesti olettaneet, että tämä toinen poika on aina alakynnessä.

Nyt kun kävi selväksi, että tämä toinen tekeekin tinkiä minkä ehtii - minuakin nipisti ohimennessään, ei pelkästään poikaani siis kiusannut - olivat luonnollisesti häpeissään. Ei päästy oikein keskusteluyhteyteen asian suhteen.

Yhteistyössä