Vapaapudotus - kun elämä lähtee käsistä kaikilla tasoilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen ollut vakavasti masentunut ensimmäisen lapsen loppuraskaudesta aina kunnes lapsen ollessa 9kk hain ammattiapua. Sain välittömästi erittäin hyvän terapeutin ja lääkitys aloitettiin. Elämä muuttui parissa kuukaudessa helvetistä taivaalliseksi. Sain jopa käytyä läpi joitakin elämäni kipukohtia ja tunsin kuinka palasin takaisin elämään. Viime kesä - 7kk siitä kun kävin aallonpohjalla - tunsin, että elämä on minun. Perhe-elämä oli ihan ok, mutta sain oman elämäni takaisin ja pääsin toteuttamaan itseäni. En ollut enää näkymätön "vaan kotiäiti" olin aivan oma yksilöni ja sain osakseni huomiota eri puolilta. Pääsin takaisin kiinni seurapiirielämään ja nautin suunnattomasti. Lääkärin kanssa keskustelimme ja tulimme siihen tulokseen, että lääkitys voidaan purkaa, koska voin niin hyvin. Lääkitystä alettiin hitaasti purkamaan ja odotin innolla sitä, että 2 kuukauden jälkeen pääsisin elämään ilman lääkitystä.

Sitten syyskuun alussa sain tietää olevani raskaana - ei mitenkään suunniteltu vaan täysi vahinko. Emme mieheni kanssa olleet harrastaneet seksiä 5kk ennen tuota yhtä kertaa, joten ehkäisyä en ollut jaksanut pitää yllä. Jopa tuo kerta oli sellainen "kai sitä seksiä pitäisi suhteessa olla". Ensiksi oli hyvä fiilis. Ajattelin, että kyllä pari lasta tässä hyvin menee. Aloin suunnitella tulevaa raskautta ja lastentarvikkeita. Mietin valmiiksi koska raskaudesta kerrottaisiin ja se oli jännittävää.

Kolmisen viikkoa sitten alkoi tuntua todella pahalta. Taloudellisesti tilanteemme muuttui ja huomasimme, että meidän budjetti on kireämpi kuin mitä monella muulla meidän tilanteessa. Pinna on kireällä ja jokainen hetki muistuttaa siitä kuinka meillä ei ole edes varaa sellaiseen ruokaan kuin mitä haluaisimme syödä - tällä hetkellä elämme köyhyysrajan alapuolella, vaikka sitä ei ulospäin meistä huomaa - meillä on hurjan hyvät kulissit. Nyt vakavasti etsitään jo paikallista leipäjonoa, johon hävettää mennä, mutta jos sitä haluaa syödä edes jotain on sinne mentävä itseään nöyryyttämään. Tämä viikko on ollut todella haasteellinen. Alkuviikosta eräs sukulainen tuli purkamaan omaa pahaa mieltään minulle. Olin niin väsynyt, että kerroin hänelle ettei meillä nyt niin kamalan hyvin asiat ole, mutta hän vain jatkoi ja kaatoi koko oman pahanolon niskaani. Muutakin "kivaa" on tapahtunut. Minut valittiin vastentahtoisesti erääseen luottamustehtävään ja riitelin naapurin kanssa verisesti, joten nyt tekisi mieli muuttaa aivan muualle. Lääkitykseni purkaminen tuli myös tiensä päähän, joten tänään olen neljättä päivää ilman lääkitystäni. Minulla on aivan kamala olo. On aistiharhoja, mieli on aivan musertunut ja vaan itken enkä saa tehtyä yhtään mitään. Kotimme onkin sen näköinen. Ei vaan ole energiaa tehdä yhtään mitään. Mutta en myöskään voi nukkua, sillä painajaiset ovat aivan kamalia. Olen täysin yksin eikä ketään jolle olostani kertoa. Mieheni ei halua kuunnella, hän sanoo, että ei voi velloa surussa vaan pitää katsoa eteenpäin. Hyvähän se on sellaisen puhua joka ei ole masentunut eikä ilmeisesti ymmärrä miltä minusta tuntuu. Minulla ei ole yhtäkään ystävää lähellä, lähin asuu 400km päässä eikä tunnu oikeudenmukaiselta hänelle soittaa ja kaataa kaikkea tätä "paskaa" hänen niskaansa. Vanhemmilleni en halua kertoa, koska en halua heiltä sääliä ja jotain puhetta siitä kuinka "kaikilla nyt menee vähän huonosti, mutta kyllä se siitä!".

Ensi viikolla on ensimmäinen ultra ja tarkoituksena oli alunperin kertoa raskaudesta saman päivän iltana kahvitellen sukulaisten kanssa. Nyt ei tee ollenkaan mieli kertoa koko raskaudesta. En voi valehdella ja sanoa olevani onnellinen tästä kun en ole. Oikeastaan luulen kuitenkin tuon asenteen vain olevan sellainen suojakeino. Pelkään nimittäin, että lapsella ei ole kaikki hyvin. Minulla ei ole ollut lähes minkäänlaisia raskausoireita. Viime raskaudessa voin pahoin ympäri vuorokauden ensimmäiset kuukaudet. Pelkään niin, että lapsi on sairas tai kuollut, joten varmasti siis välitän, mutta en vaan jaksa edes ajatella miltä tuntuisi joutua käymään läpi abortti näillä viikoilla jos lapsi olisi esimerkiksi vaikeasti vammainen. Ei minulla olisi siihen sydäntä, mutta ei minulla/meillä ole resursseja erikoislapsen hoitoonkaan. Jo nyt on tiukkaa yhden täysin terveen ja iloisen lapsen kanssa! Tunnen itseni niin huonoksi äidiksi kaikilla tasoilla. Kun en pysty piilottamaan kyyneleitä vaan lapseni näkee minun itkevän tekee vaan kipeämpää. Ei lapsen pitäisi nähdä äitiään tässä kunnossa. Tahtoisin olla se iloinen pullantuoksuinen menestyvä äiti ja nainen jota joskus olen ollut.

Tuntuu kuin vapaapudotus olisi juuri alkanut ja kohta tömähdän rotkon pohjalle täysin rikki revittynä. Pelottaa, suututtaa ja ahdistaa.

Ole itsellesi armollinen. Katsele ympärillesi, äitejä on monenlaisia, yksikään ei täydellinen. Sulla on tahtoa olla terve ja hoitaa lapsesi hyvin. Lapset ei kovin helposti mene rikki, ainakaan jos vanhemmilla on pohjalla edes jonkinlainen pyrkimys toimia lapsensa parhaaksi.

Viestisi oli pitkä ja siinä olisi paljon purkamista. Tuo nyt oli eka, mitä tuli mieleen sanoa, saat varmasti muilta ihan konkreettisia vastauksia. Itselläni on ollut ja on edelleenkin vastaavanlaisia tunteita, joten et ainakaan ole yksin.

Hirveästi paljon toivoisin sulle/teille voimia ja jaksamista tuossa tilanteessa! Yllätysraskaus ei ole kiva juttu, ja vaatii pitkänkin ajan sopeutua siihen, eikä sekään aina edes riitä.Mielestäni voisit ihan ekaksi ottaa ton "tuskaisen" olosi puheeksi juurikin sen ystäväsi kanssa, jota et haluaisi "kuormittaa"! Jos sulla on edes se yksi ystävä, niin satavarmasti hän jaksaa ja haluaa kuunnella sua, ja yrittää helpottaa tilannettasi ja selkeyttää ajatuksiasi tulevan suhteen.. ystävien kanssa ilot tuntuvat kaksinkertaisilta ja surut puolikkailta, usko pois. Varmasti myös viisasta olla yhteydessä "hoitavaan tahoosi", ja sopia, voisiko jonkinlaista lääkitystä harkita myös raskauden aikana.. Yksin et varmasti selviä arjesta noin surullisella mielellä, joten älä edes yritä olla liian vahva, vaan hae apua; joko läheistesi kautta tai suoraan terveydenhuollon puolelta.. Jos taakka tuntuu liian ylivoimaiselta, niin silloinkin voit saada apua sieltä neuvolan puolelta, ja miettä josko raskaudenkeskeytys olisi kuitenkin sinulle/perheellenne se ainoa vaihtoehto. Toisaalta taas, haluan uskoa siihen, että olet nyt sellaisessa "shokissa", että kaikki tuntuu kaatuvan päälle, ja jos antaa muutaman tovin mennä, ja miettii asioita monelta kantilta, niin ajatusmaailma ja tulevaisuus muuttuukin positiivisempaan suuntaan! yhdessä eikä kahdessakaan yössä, ei kannata elämänikäisiä päätöksiä tehdä, vaan pyri ensi sijassa saamaan itsellesi sellainen ihminen/ihmisiä, jotka jaksavat kuunnella, osaavat esittää mielipiteitä ja kysymyksiä, ja ennen kaikkea osaavat olla olkapäänä, ja korvina ja tukemassa sinua, mitä ikinä päätätkin tehdä. Enkeleitä vierellenne<3

Mielestäni tarvitset nyt ystävän tai ystäviä. Niitä ei tule ovista ja ikkunoista vaan niitä pitää joskus aktiivisesti hankkia.

Mun mielipide on se että harva ihminen jaksaa yksin. Jopa parisuhteessa voi olla yksinäinen. Ja kun elämä kolhii tai mieli on paha niin silloin on kultaakin kalliimpaa ja tärkeämpää se että on joku jolle puhua. Ei sen tarvitse olla fyysisesti läsnä tai samalla paikkakunnalla mutta aina parempi jos on joku jolle voi puhua naamatusten. Puhelinkin toimii ja itse pitää joskus olla aktiivinen että vanhoihinkin ystäviin saa taas yhteyden.

Tärkeää olisi se, että ottaisit käyttöön taas masennuslääkkeet. Puhu aiheesta neuvolassa rohkeasti, pyydä psykologille aikaa. Myös raskaudenaikana käytettäviä, turvallisia masennuslääkkeitä on olemassa. Nykyisen ja tulevan lapsen vuoksi.

Kiitos ihanat ihmiset kun jaksoitte lukea ja annoitte oman näkemyksenne/konkreettisia ehdotuksia. Terveyskeskukseen soitin perjantaina ja kerroin, että lääkitys nyt loppu ja ihan kamala olo. Sieltä vaan sanottiin, että tämä on kuulemma ihan normaalia (vierotusoireita) ja jos kuukauden päästä vielä on yhtä paha olo voi olla uudestaan yhteydessä. Seuraava neuvolakäynti kuukauden päästä. Ajattelin kirjoittaa sähköpostia ystävälleni ja kertoa miten voin. Jotenkin soittaminen tuntuu vaikealta. Olen yleensä se johon nojataan ja josta haetaan turvaa. Ihan onneton olo kun pitäisi nyt itse sitä tukea hakea. Kirjoitin siksi tänne kun tuntui, että ei ole mitään muuta paikkaa mihin kertoa.

Kiitos <3

Tsemppiä hirmuisesti! Tuo toka vastaaja siis tässä taas, vähän avasi lisää ajatuksia nuo aiemmat vastaukset. Ota rohkeasti ystävääsi yhteyttä, kopioi vaikka tämä kirjoituksesi hänelle?

Ja varmastikin saat soitella neuvolaan aiemminkin, olisiko sulla neuvolan kautta mahista päästä mielenterveyshoitajalle tms. juttelemaan. Tai vaikka neuvolan tädillekin, jos yhtään tuntuu luontevalta ja tätiä kiinnostaa? (Itsellä ainakin on kiinnostunut myös mun kuulumisista eikä pelkästään lapsesta.)

Mulla on myös omakohtaista kokemusta toisen raskauden aikaisesta masennuslääkityksestä. Meilläkin toinen raskaus oli ylläri ja kovasti pelkäsin synnytysmasennuksen uusimista, mut turhaan. Mulla oli se turvaverkko jo olemassa, koska tiesivät neuvolassa mun tilanteen eikä ollut enää mitään kynnystä pyytää apua.

Olisi kiva kuulla miten sulla lähtee sujumaan, pidetään peukut pystyssä!

¨Siinä mielessä sun miehes on kyllä oikeassa, että vaikka olisit kuinka masentunut sulla on valta päättää mihin se johtaa.
Sä voit pyöriä masennuksessa ja päätyä lopulta suljetulle osastolle menettäen perheesi,osan ystävästäsi ja miehesi.
Siinä vaiheessa kun edellinen elämä on konkreettisesti mennyttä,sä voit miettiä kannattaako turhista masennella vai kannattaisko yrittää jatkaa vaikka todellisuus ois hetkellisesti sietämätöntä.
Sitä todellisuus ja elämä nimittäin on,jos on vähänkään älykäs ihminen.
Epäreilua,kärsimystä,tuskaa..
Mutta ei se auta,sun pitää olla sen verran itsekäs selviytyjä että päätät mitä mietit ja mihin keskityt,mikä on masentumisen arvoista.

Sinuna varaisin ajan lääkärille/psykiatrille ja aloittaisin lääkityksen uudelleen, jos se vain sopii käytettäväksi raskauden aikana. Ainakin jos oireet ei lievene viikon parin sisään. Nuo ei mun mielestä kuulosta enää vieroitusoireilta vaan masennuksen uusimiselta. Ja jos aiemminkin oot masentunut raskausaikana niin ehkä lääkitys olisi hyvä olla joka tapauksessa ennaltaehkäisemään uutta raskaudenaikaista masennusta. Tää asia nyt kannattaa hoitaa ensin. Sitten on helpompi alkaa hoitamaan muita asioita (talous, työ jne.) kuntoon.