Itse vanhusten kanssa työskenneltyäni voin todeta että rankkaa se on. Toki fyysisesti, mutta etenkin henkisesti. Jotkut vanhukset ovat todella ilkeitä. Ei kaikki, mutta osa. Ja ne jotka on, ne todellakin on.
Suosittele ehdottomasti laitosta! Kotihoitajana homma on liian henkilökohtaista.
Mitä tarkoitat tuolla? Olen kotihoidossa, enkä ajattele sitä ihan noin. Toki asiakkaan luokse mentäessä, menet toisen henkilökohtaiselle reviirille ja se asettaa omat haasteensa ja velvoitteet, kuten myös ns. omahoitajamalli, mutta pitäähän sinun silloinkin muistaa se ammatillisuus, eikä antaa asioiden mennä liian henkilökohtaiselle tasolle. Silloin jos joutuu miettimään, onko se hoidettava "kaveri" vai asiakas, ollaan menty jossain metsään...
Mutta vähän samaahan se on kuin lastenhoito, mutta "isommilla" asiakailla. Eli sitä perushoivaa ja huolenpitoa (ruoka, juoma, wc-toiminnot ym.), hygieniasta huolehtimista, seuranpitoa, lääkehoitoa jne. Kotihoidossa on kuitenkin vähemmän fyysistä rasitusta, kuin osastotyössä, sillä kahden autettavia meilläkään ei ole kuin kaksi, mutta molemmat käy säännöllisesti intervallisssa, että heistäkin on välillä "taukoa". Ja toisella ei käydä kuin kerran (arki)päivässä, kun omaiset sitten huolehtivat loput. Kotihoidossa siis suurin osa pysyy omilla tolpillaan, syövät itse jne. Eli samanlaisia raskaita nostoja ym. ei kotihoidossa ole, kuin osastolla. Ja ihan paikkakunnasta riippuen, joissain paikoissa noita kahdenautettavia ei ole ollenkaan. Tosin katsotaan, mitä tuo rakennepaketti tuo tulleessaan, että kuinka huonokuntoisia sitä sitten jätetään kotiin, kun kerran laitospaikkoja vähennetään radikaalisti...
Mutta itse kanssa tykkään hektisen akuuttihoidon jälkeen tästä hieman verkkaisemmasta vanhustyöstä (vaikka välillä mekin kirjaimellisesti "juostaan" paikasta toiseen), vaikka tosiaan joskus niitten vanhusten itsensä tai omaisten kanssa joutuu vähän "tahimaan". Joskus se tuntuu henkisesti raskaalta (ja sitten kun on niitä oikesti todella raskaita hoidettavia; joka asiasta napistaan ja mikään ei ole periaatteestakaan hyvin, vaikka tekisit miten päin), mutta oikealla asenteella tässäkin pärjää ja selviää lähes tilanteesta, kuin tilanteesta. Ja kun itse ei ole enää mikään mukula, niin elämänkokemus, kuten myös pitkä työkokemus antaa niitä eväitä työhön. Samoin niiden vanhusten elämäntarinat ja kokemukset antaa tosi paljon itselle.
Eli se on työpaikasta ja vähän itsestäkin kiinni, miltä se työ tuntuu ja miten sen kokee.