Vanhusten ihmisarvoinen elämä Kemissä :( Yöpuulle jo klo 15 :0

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kemi nukuttaa vanhukset iltapäivällä
5.10.2007 19:46
Lääninhallitus pohtii pakkotoimia terveydenhoidon lomautusten takia.

Kemin hoitolaitoksissa vanhuksia puetaan yöpuulle jo iltapäivällä ja hygieniasta tingitään. Kaupunginhallituksen mielestä kyse on lomautusten aiheuttamasta tilapäisestä palvelutason laskusta, mutta sosiaali- ja terveystoimi puhuu ihmisarvon alentumisesta ja potilasturvallisuuden vaarantumisesta. Lomautusten vaikutuksiin kyllästynyt Lapin lääninhallitus kaavailee hoidon tason palauttamista pakkotoimin.

Kemin kaupunginhallitus päätti perjantaina äänin 6-4 jatkaa terveystoimen lomautuksia suunnitellusti.

- Kaupunginhallitus on sitä mieltä, että tässä on kyse tilapäisestä ja lyhytaikaisesta palvelujen tason laskusta kuitenkin niin, että peruspalvelut kyetään turvaamaan niin kuin laki edellyttää, kaupunginjohtaja Ossi Repo luonnehti kokouksen jälkeen.

Vanhukset yöpuulle kolmelta iltapäivällä

Sosiaali-ja terveystoimen tekemä selvitys antaa toisenlaisen kuvan. Selvityksessä on seurattu lomautusten vaikutusta kolmen viikon ajan.

- Potilasturvallisuus kärsii. Näin voi sanoa, Kemin sosiaali- ja terveystoimen johtaja Liisa Ståhle sanoo.

Hänen mukaansa eniten kärsivät ympärivuorokautisen palvelun piirissä olevat vanhukset vuodeosastoilla ja vanhainkodeissa.

- Vanhuksille pitäisi taata arvokas arki niin, että päivä poikkeaa yöstä ja ilta aamusta. Sitä ei saisi olla, että ihmisiä joudutaan pukemaan kello 15 yöpuulle siksi, että iltavuorossa on liian vähän henkilöstöä.

Selvitykseen on listattu haittoja: Painehaavaumat ovat lisääntyneet, virtsatieinfektioiden määrä kasvanut, lääkevirheitä, aggressiivisia asiakkaita, vessakäyntien määrää on rajoitettu, vaippojen käyttöä lisätty ja niiden vaihtoaikoja pidennetty, pesukertoja on karsittu.

- Kriittisillä rajoilla ollaan, Ståhle huokaa.

Uhkasakko pohdinnassa

- Näyttää siltä, ettei kaupunginhallitus ole tutkinut tai ymmärtänyt selvitystä, jos päätös on tämä, Lapin lääninlääkäri Riitta Pöllänen ihmettelee.

Jatkotoimia harkitaan lääninhallituksessa jo ensi viikolla. Jatkotoimet tarkoittaisivat uhkasakolla höystettyjä sitovia määräyksiä, joilla laitoshoito ja hoitotakuu turvataan. Uhkasakko edellyttää vielä sosiaali- ja terveysministeriön kuulemista.

Kemin kaupungin henkilöstö lomautettiin neljäksi viikoksi. Sosiaali- ja terveystoimen noin 550 työntekijästä vain 30 on lomautusten ulkopuolella. Lisäksi noin 240 työntekijää selviää kahden viikon lomautuksella.

Joo, mietin kans yks päivä että ompas perse vanhuus. Toivottavasti itse säilyy mahdollisimman pitkään toimintakykyisenä ettei tarvis mennä laitokseen ja sitten nukkua siellä loppuelämän päivät valkoisessa steriilissä huoneessa jossa leijailee ihana puhdistuaineen haju.

Tuo on kyllä ihan järkyttävää.. Luulis, että tuossa tilanteessa päättäjät ravottais vaikka vähän jo omaa rahapussiaan.. Tahtoo vaan olla, että päättäjille se oma tulo ja pärjääminen on kaikista tärkeintä.. Mukava nähdä, ku ne itse joskus makaa vanhainkodissa päivä 3 asti kuset ja paskat housussa yöpuvussa.. :( Ei voi käsittää, miten ihmisiä kohdellaan Suomessa noin..

Alkuperäinen kirjoittaja Janicatar:
Tuo on kyllä ihan järkyttävää.. Luulis, että tuossa tilanteessa päättäjät ravottais vaikka vähän jo omaa rahapussiaan.. Tahtoo vaan olla, että päättäjille se oma tulo ja pärjääminen on kaikista tärkeintä.. Mukava nähdä, ku ne itse joskus makaa vanhainkodissa päivä 3 asti kuset ja paskat housussa yöpuvussa.. :( Ei voi käsittää, miten ihmisiä kohdellaan Suomessa noin..

Niillähän on varaa tuolloin palkata oma hoitaja, tai olla yksityisessä vanhainkodissa. Ei net julkiseen mene

Järkyttävää on.

No entäs se, kun Helsingissä annetaan kansalaiselle neuvot miten voi itse paikata hampaansa!!!!!!!!!!!!! Kun ei ole niitä aikoja ja asia on akuutti. Voi jestaksen jestas!

ei yhtään yllätä ku on kyse kemistä... eikä kyllä nykyaikana yllätä yhtään. trendi näyttää olevan se, että vanhuksilta kaikki ihmisoikeudet pois. hirvittää ajatellakki että mitä sitte ku ite on tuossa iässä :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Järkyttävää on.

No entäs se, kun Helsingissä annetaan kansalaiselle neuvot miten voi itse paikata hampaansa!!!!!!!!!!!!! Kun ei ole niitä aikoja ja asia on akuutti. Voi jestaksen jestas!

ihanko totta :0

Järkyttävää on.

ihanko totta :0

Joo näin se on. Apteekista voi ostaa sellaista ainetta millä voi itse tehdä väliaikaisen paikan hampaaseensa. Tähän on menty.

Just laskin, että meidänkin perhe maksoi viime vuodesta veroa 58.000 euroa niin kyllä haluaisin, että hammas paikataan jos se halkeaa.

Mulla ei koskaan tule menemään kaaliin, että mihin se ihmisarvo katoaa kun tulee vanhaksi. Kunnat säästää ja muuta mukavaa. Ottakaapa huviksenne selvää, miten teillä hoidetaan pitkäaikais potilaita. Meillä pääsee noin kerran viikossa vessaan, muuten käytetään vaippoja. Ja kun vessaväli on niin pitkä ja makaavan paska ei kulje niin hyvin, niin sitten tuseerataan. Jippijee. Kun minä tulen vanhaksi, niin muutan Tanskaan. Ihan siltä varalta, jos ei saakaan kuolla saappaat jalassa potunnoston jälkeen. Siellä saa sentään itse valita ruokajuomaksi vaikka olutta, jos niin mieli tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja jeah beibet:
Tätä se porvarihallitus tiesi.
Nyt menee vauhdilla ihmisarvo kaikilta, kellä ei ole voimia hoitaa itse asioitaan tai rahaa.
Kiva hei.

Niin että nytkö tässä on parissa kuukaudessa jokin käänne tapahtunut?

Ihan miten vaan mutta aika yksinkertaistamisesta.

Paha se on punaistenkaan jakaa rahaa, jollei sen rahan tulemista varmisgteta.

Meillä ekat laitetaan yökuntoon paria tuntia myöhemmin kuin tuolla Kemissä, ja sekin tuntuu pahalle. Vaipat on kyllä nykyään todella hyviä, hyvin vähän meillä kenekään peput punoittaa, imukykyisiä kyllä ovat, mut ajatustasolla et jo siihen aikaan valmistutaan yöhön, tuntuu hassulle.
Jostain luin summan miten paljon suomi antaa rahaa Englannin köyhille, vähän järkytti, kiva kun autetaan mut kuka meitä omia auttaa?

jos asusin kemissä niin menisin tarjoutumaan avuksi, kai ne vapaaehtoisia kelpuuttaa? :/
toinen juttu mitä oon miettiny niin omaiset, missä ne on, tietty on niitä yksinäisiäkin, mutta uskosin että suurimmalla osalla on lapsia ja lapsenlapsia, että edes joskus voisivat osallistua oman vanhuksensa hoivaan, mutta niin se vaan menee tässä yhteiskunnassa, että vanhus on kohta kaikkien mielestä hyödytön ja saa siis unohtua :(

Yhteistyössä