Vanhusten hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä mieltä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä mieltä

Vieras
Elämä laitoksessa maksaa paljon rahaa.
Nykyvanhuksen viimeinen elinvuosi maksaa enemmän kuin ihmisen ikävuodet 0-18 yhteensä. Eli reilusti yli miljoonan.

Sen takia me käymme töissä ja maksamme suurta veroa, että vanhuksille voidaan taata noita laitospaikkoja ja maksaa suuret eläkkeet. Ennenhän tuettiin lapsia ja lapsiperheitä, nyt suunta on kääntynyt että vanhenevat ihmiset saavat verorahat. Eläkkeellä saatetaan olla 30 -50 vuotta ja keskieläke on 1344 euroa, kun taas lapsilisä on 100 euroa.

Jos vanhukset eläisivät perheiden kodeissa, perheiden ei tarvitsisi tehdä paljon työtä, kun siitä yhdestä palkasta riittäisi hyvin kun verot eivät olisi korkeat. Lisäksi asuntoja riittäisi kaikille ja asunnot halpenisivat kun yhteen asunton muuttaisi enemmän ihmisiä.

Mutta mutta. Yleensä nainen on ollut se ilmainen työntekijä joka hoitaa ne lapset ja vanhukset, ja sitä työtä ei arvosteta eikä siitä saa rahaa. Paitsi siis jos menee töihin laitokseen tai sairaalaan, silloin saa rahaa ja arvostusta. mutta kodissa hoitamisesta ei.

Joten tuskin vanhaan on paluuta. Nainen ei halua tehdä raskainta ja sitovinta mahdollista työtä, eli hoitotyötä, ilman rahaa ja ihmisarvoa ja arvostusta. Mieluummin palkkatöihin. Mutta jos kasvattajat kasvaisivat pojat vastuullisisksi ja empaattisisiksi ja pojilta vaadittaisiin sama, ehkä tuo hoitotyö voitaisiin jakaa tasan? ja sen jälkeen kaikki voisivat esim. tehdä osa-aikatyötä samalla kun hoitavat lapsia ja vanhuksia?

Ihan hieno ajatus, mutta käytännössä vaikea toteuttaa. Vanhusten ja varsinkin vuodepotilaiden hoito on raskasta ja aikaavievää ja monet tarvitsevat lääkinnällistä hoitoa, jota voi olla vaikea toteuttaa kotona. Miten onnistuu se osa-aikatyö, jos vanhusta ei voi jättää yksin. Ja muutenkin hän olisi päivät yksin, kun aikuiset työssä ja lapset koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan hieno ajatus, mutta käytännössä vaikea toteuttaa. Vanhusten ja varsinkin vuodepotilaiden hoito on raskasta ja aikaavievää ja monet tarvitsevat lääkinnällistä hoitoa, jota voi olla vaikea toteuttaa kotona. Miten onnistuu se osa-aikatyö, jos vanhusta ei voi jättää yksin. Ja muutenkin hän olisi päivät yksin, kun aikuiset työssä ja lapset koulussa.

Joo, sairaaloissa olevat vanhukset ovat aika huono kuntoisia. Kotihoidossakin on lähes vuodepotilaita ja myös jo vuoteessa päivät olevia joiden luona käydään 4 kertaa päivässä.

Itse ajattelin että vaihtaisin parin vuoden päästä vanhuspuolelle töihin. Olen lapsia hoitanut jo yli 10 v. ja vaan hurjemmaksi menee vanhempien vaatimukset nico-Pettereiden hoidosta. En todellakaan pääse vanhuspuolella helpommalla, mutta vaihtelua työhäni haluan.

Suuntahan on että vanhukset laitetaan laitoksista koteihin ja pidetään entistä huonokuntoisempia vanhuksia kotona. Siinä väsyvät omaishoitajat jotka surkealla korvauksella tekevät erittäin raskasta työtä, mutta raha ratkaisee ja vanhusten laitoshoito jos mikä on kallista. Minun mielestäni vanhainkotipaikkoja pitäisi lisätä, ei vähentää. Tulevaisuus vaikuttaa aika hurjalta kun tähän suuntaan mennään.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:

Joo, sairaaloissa olevat vanhukset ovat aika huono kuntoisia. Kotihoidossakin on lähes vuodepotilaita ja myös jo vuoteessa päivät olevia joiden luona käydään 4 kertaa päivässä.

Itse ajattelin että vaihtaisin parin vuoden päästä vanhuspuolelle töihin. Olen lapsia hoitanut jo yli 10 v. ja vaan hurjemmaksi menee vanhempien vaatimukset nico-Pettereiden hoidosta. En todellakaan pääse vanhuspuolella helpommalla, mutta vaihtelua työhäni haluan.

Mutta tuosta omaisten vaatimuksista tuskin pääset vanhuspuolellakaan eroon. ja itse vanhukset voivat olla pahempia kuin lapset, sylkevät ja solvaavat ja ovat väkivaltaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:

Mutta tuosta omaisten vaatimuksista tuskin pääset vanhuspuolellakaan eroon. ja itse vanhukset voivat olla pahempia kuin lapset, sylkevät ja solvaavat ja ovat väkivaltaisia.

Joo mä tiedän ja kirjoitinkin että tokkopa siellä helpommalla pääsee. Mutta haluan vaihtelua työhön. Ei oo kiva kökkiä pakkasessa 17.30 ku Nico-Petterin äiti o kotonaan tekemässä ruokaa, että pääsee lähtemään salille ku isä tulee hakemaan pojan, myöhässä.

kuinka moni on valmis ottamaan oman äidin /isän kotiin hoidettavaksi. en usko että kovin moni. on hienoa verrata lasten hintaan vanhus huolto kun pitäisi mietiä että vanhat ihmiset ovat maksaneet varmaan oman yllä pidon vuosien veroilla. hoito eiole kovin laadukasta. (kemiallinen sitomnen ynm.)

[QUOTE="minde";22935945]kuinka moni on valmis ottamaan oman äidin /isän kotiin hoidettavaksi. en usko että kovin moni. on hienoa verrata lasten hintaan vanhus huolto kun pitäisi mietiä että vanhat ihmiset ovat maksaneet varmaan oman yllä pidon vuosien veroilla. hoito eiole kovin laadukasta. (kemiallinen sitomnen ynm.)[/QUOTE]

Olen täysin samaa mieltä!
Nyt jo kohdellaan vuodepotilaita huonosti,sama vaippa päivän,ei varmasti vettä juoteta jollei omaiset satu käymään ja antamaan...Sitten kärrätään ampparilla sairaalaan viikoks kuolemanpartaalle kuivuneena,jossa nesteytetään ja lääkitään takaisin suht virkeäksi--->kotiutetaan oman kunnan vuodeosastolle jossa taas sama kuivatus ja hoitamatta jättäminen jatkuu...Tätä rumbaa jonkun aikaa niin kohta on multaa pari metriä päällä ja siitä tunkee horsmaa.
Ikävää,mutta totta ja erittäin läheltä seurattu eikä nyt ole kyse hoitajien "mokista",ylikuormittuneina hoitajat yrittävät tehdä parhaansa,mutta kyllähän ne käskytykset tulee ylemmiltä tahoilta :/

Olen täysin samaa mieltä!
Nyt jo kohdellaan vuodepotilaita huonosti,sama vaippa päivän,ei varmasti vettä juoteta jollei omaiset satu käymään ja antamaan...Sitten kärrätään ampparilla sairaalaan viikoks kuolemanpartaalle kuivuneena,jossa nesteytetään ja lääkitään takaisin suht virkeäksi--->kotiutetaan oman kunnan vuodeosastolle jossa taas sama kuivatus ja hoitamatta jättäminen jatkuu...Tätä rumbaa jonkun aikaa niin kohta on multaa pari metriä päällä ja siitä tunkee horsmaa.
Ikävää,mutta totta ja erittäin läheltä seurattu eikä nyt ole kyse hoitajien "mokista",ylikuormittuneina hoitajat yrittävät tehdä parhaansa,mutta kyllähän ne käskytykset tulee ylemmiltä tahoilta :/

Olet oikeassa ainoastaan tuossa kohdassa "eikä nyt ole kyse hoitajien "mokista",ylikuormittuneina hoitajat yrittävät tehdä parhaansa,mutta kyllähän ne käskytykset tulee ylemmiltä tahoilta". Muusta en ole kyllä samaa mieltä.

Tämä kuulostaa ehkä julmalta, mutta todella iso ongelma on sekin miten liian yliampuvasti länsimaissa arvostetaan näennäistä elämää (hengissäpitoa) ja miten sen eteen että ihminen ei ole fyysisesti kuollut, ollaan valmiita tekemään ihan mitä tahansa, millä rahalla tahansa ja miten ihmistä itseään ja kaikkia hänen ympärillä oleviaan kuormitetaan loputtomasti vain jottei ihminen kuolisi vaikka oma tahtonsakin olisi päinvastainen.

Tottakai olisi ihanaa jos mentäisiin takaisin perhekeskeisempään kulttuuriin, perheenjäsenet edes asuisivat lähempänä toisiaan, välitettäisiin ja pidettäisiin huolta toisista ja mahdollisuuksien mukaan hoidettaisiin omat vanhukset kotona niin pitkään kuin järkevissä määrin mahdollista, mutta kun ihmisen ei anneta kuolla vaikka mikä olisi, pakottaa se omaiset kääntymään laitosten puoleen viimeistään siinä vaiheessa kun vanhus on aivan liian huonossa kunnossa omin voimin hoidettavaksi.

Kaikin puolin on valtion kannalta todella nurinkurista tukea isolla rahalla vanhustenhuoltoa, varsinkin kun sen menoerät kasvavat väestön ikääntyessä aivan älyttömän isoiksi. Nyt jo lasten ja nuorten pahoinvointi on aivan liian käsiinräjähtänyt ongelma, saati sitten kasvavat mielenterveysongelmat, mutta rahaa tullaan käyttämään näihin vielä vähemmän kun ikääntyvä väestö syö siitä leijonanosan.

Eutanasia on ainoa oikea ratkaisu, mikäli omia eläkesäästöjä ei ole turvaamaan elantoa työelämän jälkeen niin työura jatkuu hautaan asti tai jos työkyky menee niin sitten yhteiskunta huolehtii että vanhus päästetään kivuttomasti pois päiviltä. Ei nyky-yhteiskunnassa ole varaa pitää moista laumaa riippakiviä elätteinä.

Yhteistyössä