Vanhuksia saatetaan sitoa sänkyyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nurse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nurse

Vieras
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010052411720313_uu.shtml

"Koska lakia ei ole, välillä on epäselvää, milloin hoitohenkilökunta saa käyttää pakkokeinoja. Säännösten puuttuminen on ongelma sekä potilaille ja henkilöstölle.

Aamulehden mukaan tämä aiheuttaa hyvin kirjavia käytäntöjä. Sellaisia potilaita sidotaan, joita ei pitäisi, kun taas sellaisia potilaita jätetään sitomatta, joita pitäisi sitoa. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksen mukaan vanhuksia saatetaan sitoa päivällä tuoliin tai yöksi sänkyyn, jotta he eivät loukkaisi itseään.

Eräs yöhoitaja kuvailee epätoivoista esimerkkitilannetta lääninhallituksen raportissa.

- Annanko yhden asukkaan vaeltaa yöpaidassaan läpi ovihälyttimien yön pimeyteen, kun olen auttamassa unenpöpperöistä liikkumisessa apua tarvitsevaa kaatuilevaa naapuria. Vai annanko viimeksi mainitun kopsahtaa WC-reissullaan lattialle, kun kiiruhdan ripeäkinttuisen perään ennen kuin tämä häviää pihavalon kehästä kohti lapsuutensa maisemia. Kummasta tulee kanne: rajoitustoimista vaiko niiden puuttumisesta?

Valviran ylilääkäri Markus Henriksson myöntää lehdelle, että tilanne ei ole tyydyttävä. "

Mitä mieltä olette?
Yllättävän moni iltalehden keskustelussa oli sitomista vastaan. Outoa mun mielestä, me ei ainakaan töissä koskaan olla potilaita sidottu ellei siihen ole ollut syitä (mm. sekavuus, voi lähteä liikkeelle ja jalat ei kanna, sängystä putoaminen yms).
Itse en ole hoitajana tavannut kovinkaan montaa omaista jolle ei sovi että potilas sidotaan tuoliin/ yöksi magneettivöihin. Muutamia sellaisia tapauksia kyllä on jossa omainen ei ole antanut suostumusta sitoa potilasta.

Me ei töissä sidottu yhtä vanhusta pyörätuoliin kun siihen ei ollu lääkärin lupaa (meillä sidotaan vain ne kellä on lääkärin lupa siihen). TUloksena se, että vanhus lähti liikenteeseen, vaikka ei ollut kävelykykyinen, kaatui ja loukkasi itsensä niin että siitä seurasi loppujen lopuksi kuolema. Mun mielipide on että parempi olis ollu laittaa sille vyö tuoliin ja estää nousemasta.

Kyllä kannatan sitomista jos vaihtoehtona on esim. kallo-, lonkka- tai muu murtuma. Hyväjalkaista mutta huonomuistista vanhusta ei VÄLTTÄMÄTTÄ tarvitse sitoa jos huolehditaan että pääsy hisseihin, ulos ja muille osastoille on estetty.

Aika tapauskohtaisia ja vaikeita juttuja hoitajillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Me ei töissä sidottu yhtä vanhusta pyörätuoliin kun siihen ei ollu lääkärin lupaa (meillä sidotaan vain ne kellä on lääkärin lupa siihen). TUloksena se, että vanhus lähti liikenteeseen, vaikka ei ollut kävelykykyinen, kaatui ja loukkasi itsensä niin että siitä seurasi loppujen lopuksi kuolema. Mun mielipide on että parempi olis ollu laittaa sille vyö tuoliin ja estää nousemasta.

Tämäpä juuri. Surullista että noin sitten pääsee käymään. :( Jotkut omaiset meillä ei sitä ymmärrä, että me hoitajat näemme potilasta päivittäin ja tiedetään heidän voimavarat ja sen mihin pystyy ja mihin ei. Siltikään ei saa sitoa. Sitten käy jotakin tuollaista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksei ulkoovia pijetä lukossa?

Meillä on ovikoodit, ei siis aukea ellei ole henkilökunnan korttia. Mutta ei meillä ne vanhukset kyllä ovelle asti pääsisi. Vaan kaatuisi matkalla ja tod. näköisesti loukkaisi pahasti eikä siinä enää noin vaan toivuta, vaan lopputuloksena usein täysin vuodepotilas.

Meillä psykiatriassa on erittäin tiukka ohjeistus mm eristämisestä ja sitomisesta lepositeisiin, mutta kun esimm meiltä potilas joutui somaattiseen sairaalaan erään syyn vuoksi, niin hänet oli sidottu välittömästi, jos me olisimme sitoneet ilman lupia, niin rikomme lakia.Muutoinki erittäin tarkat eristys seurannat ja kirjaukset, eristysluvan antaa aina Lääkäri!

mä ajattelen, tää on ehkä teistä kamalaa.. mut jos ite oisin niin sekava, että mut pitäis sitoa jotta en loukkais itteeni ja kuolis.. niin varmaan ennemmin kuolisin kyl.. en hirveesti välittäis istua sekoboltsina sidottuna jossaa tuolissa ja kuolata kun sukulaiset tulee katsomaan..

Kyllä mä toivon, että mut sidotaan tuoliin tai sänkyyn, jos en itse enää ymmärrä pysyä siinä oman turvallisuuteni takia. Sidon myös pienen taaperoni rattaisiin valjailla, jottei putoa, miksi en siis haluaisi suojella myös vanhusta?

Meillä sidotaan väkivaltaiset potilaat aina ja heti. Muista sekavat eli putoilevat myös lepareisiin. Harmiton vaeltaja saa vaeltaa osastolla. Jos yrittää toistuvasti poistua oastolta, ehdotellaan, että jos nyt pysyt täällä, ei tarvitse sitoa kiinni.

Meillä on sydänleikattuja ja sydänpotilaita muutenkin. Heitä ei saa sitoa, vaan on kutsuttava vartija. Ohitusleikatut sekoilee monesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
mä ajattelen, tää on ehkä teistä kamalaa.. mut jos ite oisin niin sekava, että mut pitäis sitoa jotta en loukkais itteeni ja kuolis.. niin varmaan ennemmin kuolisin kyl.. en hirveesti välittäis istua sekoboltsina sidottuna jossaa tuolissa ja kuolata kun sukulaiset tulee katsomaan..

Niin minäkin mieluummin kuolisin kuin ylipäätään joutuisin mihinkään osastolle tai hoitokotiin sekavana, muistamattomana ja alleni laskevana... Mutta minkäs teet :whistle:

miksei ulkoovia pijetä lukossa?

koska siihen ei joka paikassa ole lupa. Lukitut ovet tekevät paikasta ns. suljetun osaston eikä kaikki osastot luonnollisesti sitä ole.

Mutta olenpa täällä Norjassa työssäni tavannut dementiayksikön johtajan (suljettu osasto siis) joka oli sitä mieltä että kyllä asukkaat saa mennä ulos jos ne haluaa, jos paleltuu pakkaseen, ei se käy kipeää kun ennen kuolemaa tulee "taivaallinen olo ja rauha" , mummo saa nukkua sohvapöydällä jos niin haluaa jne. Vaikka kyse on vaikeasti muistisairaista ihmisistä jotka eivät ole enää kykeneviä päättää omista asioistaan tai pitää huolta terveydestään...

Norjassa ei periaatteessa riitä edes omalääkärin lupa sitomiseen vaan sitä pitää vielä erikseen anoa jostain korkeammalta taholta.

Meillä ei ketään sidota yöllä sänkyyn, mutta suurin osa on niin liikuntakyvyttömiä etteivät sieltä kyllä mihinkään lähde. Ne jotka ovat jaloillaan, eivät karkaa ja pysyvät jotakuinkin tolpillaan. Toisinaan tietenkin kaatumisia sattuu, valitettavasti.

pyörätuolissa istuvilla on monella turvavyö käytössä.

Meillä taas oli yhden potilaan kohdalla lääkärin lupa potilaan sitomiseen pyörätuolissa, mutta potilaspa pyysi potilastoveria avaamaan haaravyön, jolloin tämä lähti kävelemään, kaatui ja sai lonkkamurtuman.

Alkuperäinen kirjoittaja Hilpuri Tilli:

Meillä taas oli yhden potilaan kohdalla lääkärin lupa potilaan sitomiseen pyörätuolissa, mutta potilaspa pyysi potilastoveria avaamaan haaravyön, jolloin tämä lähti kävelemään, kaatui ja sai lonkkamurtuman.

joo näitä avuliaita kavereita onki sitten aina saatavilla.

Tänään just todistettiin tapausta kun yksi pappa kävelee ohi meidän raporttihuoneen ja mystisesti tulee yksi sellaisessa pyörällisessä nojatulolissa istuva pappa perässä... tämä oli napannut ohimenevää puserosta kiinni ja hinasi itseään perässä :D

Ei ole ihmisarvoista, mutta silti kaikki hyväksyvät sen, koska on helpompaa sulkea silmänsä siltä minkä tulee luultavasti itsekin jossain välissä kokemaan.
Kuinka moni haluaa viettää loppunsa sänkyyn tai tuoliin sidottuna koko päivän, ohuissa petivaatteissa ja pyjamalla, siten että on kokoajan kylmä kun ikkunaa pidetään auki?

Alkuperäinen kirjoittaja :
Kyllä mä toivon, että mut sidotaan tuoliin tai sänkyyn, jos en itse enää ymmärrä pysyä siinä oman turvallisuuteni takia. Sidon myös pienen taaperoni rattaisiin valjailla, jottei putoa, miksi en siis haluaisi suojella myös vanhusta?

Näin juuri.

Kyllä sitomisella pääsääntöisesti suojellaan joko sidottavaa vanhusta, tai jos on kyse esim. väkivaltaisesta dementikosta niin muita vanhuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Näin juuri.

Kyllä sitomisella pääsääntöisesti suojellaan joko sidottavaa vanhusta, tai jos on kyse esim. väkivaltaisesta dementikosta niin muita vanhuksia.

Jep, ja tuulettamisella säästetään vuodepaikkoja. Näillehän aina löytyy järkevä selitys. Se on aina huono vaihtoehto, että vanhus vahingoittaa kenties itseään tai karkaa kuin se että hän on kokopäivän sidottuna pyörätuoliin pissat ja kakat housuissa.

Ei ole ihmisarvoista, mutta silti kaikki hyväksyvät sen, koska on helpompaa sulkea silmänsä siltä minkä tulee luultavasti itsekin jossain välissä kokemaan.
Kuinka moni haluaa viettää loppunsa sänkyyn tai tuoliin sidottuna koko päivän, ohuissa petivaatteissa ja pyjamalla, siten että on kokoajan kylmä kun ikkunaa pidetään auki?

Ihmisarvoista, hmm. Onko se sun mielestä ok, että esim. sinun omaista ei sidota, hän lähtee kävelemään kaatuu, murtaa lonkkansa, joutuu täysin vuoteenomaksi ja kuolee :/ ?

Meillä ainakin potilaat pääsevät päivälevolle sänkyyn. Ei heidän tarvitse KOKO päivää istua sidottuna. Sängyssä onkin aika harva sidottuna, eivät ole niin hyväkuntoisia että sieltä pääsisi edes pois yrittämään. Muutama on magneettivöissä, siksi koska ovat sängystä joskus pudonneet. Näin sitä koitetaan estää, koska hoitajat eivät voi vieressä koko ajan päivystää.

Ja missähän pidetään koko ajan ikkunoita auki? Olet siis itse töissä jossakin laitoksessa kun noin sanot?

Nää on tosi vaikeita juttuja. Mun työpaikalla (suljettu dementiaosasto) sitomiseen suhtaudutaan aika negatiivisesti. Perimmiltään siinä on vastakkain ihmisen vapaus ja turvallisuus. Meillä siis yleinen linja on se, että meidän kaikki asukkaat on sekavia ja niillä kaikilla on kohonnut kaatumisriski (yksin dementia jo aiheuttaa),joten me ei voida turvallisuuden nimissä sitoa meidän kaikkia asukkaita, joten olemme tehneet valinnan niin, että liikkumisen vapaus menee turvallisuuden edelle tässä asiassa. Muutaman kerran meillä on asukas ollut sidottuna yön yli, kun on mennyt psykoosiin ja ei olla heti saatu paikkaa psykogeriatrialta. Yöllä kun on vaan yksi hoitaja, niin se ei voi taata muiden turvallisuutta, jos yksi on harhainen ja väkivaltainen. Mutta vaikeita asioita nämä on. Ja oikeaa ratkaisua ei ole olemassa.

niin. ainoa ratkaisuhan tähän sitomisongelmaan on hyvin suuri hoitajamäärien nosto. Tuossa sitomisessahan on se ongelma, että sidottua potilasta ei saa jättää ilman valvontaa, mutta syy miksi sidotaan, on juuri se ettei potilasta ehdi valvomaan koko ajan. Jos ehtisi, eihän tarvetta sitomiselle olisi...

meillä on myös sellaisia veitikoita joiden ulottuvilta se sängyn kaukosäädin pitää ottaa pois, muuten voi olla melkoisia ylläreitä kun huoneeseen menee...

Tuulettamista en ymmärrä. En ole ikinä siitä kuullutkaan. Missä näin toimitaan ja miksi?

no paskan ja pissan haju pois huoneesta...

mutta tuskinpa missään "tuuletetaan" niin että tahallaan palellutetaan ihmisiä, niinkuin tässä taidettiin viitata...

Yhteistyössä