Vanhojentanssimekon etsinnän vaikeus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lukiolaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lukiolaisen äiti

Vieras
Tanssit on toki vasta vuoden päästä, mutta teinitytär jo kovasti etsii pukua itselleen ja laittaa mulle whatsapissa kuvia eri vaihtoehdoista. :ROFLMAO: Hienoja pukuja on paljon ja miten niistä osaa päättää sen parhaimman.

Hinnat noissa on kovia ja pakko säästää rahaa koska ei mulla ole varaa tehdä tuollaista ostosta yhdestä palkasta. Tytön tämän hetkinen suosikkipuku maksaa 400€. :eek: Siihen päälle alushame, kampaus ja meikki (saattaa kyllä olla että tytär meikkaa itse) niin kyllä tulee hintaa. Kun tämän vuoden vanhat on tanssittu niin voihan alestakin kyllä löytää juuri sen oikean puvun.

Haluan kuitenkin ainoan lapseni tärkeään päivään panostaa. :love::love: Äiti tekee sitten ylitöitä, myy neuleita ja leivonnaisia sekä säästää. :LOL:

Tein aikoinaan itse ja monta viikkoa sai päällystää nappeja ym:-)
Taidanpa pesaista sen, silittää uudenveroiseksi ja viedä kirpparille. Se oli vähän niin kuin sarjassa Pieni talo preerialla, joten ei kannata hintaa laittaa. Toivottavasti joku varaton sen löytää:-)

Hei laita tuo "pieni talo preerialla" puku tori.fi:hin myyntiin, niin ostan sen jos on meidän tytön kokoa!! Tai mistä muualta saan sinut kiinni? Mitä kokoa se on?

Ap meillä sama juttu, tanssit vuoden päästä, ja tytön oletus on että äiti tekee puvun tuosta noin vain:ROFLMAO: no teenkin tarvittaessa, öitä myöten, mutta kankaisiin voi upota hyvinkin pari sataa:LOL:

Tein aikoinaan itse ja monta viikkoa sai päällystää nappeja ym:)
Taidanpa pesaista sen, silittää uudenveroiseksi ja viedä kirpparille. Se oli vähän niin kuin sarjassa Pieni talo preerialla, joten ei kannata hintaa laittaa. Toivottavasti joku varaton sen löytää:)
Kyllä mäkin tein itse oman puvun yli 20 vuotta sitten, mutta ei mun ompelutaidot riitä kuitenkaan näihin nykypäivän tylliunelmiin.

Pieni talo preerialla :love::love:

Hei laita tuo "pieni talo preerialla" puku tori.fi:hin myyntiin, niin ostan sen jos on meidän tytön kokoa!! Tai mistä muualta saan sinut kiinni? Mitä kokoa se on?

Ap meillä sama juttu, tanssit vuoden päästä, ja tytön oletus on että äiti tekee puvun tuosta noin vain:ROFLMAO: no teenkin tarvittaessa, öitä myöten, mutta kankaisiin voi upota hyvinkin pari sataa:LOL:
Joo kankaisiin voi upota paljon rahaa! Osaan kyllä ommella ja kone löytyy, mutta en ole niin hyvä, että osaisin tehdä jonkun tylliunelman. Kun osaisikin niin saisi juuri sellaisen kun itse haluaa.

Joo kankaisiin voi upota paljon rahaa! Osaan kyllä ommella ja kone löytyy, mutta en ole niin hyvä, että osaisin tehdä jonkun tylliunelman. Kun osaisikin niin saisi juuri sellaisen kun itse haluaa.
En myy mitään, mutta ei niille tekeleille mitään hintaa kannata laskea. Mummojen vaatekomerot ovat pullollaan hepeneitä, joista varmasti saa hienoja. Nykymuoti kun on sellainen, et ei voi tietää... Ensin kyllä pesisin kaikki kunnolla, sitten leikkelisin kaikki mukavat ja sellaisenaan sopivat yksityiskohdat, päärmäisin ne niin etteivät purkaudu. Ja sitten tietysti mielipidettä kyselemään: se ei ole aina sama äidillä ja tyttärellä;-)
Mulla on säilytyksessä äitini hääpukukin 1948, joten ei se niin kamalan vakava asia ole:-D

Noita on käytettynä myynnissä paljon, saa murto-osan hinnalla. Tosin itse oon tällainen järki-ihminen ja ostin hääpukunikin käytettynä.

Vanhojen tansseihin en suostuis ostamaan noin kallista mekkoa vaikka pystyisinkin.

Kannattaa tsekata facesta iltapukuoutlet, niiltä löytyy upeita pukuja max 200€. :) Jos mahdollista kannattaa piipahtaa niiden tapahtumissa.

En myy mitään, mutta ei niille tekeleille mitään hintaa kannata laskea. Mummojen vaatekomerot ovat pullollaan hepeneitä, joista varmasti saa hienoja. Nykymuoti kun on sellainen, et ei voi tietää... Ensin kyllä pesisin kaikki kunnolla, sitten leikkelisin kaikki mukavat ja sellaisenaan sopivat yksityiskohdat, päärmäisin ne niin etteivät purkaudu. Ja sitten tietysti mielipidettä kyselemään: se ei ole aina sama äidillä ja tyttärellä;-)
Mulla on säilytyksessä äitini hääpukukin 1948, joten ei se niin kamalan vakava asia ole:-D
Ei ap mitään vanhoja ryysyjä kaivannut.

Ei ap mitään vanhoja ryysyjä kaivannut.

Itse asiassa omasta mielestä ne oikeasti "vanhat" puvut on paljon hienompia, kuin nykyajan tyllihepeneet. Sillon kun itse olin yläasteella vuonna miekka ja kilpi, niin lukioilaiset panosti noihin vanhojen tansseihin ja puki todellakin vanhat (tai uudet, mutta vanhalla mallilla tehdyt) vähän aatelistyyliset puvut päälleen. Pojillakin oli hienoista silinteriahtuista lähtien viimeisen päälle upeat frakit (tai siis sen tyyliset, en muista nimeä) päällä.

Siis tähän tyyliin, mutta meidän lukiossa oli kyllä hienompia pukuja kun nää (jos linkki toimii): https://www.google.com/search?q=van...ndroid-samsung&prmd=imvn#imgrc=uSxJVG39IWi97M

Itse asiassa omasta mielestä ne oikeasti "vanhat" puvut on paljon hienompia, kuin nykyajan tyllihepeneet. Sillon kun itse olin yläasteella vuonna miekka ja kilpi, niin lukioilaiset panosti noihin vanhojen tansseihin ja puki todellakin vanhat (tai uudet, mutta vanhalla mallilla tehdyt) vähän aatelistyyliset puvut päälleen. Pojillakin oli hienoista silinteriahtuista lähtien viimeisen päälle upeat frakit (tai siis sen tyyliset, en muista nimeä) päällä.

Siis tähän tyyliin, mutta meidän lukiossa oli kyllä hienompia pukuja kun nää (jos linkki toimii): https://www.google.com/search?q=van...ndroid-samsung&prmd=imvn#imgrc=uSxJVG39IWi97M
Et sä sitä päätä mitä nykyään pidetään ja jos ap:n tyttären unelma on tyllipuku niin se sitten on. Ei nykyään tuollaisia käytetä mitä tuossa kuvassa on. Oli itselläkin aivan erilainen puku kuin mitä nykyään on, mutta mä tajuan kyllä että ajat ja muoti muuttuu.

Joo se oli kyllä ihan toisenlaista meikäläisen aikaan eli kolmisenkymmentä vuotta sitten. Mitään ei ostettu. Hienot puvut silti kaikilla :)

Kannattaa katsoa tänä vuonna, kenellä on kaunis puku ja kysyä siltä, myykö. Niin teki tuttuni.

Kuinka teillä on näin myöhään vanhojentanssit?
Myöhään?? Jos jossakin oli viime viikolla vanhojentanssit, niin se oli liian aikaisin. Vanhojentanssit kuuluu olla penkkareista seuraavana päivänä eli jolloin kakkoset oikeasti on lukion vanhimpia. Ennen penkkareita he eivät ole koulun vanhimpia.

Päivää vietetään perinteisesti abiturienttien penkinpainajaisia seuraavana päivänä (nykyisin yleensä vuoden seitsemännen viikon perjantaina) sen kunniaksi, että abiturienttien lopetettua koulutyönsä on lukion toinen luokka jäänyt koulun ylimmäksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhojenpäivä

Täällä ainakin on ollut vanhojentanssit penkkareiden jälkeen niin kauan kuin mä muistan ja mulla on ikää 41v.

Myöhään?? Jos jossakin oli viime viikolla vanhojentanssit, niin se oli liian aikaisin. Vanhojentanssit kuuluu olla penkkareista seuraavana päivänä eli jolloin kakkoset oikeasti on lukion vanhimpia. Ennen penkkareita he eivät ole koulun vanhimpia.

Päivää vietetään perinteisesti abiturienttien penkinpainajaisia seuraavana päivänä (nykyisin yleensä vuoden seitsemännen viikon perjantaina) sen kunniaksi, että abiturienttien lopetettua koulutyönsä on lukion toinen luokka jäänyt koulun ylimmäksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhojenpäivä

Täällä ainakin on ollut vanhojentanssit penkkareiden jälkeen niin kauan kuin mä muistan ja mulla on ikää 41v.
Tänä vuonna lukiot on itse saaneet valita milloin penkkarit pidetään

On kyllä ilo lukea kuinka monelta löytyy taitoa tehdä itse puku!:love:

Eikö pukuvuokraamo/teatterin pukuvuokraamo yms. tulisi kyseeseen jos rahassa on tiukkaa?

Me ei nyt etsitä mitään vanhojen vaatteiden yhdistämistä, mutta kiitos vinkistä jos se hyödyttää jotakin muuta.

Olis kyllä reilua ilmoittaa lapselle et katso itse joku käytetty nyt ja kunnostetaan se sopivaksi vuoden aikana. Mut onhan niitä ihmisiä, jotka eivät vahingossakaan halua esiintyä sellaisessa, joita voisi oilla kaksi samanlaista tai minkä hintalappu ei näy;-)
Ei ole kyse siitä, että halutaan esitellä hintalappuja vaan kyse on siitä, että halutaan tyttären kanssa panostaa tansseihin. Ei ole teiltä muilta pois koska itse maksetaan. Tytär sanoi, että jos saa kesätöitä niin osallistuu mekon kustannuksiin eli mun taakka pieneni vähän.

Yhteistyössä