Vanhojen huonekalujen entisöinti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hei

Vieras
Löysin vanhasta aitastamme ihanan tuolin. Sitä pitäisi entisöidä, vaihtaa yksi tukipuu ja maalata. Samoin meillä on vanha vanha puinen iso pulpetti. Senkin tahtoisin entisöidä.

Kysymys kuuluu: kannattaako yrittää itse? Kuinka kallista on ammattilaisella entisöinti?

Mikä on hyvä HIOMAKONE entisöintiä ajatellen?

Tykkään vanhoista huonekaluista, maalaisromanttisesta tyylistä. Aivan ihania löytöjä kun vielä kuntoon saisi. :)

mie olen entisöiny itte. mies on auttanu jos on ollu puu osia uusittavanna. hiomapaperia käteen ja töihin. ja se kannattaa yrittää ottaa selville mikä lakka/maali on pinnassa ettei uus ala kuohumaan siinä päällä

No niin, ihan ensin takerrun pikkuiseen mutta tärkeään asiaan. Entisöinti sanana ei taida olla se, jota olet tekemässä. Varmaankin kunnostat huonekaluja. Koska jos entisöit, niin silloin et käytä hiomakonetta, minkäänlaista. Hiomahiiri on ainoa sellainen "hellävaraisempi" vekotin, mikä ei jätä pahasti jälkiä pintaan. Mutta kaikkein paras lopputulos tulee käsin hioen. Ja tietysti puunsyyn suuntaan. Konehan ei hio syysuuntaan, vaan usein pyörittäen.
Jos haluat ammattilaisen jäljen, niin vie silloin entisöinnin ammattilaiselle. Käsityö kyllä maksaa, mutta on se sen arvoista. Jos taas haluat kokeilla itse, niin tee käsin. Silloin vahingot jäävät mahdollisimman pieniksi. Kone haukkaa usein liian ison palan ja sitä ei oikein pysty korjaamaan.

Yhteistyössä