vanhoissa taloissa asuvat! (vaatteiden säilytyksestä ullakolla)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja terttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä 1950-rakennettu talo, ja hyvin tuulettuvat sivuvintit. Ei ne vaatteet siellä mikskään mene, eivät ole menneet vaikka ovat kymmenen vuotta olleet. Eikä siellä millekään haise, paitsi kuivalle sahanpurulle. Mutta jos on kosteusongelmia tai tuuletus pilattu, niin kyllähän ne silloin alkaa haista tai homehtua.

Alkuperäinen kirjoittaja säilytän:
Meillä 1950-rakennettu talo, ja hyvin tuulettuvat sivuvintit. Ei ne vaatteet siellä mikskään mene, eivät ole menneet vaikka ovat kymmenen vuotta olleet. Eikä siellä millekään haise, paitsi kuivalle sahanpurulle. Mutta jos on kosteusongelmia tai tuuletus pilattu, niin kyllähän ne silloin alkaa haista tai homehtua.

No minä en ole koskaan uskaltanut laittaa vaatteita kylmävintille.
Olen olettanut, että kylmäsäilytys ei ole vaatteille hyväksi...
Mitenkä ne olet pakannut??
Mulla on laatikoissa esim. vauvanvaatteita, mitkä haluaisin säästää mutta nyt ne laatikot on vaan tilaa viemässä jossain huoneen nurkassa, kun en ole uskaltanut vintille laittaa.

kyllä minä olen säilyttänyt kausivaatteet ja kengät vintillä eikä ne ole haissut eikä homehtunut. Osan säilytän tiiviissä muovilaatikoissa ja osan muovisissa tai kankaisissa pukupusseissa. Pahvilaatikosta tarttuu haju vaatteisiin. Vintillähän on tuuletusraot katonrajassa ja ilma vaihtuu koko ajan, ei siellä ole kosteaa. Ja vaatteet pesun jälkeen kunnolla kuiviksi ennen varastointia.

Kylmää siellä on, mutta ei varmasti kosteaa eikä hase ullakolle, kun siellähän on raot seinän ja katon välissä, eli ilma kyllä kiertää.
Meillä ne kyllä on rojuvarastoja, muta kun joku niitä joskus penkoo, niin ei siellä kyllä mikään homeessa ole tai haise.

Alkuperäinen kirjoittaja Bones:
Alkuperäinen kirjoittaja säilytän:

No minä en ole koskaan uskaltanut laittaa vaatteita kylmävintille.
Olen olettanut, että kylmäsäilytys ei ole vaatteille hyväksi...
Mitenkä ne olet pakannut??
Mulla on laatikoissa esim. vauvanvaatteita, mitkä haluaisin säästää mutta nyt ne laatikot on vaan tilaa viemässä jossain huoneen nurkassa, kun en ole uskaltanut vintille laittaa.

Toiset on pahvilaatikoissa (esim. just vauvan vaatteet) ja sitte talvitakit viihtyy kesät ihan henkareissa, avonaisella tangolla.

Ei niille tosiaan mitään käy. Ehkä jotkut kumisaappaat ei tykkää pakkasesta, mutta siellähän pakkasessa kaikki pölypunkitkin ym. kuolee. Ollaanhan sitä vaatteissa ulkonakin, talvitakitkin on pakkasessa silloin kun niitä käytetään.

Eri asia sitten tosiaa jos teidän vintti ei ole kuiva (katto vuotaa, tuuletus ei ole kunnollinen tm.) Hiiriä on meillä parina vuonna ollut, mutta eivät koskeneet yhteenkään vaatteeseen, joita siellä vintillä.

olen säilyttänyt vaatteita kylmällä vintillä, eivät ole menneet miksikään. Takit ym. ovat ihan henkareissa roikkumassa, muut vaatteet pahvilaatikoissa. Ennen kuin otan vaatteet uudelleen käyttöön, takit tuuletan ulkona ja muut vaatteet yleensä pesen.

Meillä myös molemmilla sivuilla yläkerrassa kylmät ullakot . paljon mie siellä säilytän mm matot ,mutta vaatteita en ole laittanut. Enkä pelkää että ne homehtuisi,mutta en tahdo ensimmäistäkään hämähäkkiä takin taskuun :x :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja yhden miehen nainen:
Meillä myös molemmilla sivuilla yläkerrassa kylmät ullakot . paljon mie siellä säilytän mm matot ,mutta vaatteita en ole laittanut. Enkä pelkää että ne homehtuisi,mutta en tahdo ensimmäistäkään hämähäkkiä takin taskuun :x :xmas:

Siksi ne pitääkin ravistella hyvin ennen käyttöä :) Myös ulkosaunassa pyyhe ja kylpytakki pitää ravistaa kun ne ottaa naulakosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja yhden miehen nainen:

Siksi ne pitääkin ravistella hyvin ennen käyttöä :) Myös ulkosaunassa pyyhe ja kylpytakki pitää ravistaa kun ne ottaa naulakosta.

tiedänhän mie sen. Enkä totta puhuakseni kovasti edes inhoa hämähäkkejä. Jostain syystä nuo ullakot ovat vaan täyttyneet kaikista muista aarteista :whistle:

Mä asuin lapsuuteni ja nuoruuteni 50 luvun talossa ja vintissä säilytettiin melkein kaikki vaatteet. Mun huoneessa ei edes ollu vaatekaappia, vaan iso "vaatehuone" eli se vintti.
Jos sen tekee siistiks, siis ettei purut ym näy niin siellä voi ihan hyvin säilyttää vaatteita, ei homehdu eikä haise millekään. Kesällä pidin melkein aina ikkunaa auki. Niille nelijalkaisille laitoin joskus varmuuden vuoksi "ruokaa" mutta koskaan en sellaista nähnyt tai kuullut rapinaa. Myös koipallon laitoin kerran vuodessa varmuuden vuoksi mut pidin vaan hetken aikaa kun mun mielestä se haisi pahalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Miili harmailee:
Mä asuin lapsuuteni ja nuoruuteni 50 luvun talossa ja vintissä säilytettiin melkein kaikki vaatteet. Mun huoneessa ei edes ollu vaatekaappia, vaan iso "vaatehuone" eli se vintti.
Jos sen tekee siistiks, siis ettei purut ym näy niin siellä voi ihan hyvin säilyttää vaatteita, ei homehdu eikä haise millekään. Kesällä pidin melkein aina ikkunaa auki. Niille nelijalkaisille laitoin joskus varmuuden vuoksi "ruokaa" mutta koskaan en sellaista nähnyt tai kuullut rapinaa. Myös koipallon laitoin kerran vuodessa varmuuden vuoksi mut pidin vaan hetken aikaa kun mun mielestä se haisi pahalle.

Kuin myös.
Tällä hetkellä meillä (omassa talossa nyt siis ) on vintillä kans kaikki tytön pienet vaatteet, vauvanvaatteet, vaunut ja kaikki säilytettävät. Menis hermot, jos niitä ei sais minnekään pois silmistä, vaan pitäis täällä nurkissa pyöritellä. Ja tosiaan, kun on kunnolla tuulettuva vintti, niin ei mene miksikään siellä ne. Tptta kai, sitten jos isompaa kokoa haetaan tytölle käyttöön vintiltä, niin sitten pyykkikoneen kautta käyttöön ne.

Yhteistyössä