Vanheneminen ja muuttuneet ihmissuhteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko muille käynyt näin? Olen pian 40-vuotias ja huomaan, miten monet ihmissuhteeni ovat muuttuneet vuosien varrella. Toki on luonnollista, että esimerkiksi osa ystävyyssuhteista jää ja osa muuttuu etäisiksi kun ihmisten elämäntilanteet muuttuvat ja ihmiset ehkä asuvatkin kaukana toisistaan. Mutta koen nykyään jonkinlaista vieraantuneisuutta jopa omasta siskostani, jota olen aina ihaillut ja jonka kanssa olemme olleet tosi läheisiä. Meillä on molemmilla lapsia, mutta myös raskaita asioita on sattunut viime vuosien aikana - sairastumista, ero, työpaikan menetyksiä jne. Koen että nämä vaikeudet ovat vieraannuttaneet meitä toisistamme, vaikka jollain tasolla olemme tukeneetkin toisiamme. Koen, että en ole enää samalla tavalla ”turvassa” siskoni läsnä ollessa, hän ei hyväksy kaikkia päätöksiäni ja hän on kateellinen minulle joistain asioista. Välimme ovat etäisemmät, jopa viileät, ja näen kuinka hän katsoo minua välillä jotenkin eri tavalla kuin ennen. Välini vanhempiini ovat myös heikentyneet, en ole enää lapsi ja en tarvitse heitä samalla lailla, toki he ovat rakkaita, mutta eivät enää kovin tärkeässä roolissa elämässäni. Onko tämä itsenäistymistä vai mitä, kun koen roolini muuttuneen perhedynamiikassa? Koen olevani vahvempi mutta menettäneeni jollain tasolla siskoni. Eikö suhteemme kestä minun itsenäisyyttäni vai mikä kyökkipsykologin teoria voisi toimia tässä?

Ymmärrän hyvin tuon sinun tuskan. Voisko kyseessä olla tilanne että ne asiat mitkä teitä on yhdistänyt , niin ei enää yhdistä. Esim olet eronnut ja siskosi on vielä uskollisesti naimisissa jne?
Minulla vähän samanlainen tilanne, enkä ylpeile omallani ollenkaan, mutta hieman samaa vaistoan kun olen yksinhuoltaja ystävieni kanssa tekemisissä. Ystävyys on onneksi säilynyt mutta elämässä niin eri tilanteet että ne väkisinkin hieman etäännyttää... Mutta nuo kateellisuus asiat kannattaisi ottaa puheeksi tai jutella että mikähän on kun tuntuu että joku asia on toisin kuin ennen?

Ymmärrän hyvin tuon sinun tuskan. Voisko kyseessä olla tilanne että ne asiat mitkä teitä on yhdistänyt , niin ei enää yhdistä. Esim olet eronnut ja siskosi on vielä uskollisesti naimisissa jne?
Minulla vähän samanlainen tilanne, enkä ylpeile omallani ollenkaan, mutta hieman samaa vaistoan kun olen yksinhuoltaja ystävieni kanssa tekemisissä. Ystävyys on onneksi säilynyt mutta elämässä niin eri tilanteet että ne väkisinkin hieman etäännyttää... Mutta nuo kateellisuus asiat kannattaisi ottaa puheeksi tai jutella että mikähän on kun tuntuu että joku asia on toisin kuin ennen?
Ohi aiheen mutta sopiiko kysyä syntykö vauva itsellään ja menikö kaikki hyvin?:)
Kai se olit sinä jonka vauva oli menossa yliajalle joulun alla, etten nyt sekoita toiseen, oon niin hatarapäinen välillä:LOL:

Ohi aiheen mutta sopiiko kysyä syntykö vauva itsellään ja menikö kaikki hyvin?:)
Kai se olit sinä jonka vauva oli menossa yliajalle joulun alla, etten nyt sekoita toiseen, oon niin hatarapäinen välillä:LOL:

Joo, minä se olin :D lapsi syntyi yliaikaiskontrolli päivän aamuna, synnytys oli hankalin mitä on ollut. Vauva ei tahtonut laskeutua väärän tarjonnan takia ollenkaan, vaikka paikat oli auki monta tuntia ja ponnistusvaihe kesti vajaan tunnin, lähellä oli ettei päädytty hätäsektioon. Kaiken kukkuraksi tyyppi oli yli 4kg niin kuin pelkäsinkin, siinä oli kyllä pakertamista :D Mutta loppu hyvin , kaikki hyvin, 9 pisteen vauva saatiin terveenä maailmaan ja nyt se tuhisee sylissä tyytyväisenä:love:

Joo, minä se olin :D lapsi syntyi yliaikaiskontrolli päivän aamuna, synnytys oli hankalin mitä on ollut. Vauva ei tahtonut laskeutua väärän tarjonnan takia ollenkaan, vaikka paikat oli auki monta tuntia ja ponnistusvaihe kesti vajaan tunnin, lähellä oli ettei päädytty hätäsektioon. Kaiken kukkuraksi tyyppi oli yli 4kg niin kuin pelkäsinkin, siinä oli kyllä pakertamista :D Mutta loppu hyvin , kaikki hyvin, 9 pisteen vauva saatiin terveenä maailmaan ja nyt se tuhisee sylissä tyytyväisenä:love:
Oih, onnea! :love:

• Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Ohoh, oon ollu palstalta pois joten en muista lukeneeni raskaudestasi...onnea! :eek: :) Ja vauvelille Siunausta. :thumbsup:

• Tykkää

Hurjasti onnea! <3

• Tykkää
Oi miten ihanaa!:love: Hurjasti onnea pienokaisesta!:)
*taistelee vauvakuumetta vastaan*:oops:

• Tykkää
*taistelee vauvakuumetta vastaan*:oops:

Miksi? Anna palaa.
045.gif

Mä käyttäisin kateuskorttia vasta viimeisenä. Usein joku etääntyminen toisesta ihmisestä ei johdu toisen kateudesta, vaan siitä että he kasvavat erilleen.

Ja se että ei koe tarvitsevansa vanhempiaan, kuuluu aikuisuuteen. Vanhemmista voi iloita eri tavalla kuin ennen.

Yhteistyössä