Vanheneeko kirjastojen myöhästymismaksut?

  • Viestiketjun aloittaja Häpeänhän minä
  • Ensimmäinen viesti
Häpeänhän minä
Opiskeluaikana palautin useita kirjoja tosi myöhässä ja silloin maksut olivat jo aika paljon, jolloin minulla ei opiskelijana ollut varaa summaa kerralla maksaa. Sovimme kirjastonhoitajan kanssa että maksan maksut kun lainaan seuraavan kerran. Ikinä en vielä ole mennyt lainaamaan uudelleen. Tämä tapa siis oli kirjastossa yleinen, eikä kohdallani siis tehty poikkeusta.

Nyt kyselenkin että vanheneeko maksut jossain vaiheessa? Tapahtumasta jo n. 10 vuotta aikaa. Kyse ei ole siitä ettenkö haluaisi maksaa, tottakai maksan, mutta lähinnä häpeästä... etten ole tähän päivään mennessä käynyt maksamassa. Nyt kun lapselle haluaisin opettaa kirjaston toimintaa ja käydä lainaamassa kirjoja, niin olisi tarkoitus mennä kysymään asiaa sieltä, mutta utelen nyt ensin täällä. :)
 
Ego
Hmm..mä aloin just miettii että silloin kun täällä päin tehtiin uudistuksia kirjastolainauksiin niin silloin annettiin anteeksi lainoja. Mutta tämähän ei päde joka puolella eli mee vaan nyt kyselee suoraan. Nyt on täällä ollut että kirjoja yms ei lainata jos velkaa on vähänkin vuodenvaihteen jälkeen. Eli kun vuosi vaihtuu niin tilit oltava tasaittuina.
 
"käpy"
Ota lapselle oma kortti niin ei tarvii sun omaa käyttää ;) Me hommattiin 4-vuotiaalle ihan vaan sen takia et jos tekee varauksia joistain dvd:stä niin ei mene sitä 80centin varausmaksua toisin kuin aikuisen kortilla tehdyllä varauksella menee!
 
"vieras"
Eikö sulle ole tullut mitään karhukirjeitä niistä? Lainausoikeuskin on asia, mistä ilmoitetaan, eli se menee maksamattomista sakoista. Ilmeisesti niitä maksuja ei ole kirjattu mihinkään, jos et muistutuksia ole saanut.
 
dfbdb
Olisko tuo ollut Lainan päivä (siis nimipäivä) jolloin myöhässä olevat kirjat sai palauttaa maksamatta niistä kertynyttä sakkoa.
Mun kumppani lainasi aikanaan mun kortilla kirjoja, joita ei palauttanut. Kirjastossa sanoivat laskun olevan seuraavaksi ulosotossa - tää kyseinen kumppani oli vienyt kirjat kotiinsa ja piilottanut mulle tulleet huomautukset niistä.
 
"alkup."
Ei oo mitään karhuja tullut. Silloin tuli muistutuksia kun en ollut palauttanut. Mutta tosiaan siis se meni niin että olen lainauskiellossa, mutta mitään laskuja eivät lähettäneet. Summa siis on se joka niissä kirjeissä silloin oli ennen kirjojen palauttamista ja maksut vain jäivät odottamaan maksua ja seuraava lainauskertaa.
 
"Lukutoukka"
Itselläkin oli yhdessä vaiheessa useampi vuosi noita, kun en kehdannut mennä maksamaan, eikä sitten ollut tarvetta lainailla (se nuoruus). Huomasin sitten, että kirjastoon oli tullut nettimaksumahdollisuus, ja kävin suoraan nettipankista maksamassa ne pois. Ei niistä kuitenkaan mitään muistutuksia tule tai muuta, kun vaan ei voi lainata. Mutta kyllä noita varmaan on useammilla. Jos teillä on siellä esim. useampi sivukirjasto, käy jossain sellaisessa maksamassa, missä yleensä et käy, niin hävettää vähemmän. ;)
 
----
Mulla meni joskus ihan perintään asti. Olin muuttanut toiselle paikkakunnalle ja edellisen asuinpaikan kirjastosta lainatut kirjat olivat unohtaneet palauttaa. Laskuja ja karhuja tosiaan tuli ja lopulta perintätoimistolta perimiskirje. Katoin parhaimmaksi siinä vaiheessa maksaa :p
 
"alkup."
[QUOTE="Lukutoukka";23046159]Itselläkin oli yhdessä vaiheessa useampi vuosi noita, kun en kehdannut mennä maksamaan, eikä sitten ollut tarvetta lainailla (se nuoruus). Huomasin sitten, että kirjastoon oli tullut nettimaksumahdollisuus, ja kävin suoraan nettipankista maksamassa ne pois. Ei niistä kuitenkaan mitään muistutuksia tule tai muuta, kun vaan ei voi lainata. Mutta kyllä noita varmaan on useammilla. Jos teillä on siellä esim. useampi sivukirjasto, käy jossain sellaisessa maksamassa, missä yleensä et käy, niin hävettää vähemmän. ;)[/QUOTE]

Mä oon muuttanut lainailun jälkeen toiseen kuntaan, mutta siis kun täällä Tampereen suunnalla on ympäristökunnat samassa systeemissä kaikki. Mutta enköhän mä tuossa lähikirjastossa sitten käy nuoruuden velat maksamassa. ;)
 
"alkup."
Mulla meni joskus ihan perintään asti. Olin muuttanut toiselle paikkakunnalle ja edellisen asuinpaikan kirjastosta lainatut kirjat olivat unohtaneet palauttaa. Laskuja ja karhuja tosiaan tuli ja lopulta perintätoimistolta perimiskirje. Katoin parhaimmaksi siinä vaiheessa maksaa :p
Mutta siis sä olit unohtanut palauttaa kirjatko? Mä kun kyllä kaikki palauttanut, joten siksi ei varmaan karhuja tullut?
 
----
Oho luin huonosti että sulla ei ole ne kirjat palauttamatta..

No mä maksoin ihan vasta karhut ja ne oli tulleet monta vuotta sitten. 40 euroa oli yhteensä laskua, mutta käytäntö oli että jos maksaa 17 euroa niin loput pyyhkiytyy pois. Lainauskielto mulla oli siis monta vuotta.
 
"hmmh"
ymmärsinkö nyt oikein ja jotkut muut väärin, mutta eikös ap ole kuitenkin palauttanut kirjat ja niistä jäänyt sakkosaldoa. ei silloin lainan päivät auta, kun ei hällä ole edes mitä palauttaa. mutta eilöhän asiasta selviä maksamalla maksut pois ja jatkamalla lainausta normaalisti. vai eikö ap halua niitä jostain syystä maksaa?
 
"alkup."
[QUOTE="hmmh";23046207]ymmärsinkö nyt oikein ja jotkut muut väärin, mutta eikös ap ole kuitenkin palauttanut kirjat ja niistä jäänyt sakkosaldoa. ei silloin lainan päivät auta, kun ei hällä ole edes mitä palauttaa. mutta eilöhän asiasta selviä maksamalla maksut pois ja jatkamalla lainausta normaalisti. vai eikö ap halua niitä jostain syystä maksaa?[/QUOTE]

Juu siis ihan oikein ymmärsit, eli olen palauttanut kirjat ja vain sakot maksamatta siltä ajalta. Halua on maksaa, mutta nyt lähinnä vaan kyse häpeästä kun jäänyt niin moneksi vuodeksi maksamatta. Kiltisti kävelen kirjastoon ja käyn maksamassa, jotta saan lainailla taas. :) Näin aikuisena ja viisastuneena...
 
[QUOTE="alkup.";23046182]Mä oon muuttanut lainailun jälkeen toiseen kuntaan, mutta siis kun täällä Tampereen suunnalla on ympäristökunnat samassa systeemissä kaikki. Mutta enköhän mä tuossa lähikirjastossa sitten käy nuoruuden velat maksamassa. ;)[/QUOTE]

Täällä eräs kiltti kirjaston täti poistelee maksuja koneelta "mä nyt poistan nää eikä sun tarvitse maksaa" :) Monta kertaa olen ollut kaivelemassa lompakkoani maksaakseni myöhästymis- ja varausmaksut, ja täti on poistanut ne eikä ole tarvinnut maksaa :) Tämä myös Pirkanmaalla.
 
Tuoreen kirjastokortin haltija
Jos asia sattuu jollekulle olemaan ajankohtainen voin kertoa, että ainakin Tampereella (tai Pirkanmaalla) sakot vanhenevat viidessä vuodessa. Kävin tänään taaperon kanssa tutustumassa kirjastoon ja häntä koipien välissä luikin tiskille maksamaan myöhästymissakkoja. Kirjastonhoitaja ilmoittikin, että sakot ovat vanhentuneet ja antoi lapselle kivan kirjanmerkinkin muistoksi. Jatkossa saan sähköpostilla viestiä, kun lainat ovat vanhentuneet, ettei tarvitse enää nolona maksella sakkoja. Tuli hyvä mieli ja pari kivaa kirjaa kotilukemisiksi.
 
Kirjastontäti
Kirjastovirkailija ei voi yksin päättää maksujen poistamisesta, maksukäytännöt on kirjaston käyttösäännöissä. Maksujen maksaminen ei ole häpeä, eikä kirjaston väki maksusaldoja selaile aikansa kuluksi, vaan hoitavat hienovaraisesti maksut pois, kunhan vaan asiakas saapuu paikalle hoitamaan maksunsa pois. näitä asiakkaita käy kirjastossa päivittäin, eikä me työntekijät siitä tehdä numeroa. Myöhästymismaksuja ei yleensä karhuta, vaan ne odottavat järjestelmässä hiljakseen, että joku hoitaa ne pois. Aineistokorvaushintoja karhutaan, jos lainat jää palauttamatta tai tärveltyy. Lainata voi, vaikka olisi jotain maksujakin, kunhan saldo ei ylitä lainauskiellon rajaa, mikä vaihtelee kirjastoittain.

Maksuttomat varaukset on pääsääntöisesti lasten aineistoon , ei lasten korteilla.
 
"vierailija"
Alkuperäinen kirjoittaja Kirjastontäti;29329051:
Kirjastovirkailija ei voi yksin päättää maksujen poistamisesta, maksukäytännöt on kirjaston käyttösäännöissä. Maksujen maksaminen ei ole häpeä, eikä kirjaston väki maksusaldoja selaile aikansa kuluksi, vaan hoitavat hienovaraisesti maksut pois, kunhan vaan asiakas saapuu paikalle hoitamaan maksunsa pois. näitä asiakkaita käy kirjastossa päivittäin, eikä me työntekijät siitä tehdä numeroa. Myöhästymismaksuja ei yleensä karhuta, vaan ne odottavat järjestelmässä hiljakseen, että joku hoitaa ne pois. Aineistokorvaushintoja karhutaan, jos lainat jää palauttamatta tai tärveltyy. Lainata voi, vaikka olisi jotain maksujakin, kunhan saldo ei ylitä lainauskiellon rajaa, mikä vaihtelee kirjastoittain.

Maksuttomat varaukset on pääsääntöisesti lasten aineistoon , ei lasten korteilla.
Noin siis teidän kirjastossa. Huomatkaa, että tämä ei päde kaikkiin kirjastoihin.
 

Yhteistyössä