Vanhempien jokailtaiset menot vai lasten kanssa oleminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Takkunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Takkunen

Uusi jäsen
22.02.2011
4
0
1
Olen näköjään aivan eri planeetalta mielipiteineni tässä asiassa.
Silloin kun ollaan sinkkuja tai seurustellaan, molemmilla voi olla menoja ja harrastuksia vaikka kuinka.
Sitten kun perustetaan perhe niin silloin joustetaan omista mieliteoista ja itsekkyydestä ja ollaan perheen kanssa. Ja tämä ei siis ole mitään 24/7 olemsita, vaan kun vanhemmat ovat ehkä töissä (ei tällä palstalla kovin trendikästä), niin lasten kanssa olemiseen ei viikolla jää montaakaan tuntia aikaa.
Kun perheet eivät nykyään enää edes syö yhdessä vaan väki käy jääkaapilla eri aikaan ja kaikilla on omat menonsa ja lapsia raahataan jo yksivuotiaina kaiken maailman harrastuksiin, niin milloin vanhemmat ovat sitten lastensa kanssa ja keskustelevat tai pelaavat heidän kanssaan? Tämä ei siis tarkoita mitään istuin väkisin vartin ja luin sadun, tehtävä suoritettu -asia vaan niin että kiireettömästi ollaan lasten saatavilla.
Kyllä, väitän että olemme hyviä vanhempia ja väitän myös että lapsemme muistavat, että meillä oli aikaa olla heidän kanssaan ja meillä syötiin ja ulkoiltiin yhdessä ja tämä kaikki siis ilman kiirettä ja minuuttiaikatauluja.
Toisten vanhempien lapset muistavat sitten varmaan ihan muuta. Vanhemmat ehkä kopittelivat heitä ovenraosta toisilleen ja pitivät huolta siitä, että nyt on minun vuoroni/iltani/oma aikani/oma harrastukseni. Jos toinen vanhempi on koko ajan pois ja lasta hoidetaan vuoroiltoina niin sehän on kuin yksinhuoltajana olemista!
Jos lapsi ei mahdu kiireettömästi elämäänne, miksi niitä sitten pitää hankkia. Lapset tarvitsevat vanhempiaan. Eipä sitten muuta.

Jokaisessa välissä touhutaan yhdessä kun ollaan koko perhe koolla. Ja ihan omasta halusta, ei mitään väkisinolemista. Johan se on sanomattakin selvää, että kun mies on paljon poissa hän nimenomaan haluaa olla sitten meidän kanssa kun ehtii olla kotona.

Itse olen joustanut omista menoista, koska miehelle harrastuskin on tavallaan toinen työ eikä joukkuetta niin vain jätetä. ;)

HYVÄ pohdinta, joskin koluttu aihe täällä...

Mä tartten jo omankin itsekkään hyvinvointini vuoksi rauhallisia koti-iltoja viikossa enemmän kuin jumppareissuja (1-2krt/vkossa). Tarkoitan, että kyllä omasta fysiikastaan on fiksua pitää huolta, mutta ei sinne salillekaan tarvi joka ilta päästä.....

Yhdessäkin harrastetaan hiihtoa, luistelua ja uimista fiilisten mukaan.

Höpö höpö, siinä sitä taas yritetään omaa kruunua kiillottaa.

Ääripäät ei ole tässäkään asiassa se paras ratkaisu, mun mielestä on ihan tervettä opettaa lapsille myös se, että vanhemmalle se oma harrastus on ihana ja kiva ja tärkeä asia. Tietystikään tätä ei voi joka ilta tehdä, mutta jos ei kerran viikkoon voi johonkin lähteä niin opettaa ehkä vähän erikoisia arvoja lapsilleen.

Kyllähän tämä elo sellaista tasapainoilua on, mutta just siksi niin ihanaa :D

yhdyn ensimmäiseen kirjoittajaan! Minulla pari sellasta tuttava perhettä joissa toimitaan juurikin niin,että pakolliset asiat vaan. Ja aina on omat menot tärkeempiä kun lapsen! Toivottavasti eivät saa lisää lapsia!

niin, että jos toisella on illalle jokin meno, niin toinen on sitten sen koko illan kotona. Että on rauhallisempaa. Ei siis suunnitella minuuttiaikataulua lastenhoidon vaihtamiseen. Lisäksi hoidetaan lasten iltarutiinit (= iltapala, iltasatu, "nukutus" jne) vuoroilloin, jolloin toinen saa sitten illan "vapaaksi" ja tehdä mitä lystää.

[QUOTE="melli";23215063]yhdyn ensimmäiseen kirjoittajaan! Minulla pari sellasta tuttava perhettä joissa toimitaan juurikin niin,että pakolliset asiat vaan. Ja aina on omat menot tärkeempiä kun lapsen! Toivottavasti eivät saa lisää lapsia![/QUOTE]

Niin meilläkin, naapurit, ei siis mitään ystäviä, mutta kauhea ralli on koko ajan pihassa käynnissä, kun vanhemmat vuorollaan harrastavat...

eikai ne harrastuksetkaan vielä mitään mutta kun joka viikonloppu ryypätään ja lapsi hoidossa ja millon mennään kaveriporukassa ikealle ja millon vähän lasketteleen viikonlopuksi ja millon kaupungille soppaamaan ja millon itekseen luistelemaan ja keilaamaan ja ym. ja siis näissä harrastuksissa menee koko päivä tai jopa viikko! Ymmärrän kyllä jos on pari kertaa viikossa omaa aikaa muutamia tunteja ja harrastetaan mutta tarkotin tollasta ihan älytöntä!!!!!

Yhteistyössä