Vanhempainvapaa, voiko äiti lähteä kesken töihin ja isä jäädä kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi olla kumpi vain mut päivärahat on laskettu äidin tulojen perusteella eli jos vaihtaa kesken vapaiden, täytyy päivärahat lastettaa uudelleen Kelan kanssa.

Itse mietin samaa, koska olen hakenut uutta työtä ja jos sen saan niin joudun jättämään vanhempainvapaan kesken.

2kk aiemmin pitää miehen työnantajalle ilmoittaa. Ja jos äiti on ilmoittanut töihin olevansa kokomvanhempainvapaan pois niin työnantajan ei ole pakko ottaa keskenkaiken takaisin.
Mutta siis kelan puolesta muutoksia voi tehdä.

Minä lähdin opiskelemaan kesken vanhempain vapaan ja mieheni jäi kotiin. Vanhempainraha laskettiin uusiksi miehen tuloista (mikä olikin meille taloudellisesti paljon kannattavampaa), vanhempainvapaan perään isä piti vielä sen isäkuukauden, mihin oli oikeutettu.

Ei oikeastaan mitään ongelmia ollut, joten suosittelen teillekin vaihtoa. :) Teki myös todella hyvää lapsen ja isän suhteelle, kun isä olikin se, joka häntä hoiti päivät kotona. :)

Voi, molempien pitää vaan ilmoittaa asiasta riittävän ajoissa. Ja jos mies pitää vanhempainvapaan lopun itsellään ja sen perään isyysvapaansa(?)niin eikös silloin se isyysvapaakin ole tavallista pidempi.
Näin meillä neuvolassa selitettiin jos äiti haluaa aiemmin palata töihin.

Voi kun saisinkin mieheni jäämään vanhempainvapaalle, edes hetkeksi.

Mä olen työtön ja mies lomautettuna, nyt olis mulle töitä mahdollisesti tiedossa joten siks mietin näitä..

Luulisi käyvän helposti. Meillä oli samantapainen tilanne, kela ensin kiukutteli miksi ei oltu ilmoitettu 2 kk aiemmin. Kuinkas oltaisiin ilmoitettu kun ei itsekään tiedetty. Päivärahan tulo miehellä vähän myöhästyi tuon lisäselvityksen tekemisen vuoksi.

Voi, molempien pitää vaan ilmoittaa asiasta riittävän ajoissa. Ja jos mies pitää vanhempainvapaan lopun itsellään ja sen perään isyysvapaansa(?)niin eikös silloin se isyysvapaakin ole tavallista pidempi.
Näin meillä neuvolassa selitettiin jos äiti haluaa aiemmin palata töihin.

Voi kun saisinkin mieheni jäämään vanhempainvapaalle, edes hetkeksi.

Ei, isyysvapaa on taas eri asia. Mutta jos isä pitää vanhempainvapaan 12 viimeistä arkipäivää, hän saa halutessaan 24 arkipäivän verran lisää vanhempainvapaata ja -rahaa.

Jotakin kertoo Suomen asenneilmastosta, että mietitään voiko vanhempainvapaan oikeasti käyttää kumpi vain vanhemmista ;)

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";26756440]Ei, isyysvapaa on taas eri asia. Mutta jos isä pitää vanhempainvapaan 12 viimeistä arkipäivää, hän saa halutessaan 24 arkipäivän verran lisää vanhempainvapaata ja -rahaa.

Jotakin kertoo Suomen asenneilmastosta, että mietitään voiko vanhempainvapaan oikeasti käyttää kumpi vain vanhemmista ;)[/QUOTE]

Hyvä kun korjasit!

Ap taisi empiä saako kesken vanhempainvapaan äiti palata töihin ja isä jäädäkin kotiin, mutta eiköhän suurin osa taida ajatellakin niin että se on automaattisesti se äiti joka on vanhempainvapaan kotona.
Mulle olisi sopinut hyvin jos mies olisi halunnut jäädä kotiin mutta eihän sitä työnarkomaania saa pois töistä pidettyä.

Yhteistyössä