Vanhempainilta...

"vieras"
eiköhän idea ole se, että vanhemmat näkee millaisen ihmisen kanssa lapset koulupäivänsä viettää ja opettaja näkee vanhemmat...? varmaan siellä keskustellaan koulunkäynnin alusta =)
 
vg
[QUOTE="vieras";21914018]Vai niin. No nehän on sitten ihan sama lopettaa, oispahan mulla yks ilta enemmän vapaana.
t. Ope[/QUOTE]

Valitettavasti täytyy olla samaa mieltä edellisen kanssa. Tunnollisesti ole käynyt poikani koulun jokaisessa vanhempainillassa, ja siellä on kalvosulkeisina käyty läpi samat asat, jotka on painettu kotiin laitettuun tiedotteeseen. Vanhempainvartti sen sijaan on mielestäni erittäin hyödyllinen.
 
[QUOTE="vieras";21914018]Vai niin. No nehän on sitten ihan sama lopettaa, oispahan mulla yks ilta enemmän vapaana.
t. Ope[/QUOTE]

mä taas voisin haluta vaikka kerran kuussa opettajan kanssa henkilökohtaisesti pitää jotain palaveeria ;)
 
riippuu ihan opettajasta (tai koulusta ) minkälaisia ne vanhempainillat on..

Sällin kouluaikana alaluokilla (1-3 ) meillä oli rinnakkaisluokan kanssa aina "perheiltoja" jonne tultiin koko perhe, yhteistä tekemistä, pientä purtavaa, arpajaisia jne ja sit lopuksi oli lapsille joku lastenohjelma toisessa luokassa ja me vanhemmat sit toisessa luokassa juttelemassa asioista.

ne oli kivoja tapahtumia, kiitokset vaan niistä opettajille:flower:
 
Samaa mieltä, että vanhempainvartit ovat hyödyllisempiä, vaikka olen kaikissa vanhempainilloissa aina käynytkin. Ehkä ekaluokalla myös vanhempainilta on hyvä juttu, kun kaikki on uutta myös vanhemmille, samoin silloin, kun tulee jotain muutoksia tai on yhteistä suunniteltavaa (esim. luokkaretket).
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti täytyy olla samaa mieltä edellisen kanssa. Tunnollisesti ole käynyt poikani koulun jokaisessa vanhempainillassa, ja siellä on kalvosulkeisina käyty läpi samat asat, jotka on painettu kotiin laitettuun tiedotteeseen. Vanhempainvartti sen sijaan on mielestäni erittäin hyödyllinen.
niin..näissäkin varmaan sit tartteis open ja muun henkilökunnan vähän panostaa enemmän eikä vaan silleen vaan pidetään nyt äkkiä että päästään kotiin-tyylillä homma läpi jne..
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;21914070:
riippuu ihan opettajasta (tai koulusta ) minkälaisia ne vanhempainillat on..

Sällin kouluaikana alaluokilla (1-3 ) meillä oli rinnakkaisluokan kanssa aina "perheiltoja" jonne tultiin koko perhe, yhteistä tekemistä, pientä purtavaa, arpajaisia jne ja sit lopuksi oli lapsille joku lastenohjelma toisessa luokassa ja me vanhemmat sit toisessa luokassa juttelemassa asioista.

ne oli kivoja tapahtumia, kiitokset vaan niistä opettajille:flower:
Onneksi meillä ei ole tuollaisia.
 
vg
niin..näissäkin varmaan sit tartteis open ja muun henkilökunnan vähän panostaa enemmän eikä vaan silleen vaan pidetään nyt äkkiä että päästään kotiin-tyylillä homma läpi jne..
No niinpä...Lopussa meillä oli yleensä ruhtinaallinen kymmenminuuttinen, jolloin vanhemmat saivat esittää kysymyksiä (vanhempainilta oli siis kaikkien rinnakkaisluokkien yhteinen). Hyvässä lykyssä ehdittiiin vastata kolmeenkin kysymykseen...
 
"vieras"
Se on opettajan ja vanhempien yhteinen tilaisuus, jossa on mahdollisuus nähdä ope ja lapsen luokkakavereiden vanhempia. Se on sitä koulun ja kodin yhteistyötä, se on osoitus vanhemman kiinnostuksesta lapsen koulunkäyntiä kohtaan.

Näet lapsen pulpetin, voit kurkata sinne ja miettiä, mitä lapsesi siinä istuessaan ja oppiessaan näkee ja kokee. Näet luokan sellaisena, kuin lapsikin sen näkee. Se voi avartaa ja helpottaakin, voi tulla omia koulumuistoja mieleen. Se voi jopa lähentää koulunkäyntiin.

Pääosin vanhempainiltaan menee ne, jotka jo tietää puhuttavat asiat ja jos eivät tiedä, ottavat niistä selvää. Silti he kokevat ne tärkeiksi tilaisuuksiksi. Se on lapsellekin osoitus, että olemme kiinnostuneita, menemme sinne.

Vanhempainillasta puuttuu aina ne, joiden sielä ehdottomasti pitäisi olla.
 
"Mona"
Valitettavasti täytyy olla samaa mieltä edellisen kanssa. Tunnollisesti ole käynyt poikani koulun jokaisessa vanhempainillassa, ja siellä on kalvosulkeisina käyty läpi samat asat, jotka on painettu kotiin laitettuun tiedotteeseen. Vanhempainvartti sen sijaan on mielestäni erittäin hyödyllinen.
Noi kalvosulkeiset alko niin naurattaa mua viime vuonna pojan vanhempainillassa. Itse koulutan ja teen töitä aikuisten kanssa ja tuli erittäin tyhmä olo kun opettaja otti esiin jonkun kalvon, josta paljasti kohta kohdalta jonkun asian, tyyliin kouluun tuotava sisäkengät... Miksei aikuisille ihmisille olisi voinut vain luetella niitä asioita ilman sitä hemmetin kalvoa??? Ja se semmonen lässyttävä puhetapa opeilla alkaa myös ärsyttää... Eiks voi puhua niinku aikuisille vaikka lapsille päivisin puhuisikin sillä tavalla.
 
"marjaterttu"
"Vanhempainillasta puuttuu aina ne, joiden sielä ehdottomasti pitäisi olla."
Eikös siellä kaikkien pitäisi olla? Onko ne huonompia jotka puuttuvat? Kukapa sitä haluaa tilaisuuteen tulla jossa tietää olevansa eri asemassa toisten kanssa.
Kaikki vanhemmat eivät tee päivätyötä ja/tai osallistumista on kertakaikkiaan mahdotonta järjestää.
 
"vieras"
[QUOTE="marjaterttu";21914251 begin_of_the_skype_highlighting**************21914251******end_of_the_skype_highlighting]"Vanhempainillasta puuttuu aina ne, joiden sielä ehdottomasti pitäisi olla."
Eikös siellä kaikkien pitäisi olla? Onko ne huonompia jotka puuttuvat? Kukapa sitä haluaa tilaisuuteen tulla jossa tietää olevansa eri asemassa toisten kanssa.
Kaikki vanhemmat eivät tee päivätyötä ja/tai osallistumista on kertakaikkiaan mahdotonta järjestää.[/QUOTE]

Kirjoittaja tarkoitti sitä, että valitettavan usein on niin, että juuri ne vanhemmat, jotka tarvitsisivat kipeimmin luonnollista kontaktia kouluun jostain syystä, eivät ole paikalla. Siis suomeksi sanottuna ongelmalasten vanhemmat puuttuvat valitettavan usein - mikä on varmasti osa ongelmalapsen ongelmaa.
 
"vieras"
[QUOTE="Mona";21914228 begin_of_the_skype_highlighting**************21914228******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************21914228******end_of_the_skype_highlighting]Noi kalvosulkeiset alko niin naurattaa mua viime vuonna pojan vanhempainillassa. Itse koulutan ja teen töitä aikuisten kanssa ja tuli erittäin tyhmä olo kun opettaja otti esiin jonkun kalvon, josta paljasti kohta kohdalta jonkun asian, tyyliin kouluun tuotava sisäkengät... Miksei aikuisille ihmisille olisi voinut vain luetella niitä asioita ilman sitä hemmetin kalvoa??? Ja se semmonen lässyttävä puhetapa opeilla alkaa myös ärsyttää... Eiks voi puhua niinku aikuisille vaikka lapsille päivisin puhuisikin sillä tavalla.[/QUOTE]

Kouluttajana varmasti tiedät, että oppijoita on erilaisia: kaikki eivät nappaa informaatiota puheesta, vaan osa on visuaalisia oppijoita ja heitä varten on info visuaalisessa muodossa.

Opettajan - ei edes alaluokkien - ei pidä lässyttää. Jos joku opettaja lässyttää, johtuu se varmasti hänen persoonastaan, ei niinkään ammatista.
 
Tääl o ollu semmosii vanhempainiltoi et ens koko koulun lasten vanhemmat istutaa kaffen ja pullan kans ruokalassa ja kuunellaan kun reksi kertoo koulun yleisistä säännöistä, sit terkkari kertoo tarkastuksista, unen tärkeydestä yms. Sit opet esittelee luokka-avustajat (joita aon aivan liian vähän ), sit siirrytään omiin luokkiin (lapsen luokkaan ), ope siel kertoo jotai opetuksesta, oppimisesta, antaa ohjeita nettireppuvihon käyttöön + salasanat. tms kaikenlaista yleistä.
Kestään yksittäisestä lapsesta siel ei puhuta. Ne ajat on sit erikseen et omasta lapsesta puhutaan, kysellään, kuunnellaan...
Ope myös muistuttaa liikuntavaatteista, pyyhkeistä, ip-kerhosta, läksykerhosta..
 
Viimeksi muokattu:
Keittiönoita
Mun kokemukseni mukaan joka kerta käydään läpi samat asiat kuin edellisellä kerrallakin. Joten siinä vaiheessa, kun olet jo 12 vanhempainillassa ollut, osaat suurinpiirtein ulkoa sen, mitä opettaja - opettajasta riippumatta - sanoo :D Mulle kuitenkin noissa parasta antia on ollut muiden vanhempien tapaaminen. Se, että on voitu puhua mm lasten kotiintuloajoista, millaisia rajoja lapseni kavereilla on jne. Vanhemmat ovat päätyneet tavallaan vetämään yhtä köyttä näissä asioissa ja silloin se oma mukula ei voi sanoa, että "kun Mikkokin saa olla kymmeneen asti ulkona".
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21914425:
Mun kokemukseni mukaan joka kerta käydään läpi samat asiat kuin edellisellä kerrallakin. Joten siinä vaiheessa, kun olet jo 12 vanhempainillassa ollut, osaat suurinpiirtein ulkoa sen, mitä opettaja - opettajasta riippumatta - sanoo :D Mulle kuitenkin noissa parasta antia on ollut muiden vanhempien tapaaminen. Se, että on voitu puhua mm lasten kotiintuloajoista, millaisia rajoja lapseni kavereilla on jne. Vanhemmat ovat päätyneet tavallaan vetämään yhtä köyttä näissä asioissa ja silloin se oma mukula ei voi sanoa, että "kun Mikkokin saa olla kymmeneen asti ulkona".
Näin. Vanhempainilloilla on siis muutakin merkitystä, kuin kuunnella vuodesta toiseen, että jumppatunnilla pitää olla jumppavaatteet. Jotkut vanhemmat ei tätä ymmärrä.

Mielestäni vanhempi, joka ei osallistu vanhempainiltoihin, viestittää lapselle asenteensa. Eli että ei tarvi, jos ei huvita.

Minun kakkosluokkalainen oli siivonnut pulpettinsavanhempainiltaa varten. Koko luokka oli siivonnut ja järjestänyt pulpettinsa ja luokkaakin. Kun isät ja äidit tulevat, niin on kivannäköistä. Ne on tärkeitä asioita lapselle. Osallistumalla viestittää, että minä välitän, olet tärkeä ja minua kiinnostaa sinun luokkasi, koulusi, opettajasi ja koulukäyntisi.

On kiva olla edes kasvotuttu lapsen luokkakavereiden vanhempien kanssa. Siitä on monesti hyötyä.
 

Yhteistyössä