Vanhemmuus hukassa?

• Viestiketjun aloittaja hjawthh
  • Ensimmäinen viesti
Mä tässä joku päivä luin jostain, oliskohan ollut Nyt-liite, et se laulaja Maarit ja Antti Tuisku ovat kuulemma paljonkin viettäneet lapsina aikaa isovanhempiensa kanssa...Tuisku mainitsi olleensa jopa joka viikonloppu isovanhempiensa luona josaain vaiheessa...
Tuumasin sitten et juu, taitaa sit tulla muusikoita tollasista "reppanoista". :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Mä tässä joku päivä luin jostain, oliskohan ollut Nyt-liite, et se laulaja Maarit ja Antti Tuisku ovat kuulemma paljonkin viettäneet lapsina aikaa isovanhempiensa kanssa...Tuisku mainitsi olleensa jopa joka viikonloppu isovanhempiensa luona josaain vaiheessa...
Tuumasin sitten et juu, taitaa sit tulla muusikoita tollasista "reppanoista". :saint:
Anteeksi, en nyt ihan ymmärtänyt, mitä tarkoitit? Ihminen on automaattisesti tuleva muusikko, jos viettää paljon aikaa isovanhempiensa luona?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Anteeksi, en nyt ihan ymmärtänyt, mitä tarkoitit? Ihminen on automaattisesti tuleva muusikko, jos viettää paljon aikaa isovanhempiensa luona?
Joojoo...jos tehdään tutkimusta aiheesta ja otetaan vaan 2 tapausesimerkkiä... :whistle:
Niin, että sehän siinä on vaarana jos viedään useita kertoja yökylään kuussa...niinku vitsivitsivitsi. :p

Mulla tuli ensimmäisenä mieleen, että jos lapsi menee hoitoon jo kymmenkuisena ja vanhemmilla vuorotyö, niin silloinkinhan lapsi (tai vauva vielä) joutuu olemaan öitä hoidossa, useitakin kuukaudessa.

Tähän ap:n juttuun en ota kantaa, mutta en usko, että ainakaan suurimmalle osalle vanhemmista olisi mitenkään "helppoa" vaan jättää vauvaansa öiksi hoitoon muille. Tai ainakin näin olen tällaisiin ratkaisuihin juuri työn vuoksi joutuneilta ystäviltäni kuullut. Oma lapseni 1 v 5 kk ei ole ollut vielä yön yli hoidossa, koska isovanhemmat eivät ole lähellä, eikäpä tuota tarvettakaan ole ollut.

maria
Ottamatta kantaa ap:n kommenttiin. Meillä on nyt miehen kanssa alettu viettää "hotelliviikonloppuja" urakalla :D Ennen ei käyty oikeastaan missään kaksin ja nyt sitten useamman kerran kun ollaan saatu luotettava ja tuttu hoitaja lapsille. Hoitaja tulee meille hoitamaan viikonlopuksi lapsia, ettei tarvi vieraaseen edes pieniä viedä. Ikää hoitajalla pian 20v ja huimasti kokemusta lastenhoidosta ja paraillaan opiskelee alalla. Kyseinen hoitaja ollut perheessämme vakiapuna esikoisen syntymästä lähtien ja näin tullut todella läheiseksi jokaisen lapsen kanssa. Nyt lapset 8v-1v ja viime kuussa oltiin 2viikonloppua miehen kanssa reissussa ja tämän kuun eka( ja luultavimmin myös ainut) viikonloppuloma tulee nyt tulevana viikonloppuna. lähdetään miehen kanssa käymään pohjoisessa autonhakureissulla ja samalla miehen siskon perhettä moikkaamassa.
Yksi yö per ikävuosi/vanhemmat pois lasten luota on näin ylittynyt meidän perheessä kovasti. Jos tuo yön per ikävuosi saa olla vain kerran vuodessa :whistle:
Ensi vuodelle minulla jo suunnitelmissa useamman yön (3-5yötä) poissa olo perheen luota :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja whatever:
ainakin ihanaa että muksulla on monta aikuista jotka välittää, sehän lisää jo perusturvallisuuden tunnettakin :)
näin. ja mikä on usein.. kerran viikossa, usean kerran viikossa?
Toiselle se on kerran vuodessa, ja toiselle kerran viikossa. Ihmeellisiä nää avaukset.
niimpä. kun siis lapsihan on usein hoidossa ap:n oman mittapuun mukaan, muttei välttämättä lapsen vanhempien mittapuun mukaan.

tjaa..sekin riippuu ihan tilanteesta. Meillä on miehen vanhempien kanssa sovittu että kerran kahessa kuukaudessa me saadaan omaa aikaa ihan vaan kaksistaan ja se on oikeestaan pitänytkin aika hyvin. Meillä on miehen kanssa niin vähän yhteisiä menoja,että jompikumpi on yleensä kotona jos toinen haluaa lähteä jonnekkin. Mutta kyllä mun mielestä vanhempien pitää saada hoitaa suhdettaan ihan rauhassakin välillä,joillekkin riittää kerta vuodessa,joillekkin kerta kuukaudessa. pääasia että kaikki voivat hyvin.

olikos vieras entis aikaankin kaikki vanhemmat kakaroita?? mietin vaan että kun äidil ja isäl oli niin paljon muita hommia ja sitte iso vanhemmat saatto muksujen poerään kattoo tai sitten ihan ne vanhemmat sisarukset! niinku meilläkin minä suurperheen vanhimpana. ovat vissiin kautta aikain kakarat tehneet kakaroita!

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Toinen ihmettelyn aihe on juuri vuoden täyttänyt lapsi, joka aloitti poikani ryhmässä päiväkodissa. Pojan mummo vietti lapsen kanssa päiväkodin tutustumisjakson ja tuo hänet joka päivä ja hakee myös. Äitiä en ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt kertaakaan, lapsella kyllä on myös äiti ja kenties isäkin. Itse en olisi voinut kuvitellakaan, että olisin antanut tuon tärkeän tutustumisjakson jonkun muun hoidettavaksi. No, perheillä on erilaiset elämäntilanteet, mitäpä minä tuon perheen asioista tiedän...
Tähän kommentoisin. Meillä todennäköisesti tulee olemaan tilanne se, että palaan töihin ja mummi tulee meille hoitamaan muksua kotiin (mieheni äiti siis). Mummi ehtii siis muutaman kuukauden hoitaa lastamme kotona, kunnes päiväkodin aloittaminen tulee ajankohtaiseksi. Kyllä todennäköisesti sitten tehdään myös niin, että mummi menee lapsen kanssa tutustumaan sinne hoitopaikkaan (joka toki on vanhempien valitsema). En osannu ite edes ajatella, että tuossa olis jotain outoa :/ Tokihan me tullaan olemaan ennen hoidon aloittamista muuten yhteydessä päiväkodin henkilökuntaan, mutta jotenkin olis hankalaa ja typeränkin tuntuista ottaa erikseen vapaata tolla tutustumisajalla, kun mummi kuitenkin voi muksun sinne viedä. Vähän isommasta muksusta tosin kyse, mutta kuitenkin.

Oletteko ajatelleet oikeasti, että ei ne vanhemmat vie lasta hoitoon välttämättä sen takia, että tarvitsevat lomaa vauvasta tai eivät jaksaisi tätä hoitaa. Toisilla vaan on ikäänkuin laajempi perhe, jossa pidetään huolta toisistaan ja isovanhemmat osallistuvat konkreettisesti lasten kasvatukseen. On siinä vanhemmuus hukassa juu... Miksi te jotkut väkisin haluatte pitää mahdollisimman niukkana lapsen läheisten aikuisten määrän? Oletteko niitä, jotka ette uskalla antaa lasta isänsä vastuulle esim. vuorokaudeksi? Ja niitä jotka inhoaa anoppeja ja mummia ja serkkua ja kummia? Musta asia (siis silloin kuin se on niin, toki on niitäkin, jotka haluavat vain hetkeksi eroon lapsesta ja sysäävät lapsen hoitoon milloin minnekin ) pitäisi nähdä niin, että lasta ei systätä jonnekin hoitoon, vaan lapsi saa viettää aikaa tärkeiden ihmisten kanssa, jotka häntä rakastaa. Eihän lapsi ole isälläkään hoidossa!!! Tosin monesti täälläkin saa lukea näitä: "uskallanko jättää lapsen isän hoitoon yhdeksi illaksi".

vieras
Eikös se ole lapsen edunmukaista että vanhemmat ovat levänneet ja hyväntuulisia eikä väsyneitä ja masentuneita? Itse en vienyt, enkä vie, noin pientä mutta me vanhemmat ollaan erilaisia. Toiset väsyy ja stressaantuun vähemmästäkin :)

PahaSilmä
Mulla asuu vanhemmat lähellä ja ne on lapsille tosi tuttuja. Ne kuuluu meidän perheeseen, jos niin voi sanoa. joten jos mun lapset on vaikka 4 kertaa kuussa ollut siellä yön hoidossa alle vuoden ikäisenä, niin ei se tarkoita, että olen huono äiti vaan että isovanhemmat on hyviä.

Kyse ei muuten ole siitä, että lähtisin ryyppäämään mieheni kanssa, vaan siitä, että käymme elokuvissa tai ulkona tai olemme kotona, mutta kahdestaan, jolloin lapsetkin voivat paremmin, kun olemme rakastuneita toisiimme.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös se ole lapsen edunmukaista että vanhemmat ovat levänneet ja hyväntuulisia eikä väsyneitä ja masentuneita? Itse en vienyt, enkä vie, noin pientä mutta me vanhemmat ollaan erilaisia. Toiset väsyy ja stressaantuun vähemmästäkin :)
Miksi pitää olla väsynyt ja stressaantunut, jotta lapsi voi viettää aikaa isovanhempiensa kanssa. Tämä just on yleinen harhakäsitys: lapset vidään hoitoon vain jos itse on hermoromahduksen partaalla tai pää melkein irti --> jos joku vie useammin kuin kerran vuodessa, niin ei jaksa hoitaa lasta --> huono äiti. Meillä ainakin mummi saattaa soittaa ja kysyä, että jos meillä ei ole menoa, niin saisiko hän tulla muutamaksi tunniksi/päiväksi tytön kanssa. Joskus ollaan kotona koko kööri, joskus saatan lähteä vaikka shoppailemaan, jotta saavat olla rauhassa.

Muoks! Siis ei muutamaksi päiväksi vaan siis joko muutamaksi tunniksi tai sitten yhdeksi päiväksi.

PahaSilmä
Lasta viedään hoitoon myös siksi, että oikeasti joillain lapsilla on mummot ja papat, jotka HALUAA olla sen lapsen kanssa ja tutustua siihen. Mun vanhemmat on yli 60 vuotiaita. Olisi sääli, jos ne kuolis niin, että lapset sanois, että ei haittaa, koska en koskaan heitä tuntenut. Kun minun mummot kuoli, minä ajattelin, että hieman harmi, mutta ei he mulle kovin tuttuja ollut.

ap tässä
Tässä kyseisessä tapauksessa lapsi on hoidossa siksi, että vanhemmat juovat ja juhlivat. Isovanhemmat eivät jaksaisi enää hoitaa niin paljoa. Olisi tietenkin pitänyt heti keertoa nämä asiat, mutten tajunnut. lapsi ollut hoidossa parikin yötä putkeen pienestä asti. Vanhemmat eivät halua jättää menojaan vähemälle. Ammattilaisten mukaan noin pienen ei ole hyvä olla niin paljoa hoidossa, koska perusturvallisuus vaarantuu. Tästä on paljon tietoa kun lukee lapsen kehityksestä kirjalisuutta. Lapsi(vauva) on symbioosissa vanhempaansa, yleensä äitiin. Kai täällä nyt useimmat sen tiesivät?

PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja ap tässä:
Tässä kyseisessä tapauksessa lapsi on hoidossa siksi, että vanhemmat juovat ja juhlivat. Isovanhemmat eivät jaksaisi enää hoitaa niin paljoa. Olisi tietenkin pitänyt heti keertoa nämä asiat, mutten tajunnut. lapsi ollut hoidossa parikin yötä putkeen pienestä asti. Vanhemmat eivät halua jättää menojaan vähemälle. Ammattilaisten mukaan noin pienen ei ole hyvä olla niin paljoa hoidossa, koska perusturvallisuus vaarantuu. Tästä on paljon tietoa kun lukee lapsen kehityksestä kirjalisuutta. Lapsi(vauva) on symbioosissa vanhempaansa, yleensä äitiin. Kai täällä nyt useimmat sen tiesivät?
Kyllä mä ymmärrän, että sä ajattelet, et noilta on vanhemmuus hukassa. Onkin. :(

Mä tiesin kyllä noi tutkimukset, mutta niissä ei oteta huomioon sitä, että isovanhemmat voivat olla hyvin läheiset ihan pienellekkin, koska usean kerran viikossa vaikka vieraillaan yhdessä isovanhemmilla.

Tuo kertomasi esimerkki tosin on minunkin mielestäni ihan outoa.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mä tiesin kyllä noi tutkimukset, mutta niissä ei oteta huomioon sitä, että isovanhemmat voivat olla hyvin läheiset ihan pienellekkin, koska usean kerran viikossa vaikka vieraillaan yhdessä isovanhemmilla.

Tuo kertomasi esimerkki tosin on minunkin mielestäni ihan outoa.
tätä peesaten.. mietin vaan että onkohan siellä taustalla muutakin kuin ihan vaan halu mennä edelleen, mut sitähän ei muut kuin asianomaiset voi tietää.

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Syysiloksi:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Toinen ihmettelyn aihe on juuri vuoden täyttänyt lapsi, joka aloitti poikani ryhmässä päiväkodissa. Pojan mummo vietti lapsen kanssa päiväkodin tutustumisjakson ja tuo hänet joka päivä ja hakee myös. Äitiä en ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt kertaakaan, lapsella kyllä on myös äiti ja kenties isäkin. Itse en olisi voinut kuvitellakaan, että olisin antanut tuon tärkeän tutustumisjakson jonkun muun hoidettavaksi. No, perheillä on erilaiset elämäntilanteet, mitäpä minä tuon perheen asioista tiedän...
Tähän kommentoisin. Meillä todennäköisesti tulee olemaan tilanne se, että palaan töihin ja mummi tulee meille hoitamaan muksua kotiin (mieheni äiti siis). Mummi ehtii siis muutaman kuukauden hoitaa lastamme kotona, kunnes päiväkodin aloittaminen tulee ajankohtaiseksi. Kyllä todennäköisesti sitten tehdään myös niin, että mummi menee lapsen kanssa tutustumaan sinne hoitopaikkaan (joka toki on vanhempien valitsema). En osannu ite edes ajatella, että tuossa olis jotain outoa :/ Tokihan me tullaan olemaan ennen hoidon aloittamista muuten yhteydessä päiväkodin henkilökuntaan, mutta jotenkin olis hankalaa ja typeränkin tuntuista ottaa erikseen vapaata tolla tutustumisajalla, kun mummi kuitenkin voi muksun sinne viedä. Vähän isommasta muksusta tosin kyse, mutta kuitenkin.

Ilman muuta tuollainen kuvailemasi kaltainen tilanne voi olla. Itseäni vaan ihmetyttää lähinnä se, että lapsen äitiä ei ole tosiaan koskaan näkynyt eikä hän ollut joulujuhlassakaan, vaan mummi. No, voihan olla että hän on esim. sairas tai masentunut tai muuten kykenemätön hoitamaan lasta. kuka näistä nyt tietää eikä sen niin väliäkään ole, kun lapsi on selvästi hyvässä hoidossa, kunhan vaan olen itsekseni asiaan kiinnittänyt huomiota...

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja :
olikos vieras entis aikaankin kaikki vanhemmat kakaroita?? mietin vaan että kun äidil ja isäl oli niin paljon muita hommia ja sitte iso vanhemmat saatto muksujen poerään kattoo tai sitten ihan ne vanhemmat sisarukset! niinku meilläkin minä suurperheen vanhimpana. ovat vissiin kautta aikain kakarat tehneet kakaroita!
Ei kai tässä olekaan kysymys siitä, etteivät isovanhemmat voisi lapsia hoitaa. Mutta ei entisaikaan -johon viittasit- lapsia viety muualle yökylään, vaan ehkäpä kaikki jopa asuivat samassa talossa. Muuten pitäisin hieman arveluttavana vertaamista "vanhoihin hyviin aikoihin", jolloin lapsi oli enemmänkin työväline eikä mitään kiintymyssuhde- tai turvallisuusasioita nyt niin mietiskelty. Nykyään tiedetään paremmin.

Yhteistyössä