Vanhemmuus hukassa?

• Viestiketjun aloittaja hjawthh
  • Ensimmäinen viesti
lady of the lake
Enää en ihan yksioikoista vastausta osaa antaa.Kaverini kuopuslapsi on ollut erittäin koliikkilapsi, ikää nyt 8kk ja edelleen itkee sekä yöllä, että päivällä.Käyvät tutkimuksissa lasten pkl:lla, mutta mitään erityistä syytä lapsesta ei ole löydetty.Esikoinen heillä on nyt n. 2 1/2-vuotias.Äiti on ollut ERITTÄIN väsynyt ja heidän "pelastajansa" on ollut avuliaat isovanhemmat, jotka ovat ottaneet lapsia luoksensa yöksi että vanhemmat saavat nukkua.Heillä siis päälle myös talonrakennusprojekti menossa ja isä työpäivän päälle rakentaa taloa.Tässä tapauksessa ymmärrän asian erittäin hyvin.Jos en siis tiedä taustoja, en menisi tuomitsemaan ihan ensikädessä.

Vieras
Kuullostaa aika oudolta. Monta kertaa kuukaudessa on kyllä aika paljon. Kannattaako lapsia sitten ollenkaan hankkia jos heitä ei jaksa hoitaa ja on vielä liiallinen menohalu päällä?!

aapee
Sanon tässä nyt monen ammattilaisen mielipiteen asiasta. Ehdottomasti liikaa yökylässä olemista tuon ikäiselle. Työpaikallani näin totesimme. halusin vain tietää mitä äidit ajattelevat tällaisesta. Tuollainen häiritsee lapsen kehitystä. Silloin tällöin on ok, mutta lapsen etu pitäisi panna oman edun edelle. Se on vanhemmuutta.

Ymmärrän jos kyse koliikkilapsesta tai muuten elämän tilanne väliaikaisesti ihan kaaoksessa , ja vanhemmat ihan loppu. Silloin se on myös lapsen etu. Mutta jos kysessä aina vanhempien menot/harrastukset ja ihan selvästi on kyse etteivät vanhemmat halua joustaa menoissaan, miettisin miksi hankkia lapsi jos ei halua elää lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Adea:
Ymmärrän jos kyse koliikkilapsesta tai muuten elämän tilanne väliaikaisesti ihan kaaoksessa , ja vanhemmat ihan loppu. Silloin se on myös lapsen etu. Mutta jos kysessä aina vanhempien menot/harrastukset ja ihan selvästi on kyse etteivät vanhemmat halua joustaa menoissaan, miettisin miksi hankkia lapsi jos ei halua elää lapsen kanssa.
Näinpä.

minä
Meillä ei olisi onnistunut ikupäivinä vielä noin pienellä, imetysaikana lapset hyväksyivät vain äidinmaitoa suoraan äidistä, ei äm pullosta tai korviketta. Eikä olisi tullut muutenkaan mieleenkään vielä noin pientä muualle yöksi lähettää, edes mummolaan.

Greippi
Työkaverini hoitaa tyttärensä vauvaa jopa viikon kerrallaan putkeen, siis yöt ja päivät. Kyse on siis ollut tuollaisesta 3 kk vanhasta. Itse eivät näe siinä mitään outoa, vaan mummo kertoo siitä ylpeänä työkavereille. Viimeksi lapsen äiti oli kysynyt äidiltään että voisiko lapsi olla vielä yhden yön hoidossa, kun oli jotain menoa.

Oma lapseni on ollut satunnaisesti yön yli äidilläni hoidossa jo alle 1-vuotiaana (ehkä 3 kertaa) eli en täysin tuomitse hoitoon jättämistä, mutta tuo on jo kyllä minustakin tosi omituista. Mietin että keneen ihmeeseen se vauva mahtaa tuolla metodilla eniten kiintyä?

Toinen ihmettelyn aihe on juuri vuoden täyttänyt lapsi, joka aloitti poikani ryhmässä päiväkodissa. Pojan mummo vietti lapsen kanssa päiväkodin tutustumisjakson ja tuo hänet joka päivä ja hakee myös. Äitiä en ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt kertaakaan, lapsella kyllä on myös äiti ja kenties isäkin. Itse en olisi voinut kuvitellakaan, että olisin antanut tuon tärkeän tutustumisjakson jonkun muun hoidettavaksi. No, perheillä on erilaiset elämäntilanteet, mitäpä minä tuon perheen asioista tiedän...

Ei tuon perusteella nyt yksistään voi mitään sanoa. Miksi lapsi on hoidossa? Jos isovanhemmat kovin haluaa murunsa kylään, niin toisaalta miksi ei? Isoin merkitys on sillä, kuinka paljon alle vuoden ikäinen?

vieras
Kunhan vaan on hyvä hoitopaikka ja että hoitopaikka olisi muutenkin tuttu eikä vaihtuisi jatkuvasti.

Mutta kun viikolla lapsi viedään 9 aikoihin hoitoon ja haetaan 8 aikoihin illalla pois, viikonloppuna lisäksi yöt hoidossa niin sitten mun tekis mieli jo avautua hieman. Mutta asia ei kuitenkaan minulle kuulu.

Mä tunnen tuollaisen perheen. Lapsen (nyt 3 v) molemmat isovanhemmat asuu melkein naapurissa. Isovanhempien kesken on kevyt taistelumeininki, kummat saa pojan ottaa milloinkin luokseen =) Poika on alusta asti ollut isovanhemmillaan yötä kolmisen kertaa kuussa ja kylässäkin mummit ja papat käy tosi usein. Musta toi on vaan ihanaa, että heillä on hirveän tiivis laajempi perhe! Ja todella hyvinä vanhempina pidän pojan äitiä ja isää.Mutta niinhän se oli että yksin pitäisi lapset hoitaa, muuten on laiska ja vastuuton. Btw, on ihanaa nähdä miten rakkaat ja läheiset välit pojalla on jo nyt isovanhempiinsa! Ja ei "hoitoon" vieminen tarkoita välttämättä, että tarvitsee vauvasta lomaa.

Yhteistyössä