Vanhemmille miettimistä, miksi ilotulitteet eivät kuulu alaikäisten käsiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja adora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

adora

Aktiivinen jäsen
20.05.2009
2 114
0
36
Uus vuos 2007.

3 kuukauden ikäinen tyttömme oli nukkumassa kuistillamme vaunuissaan. Samaan aikaan katselin olohuoneen ikkunasta taloyhtiömme parkkipaikalle, parkkipaikalla oli muutama nuorukainen roomalaisten kanssa. 3 poikaa n. 10-12 -vuotiaita, tunsin kyllä heidät. Roomalaisten kanssa pelleily näytti sen verran holtittomalta että aloin jo vetämään takkia niskaan että käyn sanomassa muutaman sanasen, roomalaisilla ammuttiin suoraan autojen läheisyydessä ja poikia vain nauratti vaikka autoihin osui välillä.

Naapurista kuitenkin joku ehti ennen minua, pojat lähtivät juoksemaan kohti meidän asuntoa. En kerennyt ulos asti vaan makuuhuoneen ikkunasta huomasin poikien juoksevan meidän pihan ohi. Eivätpä pojat kiinnittäneet huomiota että pihassa on vaunut, roomalaiset sitten osuivat useaan kertaan suoraan vaunuihin. Haukoin henkeä ja juoksin pihaan, pojat lähti välittömästi karkuun. Isä jäi vauvasta pitämään huolta kun juoksin poikien perään. Kerkeshän ne jonnekkin karkuun joten soitin poliisitkin ja samalla kävelin perheen äidin juttusille. Se juttu tuokio ei ollutkaan mikään kovin mukava.

Kyllä oon monesti miettinyt sen jälkeen että mikä ihme saa aikuisen ostamaan lapselleen ilotulitteita! Ja niitä aikuisia todella on paljon. Entäs jos se poliisi tuliskin juuri sinun ovelle ja kertoisi ikäviä uutisia.

Tarkoitus tällä oli laittaa jokainen miettimään nyt tai tulevaisuudessa kun lapset tulee siihen ikään että niitä ilotulitteita aletaan vinkumaan.

Meillä saa poika niitä ampua kyllä, mut oon ollu aina ulkona mukana ja silloin ei saa olla kavereita siinä ilman vanhempia. Mä en ota vastuuta ku omasta. Ja ne on ammuttu tuolla metsätiellä mikä menee tuolla talon takana. Tuo sun kertomas ap on ihan kauhean tuttua kukaan ei halua ottaa vastuuta mistään mitä lapset tekee.

oli hyvä ja esimerkillinen kirjoitus! ihan pakostakin alkaa miettimään, että missä kunnossa oma auto on, kun seisoo yön tuolla tien varressa. no onneksi on vakuutukset! mua siis vit....taa ylikaiken noi alaikäiset jotka ei osaa olla ilotulitteiden kanssa niinkuin pitäisi. miksi vanhemmat antaa niitä? ei mene jakeluun.
toinen mikä ärsyttää ylikaiken, on se että vaikka niitä myydään jo nyt, niin jo sunnuntaina ensimmäiset paukahdukset kuului. Minä en henkilökohtaisesti välitä siitä paukkeesta, ja yksi yö riittänee, mutta kun pitää aloittaa jo nyt...kiva kiva.

meillä mun veli 15, ampuu kanssamme pihassa raketteja, kylille ei mitään asiaa niiden kanssa! muistan joskus itse kylillä kulkiessa kuin pelottavaa siellä oli kun juuri varhaisteinit raketeilla ampui, niillä roomalaisillakin suoraan kohti, kaverin takki kärähti kerran..eipä ole kyllille tehnyt mieli sen jälkeen... Omassa pihassa turvallisesti mukavassa, ei päihtyneessä, seurassa on mukavampaa.

Kai pienellä oli kaikki kunnossa tuon jälkeen?

Itseäkin harmittaa ne tapaukset, jotka tahallaan ampuvat väkijoukkoon vanhempien seistessä vieressä. Pitäisi vanhempien ainakin valvoa lapsiaan.

Ymmärrän, jos antaa sädetikkuja ym "pieniä" pitää/räjäytellä, jos on valvonnan alaisena.

meidän pihapiirissä kanssa toissa uutena vuotena 7,9 ja 11 vuotiaat veljekset leikkivät sotaa roomalaisilla kynttilöillä.
suoraan päin ammuttiin tulipalloja ja isä naureskeli vieressä

olimme kanssa muutama vuosi sitten vaunujen kanssa jo alkuillasta ulkona. noh. jotkut kivat aikuiset mihet ampuivat aivan suoraan meitä kohden..
meni joku 10cm naunuista ohi, ettei mennyt sisään.. vaikak sideharso edessä olikin..

arvaa lähtikö mies pikkasen juttusille sen jälkeen

Yhteistyössä