Vanhemmat tasa-arvoisia, näkyykö se teillä kaikessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Näkyykö teillä tasa-arvo kaikessa?

Tuli mieleen kun meillä esim. nyt tilanne että mies lähti päivän varoitusajalla reissuun. Jäin miettimään että eipä onnistuisi minulta.

Siis minäkin saan omaa aikaa kyllä jos haluan, se ei ole ongelma. Mutta se on ison suunnittelun takana. En mä voi yhtäkkiä sanoa että mä menen nyt.

Meillä näkyy.

Olemme miehen kanssa kyllä ihan tasa-arvoisia. Minä olen jopa enemmän pois kotoa kuin mieheni, joka on luonteeltaan enemmän kotona viihtyvää tyyppiä.

Olin jopa miehen maksamana äskettäin neljän päivän kaupunkilomalla Euroopassa yksin.

Näkyy kaikessa. Mieheni esim. hoitaa 5-viikkoista vauvaa välillä jopa enemmän kuin minä, jotta saan viettää kahdestaan aikaa esikoisen kanssa ja nukkua välillä kokonaisia öitä (vauva syö pullosta). Molemmat meistä myös saavat mennä ja tulla kodin ulkopuolisissa menoissa niin kuin haluavat, joskin tietty aina toiselta kysytään, että sopiiko.

Juu, ollaan tasa-arvoisia, mutta harvoja juttuja viivottimen kanssa jaetaan. Huomioidaan molempien taipumukset ja mahdollisuudet niin, että molemmilla olisi hyvä tässä parisuhteessa toista kunnioittaen. Niin, että molemmilla on kokemus omasta arvokkuudesta.

[QUOTE="-p-";29612598]Näkyy kaikessa. Mieheni esim. hoitaa 5-viikkoista vauvaa välillä jopa enemmän kuin minä, jotta saan viettää kahdestaan aikaa esikoisen kanssa ja nukkua välillä kokonaisia öitä (vauva syö pullosta). Molemmat meistä myös saavat mennä ja tulla kodin ulkopuolisissa menoissa niin kuin haluavat, joskin tietty aina toiselta kysytään, että sopiiko.[/QUOTE]

Kyllä minunkin mies hoitaa. On tehnyt öitäkin paljon, vauva syönyt korviketta melkein alusta asti.

Ja kyllä mä olen päässyt käymään kasvohoidossa, jouluostoksilla yms. ihan rauhassa ja miehelle ei ole mikään ongelma olla lapsen kanssa.

Mutta tarkoitankin nimenomaan tilanteita että ei kysytä edes toiselta sopiiko. Ei multa onnistu mennä minnekään ilman että kysyn onnistuuko.

Ollaan. Ja kunnioitetaan toisiamme sen verran että tollaisia extemporee reissuja ei heitellä ilman että aiheesta on puhetta ennakkoon. Jos "pikaiselle" lähdölle tulee tarve, niin onnistuuhan se sinällään. Molemmat pärjätään tasavertaisesti lasten kanssa. Mun ei tartte tehdä mitään "ohjeistuksia" kuinka MEIDÄN lapsia hoidetaan. Puhumattakaan että tarvitsisi olla huolissa lasten hyvinvoinnista jos olen pois. Sen tiedostan että mies tekee joitain asioita eritavoin kun minä. Mutta välikö sillä, minusta ei.

Muutoinkin ollaan aika tasavertaisia. Elämässä on ollut hetkiä jolloin minä olen ollut talousjuhta ja mies kotihengetär. Ja toisin päin. Yhteistä paattiahan tässä ohjataan ja olleellista on se että paatti pysyy suunnassaan. Ei se kenen tehtävä on tehdä mitäkin. Ainoa mikä merkkaa on se mikä loppujen lopuksi viivan alle jää. Eli meille mieluinen elämä jossa kaikki perheen jäsenet voi hyvin.

Sanokoot kuka mitä tahansa mutta olemme miehen kanssa ME. Ei ole minua ja häntä. Vaan me. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö saisi olla itsenäinen, oma persoona. Ei vaan voi olla omanapainen persoona. Emme ole vankilassa liitossa. Vaan olemme vahvempia kaksin.

Eipä meiltä kukaan noin vain lähde. Lapsien hoitojärjestelyt yms. hoidellaan ensin kuntoon yhteispalaverissa.

Kyllä tommonen lähteminen onnistuisi, olisi onnistunut myös silloin kun lapset oli pieniä. Mun mielestä vaan parisuhde ei toimi niin, että toinen vaan ilmoittaa lähtevänsä nyt muutaman päivän reissulle. Se osoittaa välinpitämättömyyttä kumppania kohtaan. Asioista täytyy keskustella hiukan varhaisemmassa vaiheessa.

Jos ois oikeasti tarve tai "kerran elämässä-tilaisuus" lähteä tänään viikoksi Afrikkaan, niin kyllä meistä kumpi tahansa voisi lähteä noin niinkun perheen kannalta. Omien töiden yms. kannalta ei onnistuisi. Mutta kyllä me ollaan tasavertaisia, tehdään samalla tavalla asioita molemmat ja molemmilla on mahdollisuus omiin harrastuksiin ja menoihin. Kunnioituksesta toisiamme kohtaan aina keskustelemme menoista ensin. Jotkut hommat meillä on jaettu ihan käytännön syistäi, kuten se että isä kuskaa päiväkotilaista ja minä teen ruoan joka päivä, mutta jos tilanne vaatii, niitäkin muunnellaan.

E me olla tasa arvoisia, mä teen ja tykkään tehdä ns. Naisten töitä (ruuanlaitto, pyykinpesu...), mies tekee miesten töitä(kodin korjaustyöt, auton huollot, monet pihatyöt)
Mut lähtemiseen kannalta, kumpi tahansa vois lähteä, molemmat ollaan töiden takia paljonkin öitä poissa kotoa, lapset tulee hoidettua ja koti ihan ok. Kunnossa

Te todella tasavertaiset, kai miehenne tekee lasten vaateostokset ja siivoaa kaapista pieniksi käyneet vaatteet myyntiin ainakin joka toinen kerta.

Meillä mies on pitänyt paljon perhevapaita ja varmaan on ulkopuolisten silmissä todella tasa-arvoinen vanhempi, mutta ostaa korkeintaan jotkut kengät jos entiset ovat selkeästi pienet. Vaatekaappien siivous ja kirpparihommat lankeavat aina minulle. Enkä ole koskaan huutiksessakaan törmännyt lastenvaatteita kauppaavaan isään.

[QUOTE="Mie";29612832]Te todella tasavertaiset, kai miehenne tekee lasten vaateostokset ja siivoaa kaapista pieniksi käyneet vaatteet myyntiin ainakin joka toinen kerta.

Meillä mies on pitänyt paljon perhevapaita ja varmaan on ulkopuolisten silmissä todella tasa-arvoinen vanhempi, mutta ostaa korkeintaan jotkut kengät jos entiset ovat selkeästi pienet. Vaatekaappien siivous ja kirpparihommat lankeavat aina minulle. Enkä ole koskaan huutiksessakaan törmännyt lastenvaatteita kauppaavaan isään.[/QUOTE]

No meillä mies ostaa lapselle vaatteita ja kenkiä kun hoksaa, että alkavat olla pienet. Harvemmin kuin minä. Ostaa kyllä oma-aloitteisesti muuten vaan jos on jotain kivaa tullut vastaan, esim t-paidat ovat hänen ostamiaan.

Vaatteita ei myy nettikirppareilla, minä teen sen. Mutta olen sitten sieltä saamani rahat jemmannut omaan talteen ja ajattelin niillä ostaa jotain ITSELLENI, koska mies vain antaisi vaatteet eteenpäin. Mun vaiva, mun rahat :)

Mies siivoaa lastenvaatekaappeja enemmän kuin minä, koska hoitaa meillä enimmän pyykkirumbankin --> huomaa helpommin, kun kaapit alkavat olla täynnä.

En näe tässä mitään epätasa-arvoista.

[QUOTE="hotmama";29612857]No meillä mies ostaa lapselle vaatteita ja kenkiä kun hoksaa, että alkavat olla pienet. Harvemmin kuin minä. Ostaa kyllä oma-aloitteisesti muuten vaan jos on jotain kivaa tullut vastaan, esim t-paidat ovat hänen ostamiaan.

Vaatteita ei myy nettikirppareilla, minä teen sen. Mutta olen sitten sieltä saamani rahat jemmannut omaan talteen ja ajattelin niillä ostaa jotain ITSELLENI, koska mies vain antaisi vaatteet eteenpäin. Mun vaiva, mun rahat :)

Mies siivoaa lastenvaatekaappeja enemmän kuin minä, koska hoitaa meillä enimmän pyykkirumbankin --> huomaa helpommin, kun kaapit alkavat olla täynnä.

En näe tässä mitään epätasa-arvoista.[/QUOTE]

No kyllä siinä minusta on paljonkin epätasa-arvoa, jos huutis on täynnä naisia myymässä riepuja saadakseen omaa rahaa omaan kivaan. Yksilötasolla toki on mahdollista, että nainen vain sattuu olemaan nuukempi kuin miehensä, mutta jos noin laajemmin katsottuna miehet ostavat oman kivan omalla työnteolla ansaituilla rahoilla ja naiset huutishiluilla, kyseessä on kyllä epätasa-arvon ilmentymä. Ja se epätasa-arvo on ihan tilastoista nähtävissä.

[QUOTE="Mie";29612885]No kyllä siinä minusta on paljonkin epätasa-arvoa, jos huutis on täynnä naisia myymässä riepuja saadakseen omaa rahaa omaan kivaan. Yksilötasolla toki on mahdollista, että nainen vain sattuu olemaan nuukempi kuin miehensä, mutta jos noin laajemmin katsottuna miehet ostavat oman kivan omalla työnteolla ansaituilla rahoilla ja naiset huutishiluilla, kyseessä on kyllä epätasa-arvon ilmentymä. Ja se epätasa-arvo on ihan tilastoista nähtävissä.[/QUOTE]

Ettei vain tässä olisi kysymyksessä myös naisten huonot parivalinnat ja oma huono urakehitys? Mene töihin jos pitää huutiksen tuloilla ostella omat jutut....

Meillä mies ostaa yhtä usein kenkiä ja vaatteita lapsille kuin minä. Vaatekaapit siivoan minä. Ihan sama kuin se että tarkastan öljyt ja pissapojan autoista yhtä usein kuin mies, mutta mies se sitten huolehtii esim. renkaanvaihdot.

Ei tasa-arvo tarkoita sitä että pitää tehdä kaikkea just saman verran!

• Tykkää
Reactions: Bitch
Lisään vielä että mies OSAA kyllä siivota kaapit ja minä OSAAN vaihtaa renkaat mutta se on sitten sitä tasa-arvoa että mies vaihtaa renkaat kun se nyt ihan tykkää semmosista hommista varsinkin uuden pulttihässäkän kanssa kun homma käy käden käänteessä ja minä tykkään laittaa kaapit kauniisti ja haluan valikoida esim. ne vaatteet jotka jätetään odottamaan lastenlapsia jne.

Meillä se näkyy ehkä eniten siinä, miten me kohdellaan toisiamme. Kumpikaan ei pidä toista alempiarvoisena. Meillä ei kumpikaan haluaisi yhtäkkiä vaan lähteä johonkin.

[QUOTE="Mie";29612832]Te todella tasavertaiset, kai miehenne tekee lasten vaateostokset ja siivoaa kaapista pieniksi käyneet vaatteet myyntiin ainakin joka toinen kerta.

Meillä mies on pitänyt paljon perhevapaita ja varmaan on ulkopuolisten silmissä todella tasa-arvoinen vanhempi, mutta ostaa korkeintaan jotkut kengät jos entiset ovat selkeästi pienet. Vaatekaappien siivous ja kirpparihommat lankeavat aina minulle. Enkä ole koskaan huutiksessakaan törmännyt lastenvaatteita kauppaavaan isään.[/QUOTE]

Ei mun mies harrasta kirppismyyntiä, mutta toisaalta hän siivoaa paljon enemmän kuin minä. Eli ei meillä mene asiat niin, että minä tekisin perinteisiä naisten töitä ja mies perinteisiä miesten töitä. Olen itse huono siivoamaan, mies on siinä parempi. Ja samoin minua kiinnostaa kirppishommat enemmän kuin häntä.

Toisaalta minusta käytetyn tavaran myynti ei ole mikään kotityö, koska voisihan ne vaatteet vaan antaa jonnekin keräykseen. Tai heittää vaikka roskikseen, mikä ei toki ole yhtään ekologinen vaihtoehto. Lähinnä noita kirppiksiä harrastavat ne, jotka niistä tykkäävät.

Meillä kyllä tasa-arvo näkyy kaikessa. Mies ehkä leikkii enemmän lasten kanssa, mutta itse teen enemmän ruokaa ja vaatehuoltoa. Kumpikin siivoaa ja tykkää järjestykestä. Mitään menoja ei päätetä ilman toisen suostumusta, myös töistä poissaolot lasten sairastaessa mietitään yhdessä kalenterien ja tasapuolisuuden nimissä. Auto viedään huoltoon tarvittaessa, neuvola- ja lääkärikäynnit päätetään yhdessä riippuen työkiireistä jne.
Tämä malli sopii meille, monen muun perheelle ei. Olemme kumpikin aika koti-ihmisiä ja olemme samalla alalla töissä, vaativissa ammateissa. Kumpikin ymmärtää toisen työn tärkeyden, mutta pitää huolta myös omasta työstään ja urastaan.

Näkyy tasa-arvoinen vanhemmuus kaikessa vaikka lastenhoitoon ja esim. harrastuksiin liittyen molemmat yleensä vähän erilaisia asioita tekeekin. Tosin minulle tasa-arvoisuus ei ikinä ole sitä tarkoittanutkaan että kaikki jaetaan 50/50.

Yhteistyössä