Vanhemmat päättävät asiat, ei vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sinihiippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sinihiippa

Vieras
Kyllä se on niin, että vauvankin kanssa eläessä täytyy joku järki olla. Uskomattomia nämä erityisesti esikoisten äidit, jotka menevät aina vaan vauvantahtisesti ja myöhemmin ilmeisesti lapsentahtisesti. Jos vauva valvoo yöt, niin sitten valvotaan tai jos vauva vaatii vierelleen aina leikittäjän, niin sitten leikitään jne. Kyllä sitä vauvaa ja lasta kuunnella täytyy, mutta sen jälkeen asioita päättävät kyllä vanhemmat. Lapsi kokee olonsa turvalliseksi, kun aikuinen päättää, eikä niin, että aikuiset aina vain soljuvat vauvan tai lapsen päätöksien mukana. Rajattakoon tästä nyt ihan vastasyntyneet, silloin vauva tarvitsee ympärilleen mahdollisimman täydellisen ympäristön, mutta sen jälkeen pitäisi aloittaa laskeutuminen ihan tavalliseen elämään ja unohtaa kaiken maailman täydellisyysvouhotukset.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 13:51 Sinihiippa kirjoitti:
Kyllä se on niin, että vauvankin kanssa eläessä täytyy joku järki olla. Uskomattomia nämä erityisesti esikoisten äidit, jotka menevät aina vaan vauvantahtisesti ja myöhemmin ilmeisesti lapsentahtisesti. Jos vauva valvoo yöt, niin sitten valvotaan tai jos vauva vaatii vierelleen aina leikittäjän, niin sitten leikitään jne. Kyllä sitä vauvaa ja lasta kuunnella täytyy, mutta sen jälkeen asioita päättävät kyllä vanhemmat. Lapsi kokee olonsa turvalliseksi, kun aikuinen päättää, eikä niin, että aikuiset aina vain soljuvat vauvan tai lapsen päätöksien mukana. Rajattakoon tästä nyt ihan vastasyntyneet, silloin vauva tarvitsee ympärilleen mahdollisimman täydellisen ympäristön, mutta sen jälkeen pitäisi aloittaa laskeutuminen ihan tavalliseen elämään ja unohtaa kaiken maailman täydellisyysvouhotukset.

Kyllä näitä pölkkypäitä riittää. Kokemusta on. :headwall:

Siis mä taas olen valinnut lapsentahtisuuden just siksi, että sillä saa lapset nukkumaan öisin. Mun mielestä koko termi on väärä, kyse on äidintahtisuudesta, kun annetaan tissiä aina kun vauva tahtoo ja nukutaan perhepedissä. Eipä tarvi äidin valittaa univelkoja.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 13:51 Sinihiippa kirjoitti:
Kyllä se on niin, että vauvankin kanssa eläessä täytyy joku järki olla. Uskomattomia nämä erityisesti esikoisten äidit, jotka menevät aina vaan vauvantahtisesti ja myöhemmin ilmeisesti lapsentahtisesti. Jos vauva valvoo yöt, niin sitten valvotaan tai jos vauva vaatii vierelleen aina leikittäjän, niin sitten leikitään jne.

Lapsentahtisuus ei tarkoita sitä, että jos vauva haluaa valvoa yöllä, jonkun pitää herätä hänen kanssaan valvomaan. Tietenkin lasta opetetaan nukkumaan. Jos lapsi nukkuu vieressä, hän ymmärtää ihan aikuisen esimerkistäkin mitä yöllä tehdään. Ja vaikka havahtuisikin syömään, sen jälkeen on helppo jatkaa unia kun kukaan ei ole kunnolla herännytkään.

Jos vauva ei viihdy yksin, hänet voi ottaa kantoliinaan mukaan aikuisen puuhiin. Ei vaadi mitään superleikittäjä-äitiä.

Lapsentahtisuus tarkoittaa myös sitä, että lapsentahtisesti muutetaan toimintatapoja, esimerkiksi yksivuotias puetaan vielä kokonaan mutta kolmevuotiaalta voi jo vaatia itsenäisempää pukemista, toki tarvittaessa aikuisen auttamana. Pitää vain olla herkkänä lapsen valmiuksille ja toimia niiden mukaan.

Kaikki lapset eivät toimi saman kaavan mukaan. Neuvolastakin saa usein ihan turhaa painostusta mm. tuon pukemisen opettelun suhteen, minä sain hirveästi noottia kun kolmevuotiaani ei osannut pukea uin housut. Sitten tulikin herkkyyskausi, ja lapsi oppi tuosta noin vain pukemaan, ei tarvinnut edes opettaa. Nyt 3,5-vuotiaana haluaa ja osaa pukea kaiken itse.

Periaatteessa olen samaa mieltä.. tai no meillä nyt tähän asti lapsentahti on ollut sama kuin äidin joten ei ole tarvinnut äidin tahtia näyttää. :) Mutta sanotaan näin että myöhemmin tulee varmasti tilanteita jolloin näin ei mene ja silloin me vanhemmat näytetään tahtia (asiasta riippuen toki).

Yhteistyössä