Vanhan talon ostaminen ja siirtäminen ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puuha-Päivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Puuha-Päivi

Vieras
Omasta talosta tässä on alaknut haaveilla, mutta kun ei oikein rahat riitä semmoiseen minkä haluaisi. Ehkä tommosen pienen Kastellin voi saada (esim. Economy). Maksibudjetti kokonaisuudessan on 200 ke, mieluummin 150 ke.

Sitten kuulin, että eräs tuttuni on "siirrättänyt" tms. jonkun ikivanhan talon jostain ja että se itse talon perusta oli tosi halpa. Tietysti tähän tulee isoja isoja kuluja päälle, mutta onko jollain tietoa ?

Itse tykkään noista vanhoista taloista enempi kuin näistä talopaketeista. Tietty käytännöllisyys on talopakettien etu. Mitään rakennus/remonttitaitoa ei ole joten palkata työvoimaa pitäis. Puuta saadaan kyllä omasta metsästä. Ilmeisesti osassa näitä siirtotaloja siirretään vaan ihan se perusta ja sitten siihen laitetaan "kuoret" päälle ja sisätilat tehdään itse.

Mahtava tonttipaikka on, joten siihen ei mee rahaa. Mutta sinne pitää kyllä saada kunnallistekniikka ja sähköt.

Onko jollain kokemusta ?

Alkuperäinen kirjoittaja Puuha-Päivi;24364008:
Omasta talosta tässä on alaknut haaveilla, mutta kun ei oikein rahat riitä semmoiseen minkä haluaisi. Ehkä tommosen pienen Kastellin voi saada (esim. Economy). Maksibudjetti kokonaisuudessan on 200 ke, mieluummin 150 ke.

Sitten kuulin, että eräs tuttuni on "siirrättänyt" tms. jonkun ikivanhan talon jostain ja että se itse talon perusta oli tosi halpa. Tietysti tähän tulee isoja isoja kuluja päälle, mutta onko jollain tietoa ?

Itse tykkään noista vanhoista taloista enempi kuin näistä talopaketeista. Tietty käytännöllisyys on talopakettien etu. Mitään rakennus/remonttitaitoa ei ole joten palkata työvoimaa pitäis. Puuta saadaan kyllä omasta metsästä. Ilmeisesti osassa näitä siirtotaloja siirretään vaan ihan se perusta ja sitten siihen laitetaan "kuoret" päälle ja sisätilat tehdään itse.

Mahtava tonttipaikka on, joten siihen ei mee rahaa. Mutta sinne pitää kyllä saada kunnallistekniikka ja sähköt.

Onko jollain kokemusta ?

Ihan hölmö ajatus.

Ostaa mieluummin halvan Kastellin tai älvärin. Teettämällä maksaa enemmän, kun vanha ensin puretaan ja sen jälkeen kasataan uudelleen. Suomalaiset vanhat talot eivät rakenteellisesti kestä siirtoa ilman purkamista.

Kannattaa nyt ensin ottaa selvää onko sinne tontille mahdollista edes rakentaa mitään, kun ei ole kunnan tekniikkaakaan. Jos on jossain järvenrannalla tms. niin eivät edes anna lupaa rakentaa kokovuotiseen käyttöön mitään.

[QUOTE="sasa";24364045]Ihan hölmö ajatus.

Ostaa mieluummin halvan Kastellin tai älvärin. Teettämällä maksaa enemmän, kun vanha ensin puretaan ja sen jälkeen kasataan uudelleen. Suomalaiset vanhat talot eivät rakenteellisesti kestä siirtoa ilman purkamista.[/QUOTE]

Aha, miksi sitten jotkut noin tekevät ? Älvsby-taloa en halua, jos rakennan valmistalon, on se todennäköisesti Kastelli (voi toki olla joku muukin, todennäköisesti suomalainen).

Suht halvalla noita runkoja myydään, mutta onko siinä sitten jotain lisäkuluja. Tottakai mieheni kanssa me voimme jotain tehdä ja ainakin lähipiiristä löytyy taitoa ja osaamista. Voi neuvoa kysyä ja varmaan palkatakkin.

[QUOTE="vieras";24364075]Kannattaa nyt ensin ottaa selvää onko sinne tontille mahdollista edes rakentaa mitään, kun ei ole kunnan tekniikkaakaan. Jos on jossain järvenrannalla tms. niin eivät edes anna lupaa rakentaa kokovuotiseen käyttöön mitään.[/QUOTE]

Saa rakentaa. Se on jo selvitetty. On lähellä merenrantaa ja lähellä on myös kesämökkejä, joille tulee kunnallistekniikka + sähköt. Mutta tää rakennuspaikka ei ole kuitenkaan siis meren välittömässä läheisyydessä (toki merinäköala on).

Vaihtoehdot on siis tuollaisen vanhan rakennuksen siirto, Kastelli Economy (yms. paketit).

Edut tässä vanhassa olis se, että siitä otettais vaan se hirsirunko ja sitten päälle puut omasta metsästä.

[QUOTE="ap";24364080]Aha, miksi sitten jotkut noin tekevät ? Älvsby-taloa en halua, jos rakennan valmistalon, on se todennäköisesti Kastelli (voi toki olla joku muukin, todennäköisesti suomalainen).

Suht halvalla noita runkoja myydään, mutta onko siinä sitten jotain lisäkuluja. Tottakai mieheni kanssa me voimme jotain tehdä ja ainakin lähipiiristä löytyy taitoa ja osaamista. Voi neuvoa kysyä ja varmaan palkatakkin.[/QUOTE]

No, runkohan nyt on halvin osa taloa. Varsinkin jos metsästä saatte puuta, niin voitte sahauttaa rungon materiaalit paikanpäällä kenttäsirkelillä omista puista.

Lisäkuluja tulee sen vanhan talon purkamisesta ja uudelleen kasaamisesta. Rakennuslupakin voi olla hankalaa saada, koska oletettavasti siihen sovellettaisiin uusia rakennusnormeja eristyksineen ja ilmanvaihtoineen.

Suomalaisilla kuluilla ei nyt vain kannata teettää, mikäli kyseessä ei ole poikkeuksellisen hyväkuntoinen hirsirakennus. Mutta kalliiksi tulee.

Jos talopaketeista sanotaa, että hinta kerrotaan kolmella, niin tulee loppuhinta. Edullinen paketti maksaa esim. 70000€ ja loppuhinta siis noin 210000€. Vanhan hirsitalon runko ei vastaa "toimitussisällöltään" varmaan edes puolta siitä, mitä talopaketissa tulee mukana, siinähän on lähinnä vain ulkoseinät ja välipohja käyttökelpoista materiaalia. Joudut siis ostamaan siihen lisää materiaalia paljon enemmän kuin talopakettiin: koko nykyaikainen talotekniikka suunnitelmineen (vesi- ja viemäriputket, sähköt), pintamateriaalit (jotka osin tulee talopaketeissa mukana), kuten kattopaneelit, lattia ellei vanhat laudat käy, sisäpuolen levyt, portaat(?), tietenkin keittiö ja muut kaapistot, kodinkoneet. Sitten vasta maalit, kaakelit yms pintamateriaalit, joita ei talopaketissa tule!

Lisäksi kysymys pitääkö ulkolaudoitus, ulkokatto ja ikkunat uusia? Entä lisätä villaa seiniin?

Uuden talon runkopuutavara ei maksa pariakymmentä tuhattakaan euroa, eli korkeintaan sen säästäisit tuossa. Toisaalta purku ja siirtokustannukset tekee varmasti useita tuhansia (kymppitonni?).

Hommassa ei siis ole säästämisen kannata mitään järkeä. Halvemmaksi tulee ostaa vanha talo tontteineen ja pitää ja remontoida se siellä eikä siirtää ollenkaan. Vaikka siis teillä olisi tontti olemassa. Voittehan mahdollisesti myös myydä sen tontin.

[QUOTE="sasa";24364142]No, runkohan nyt on halvin osa taloa. Varsinkin jos metsästä saatte puuta, niin voitte sahauttaa rungon materiaalit paikanpäällä kenttäsirkelillä omista puista.

Lisäkuluja tulee sen vanhan talon purkamisesta ja uudelleen kasaamisesta. Rakennuslupakin voi olla hankalaa saada, koska oletettavasti siihen sovellettaisiin uusia rakennusnormeja eristyksineen ja ilmanvaihtoineen.

Suomalaisilla kuluilla ei nyt vain kannata teettää, mikäli kyseessä ei ole poikkeuksellisen hyväkuntoinen hirsirakennus. Mutta kalliiksi tulee.[/QUOTE]

Eli tuolla periaatteella voisi tehdä/teettää koko talon itse. Olishan se mahtavaa, mutta oliskohan sittenkin liian iso projekti. Tiedän kyllä, että alueelle on jotkut rakentaneet talon ihan itse. Alusta alkaen.

No meillä ei ole siihen vaadittavaa osaamista, mutta kaipa rahalla saa. Onko se sitten järkevää verrattuna siihen, että ostais vaan paketin. Paketin edut olis helppous ja käytännöllisyys.

Kokonaan itse rakentamisen etu olisi se, että voisi suunnitella itse ja tehdä persoonallisen talon. Ja ilmeisesti rahan (joskaan ei hermojen ja ajan säästö).

Me kunnostettiin yli 100 vuotta vanha hirsirakennus, johon myös uusi kivijalka piti teettää. Eli rakennuksen runko piti tunkittaa ylös vanhalta kivijalalta ja kengittää myös alimmat hirret. Itse tehtiin mitä osattiin ja pysyttiin, siis käytännössä melkoisen vähän. Tuli selkeästi kalliimmaksi, kuin täysin uuden rakantaminen. Riippuu tietysti lähtökohdista tämäkin.....

[QUOTE="ap";24364174]Eli tuolla periaatteella voisi tehdä/teettää koko talon itse. Olishan se mahtavaa, mutta oliskohan sittenkin liian iso projekti. Tiedän kyllä, että alueelle on jotkut rakentaneet talon ihan itse. Alusta alkaen.

No meillä ei ole siihen vaadittavaa osaamista, mutta kaipa rahalla saa. Onko se sitten järkevää verrattuna siihen, että ostais vaan paketin. Paketin edut olis helppous ja käytännöllisyys.

Kokonaan itse rakentamisen etu olisi se, että voisi suunnitella itse ja tehdä persoonallisen talon. Ja ilmeisesti rahan (joskaan ei hermojen ja ajan säästö).[/QUOTE]

Itse rakentamalla säästää, mutta teettämällä maksaa. Ihan sama onko pitkästä tai paketti. Tosin pitkästä säästää rungon hinnassa, mikäli omista puista riittää runkomateriaalit.

Mikäli viitsii itse tehdä, niin voi äkkiä säästää puolet neliöhinnasta. Talotehtaathan laittavat katteen joka asiaan. Aikaa ja hermoja tosiaan menee. Me rakensimme pitkästä ja sahautimme omista puista puutavaran runkoon. kolme vuotta meni aikaa 260 neliötä. Neliöhinta jäi tonnin paikkeille. Mutta lähes kaikki sitten tehtiinkin itse.

[QUOTE="sasa";24364224]Itse rakentamalla säästää, mutta teettämällä maksaa. Ihan sama onko pitkästä tai paketti. Tosin pitkästä säästää rungon hinnassa, mikäli omista puista riittää runkomateriaalit.

Mikäli viitsii itse tehdä, niin voi äkkiä säästää puolet neliöhinnasta. Talotehtaathan laittavat katteen joka asiaan. Aikaa ja hermoja tosiaan menee. Me rakensimme pitkästä ja sahautimme omista puista puutavaran runkoon. kolme vuotta meni aikaa 260 neliötä. Neliöhinta jäi tonnin paikkeille. Mutta lähes kaikki sitten tehtiinkin itse.[/QUOTE]

Olishan tuo mahtavaa, mutta ei riitä taidot, hermot, energia eikä aika itse tekemiseen. No kenties jään haaveilemaan kerrostaloasunnossamme ja odottamaan parempia aikoja. Tulojen täytyy kasvaa ennenkuin voi lähtee tämmöseen projektiin.

Yhteistyössä