Vanhainkodissa työskentelevät,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
minkälaisia vaatteita kannattaa ostaa mummulle nyt kesää ja kevättä varten? Mummul on alzheimer mut osaa pukea vielä vaatteet itse päälle. Kesäisin pääsevät liikkumaan aidatulle piha-alueelle. Niin ja onko mummuilla vanhainkodeissa käytössä rintaliivit tai jonkinlaiset urheilutopit? Tuli tässä vain mieleen et pitäiskö niitäkin ostaa vai ovatko ne turhia.

Olin joskus töissä vanhusten parissa ja toisille tuntui olevan todella tärkeää että oli hienot alusvaatteet ja vaatteet muutenkin, toisia ei pahemmin kiinnostanut. Nämä pari pitseistä pitävää mummoa pukivat itsensä, muut eivät käyttäneet rintaliivejä/toppeja

Hakaskiinnityksellä olevat rintaliivit, ei misään nimessä sellasia toppeja joissa ei ole erikseen kiinnitystä, ne on monesti hankala pukea päälle. T-paita myös sellanen tilava että kädet saa hyvin reiistä, ei liian kireää vaatetta yleensäkään, vaan helposti puettavaa ja mukavan väristä :D

Alkuperäinen kirjoittaja zola:
Olin joskus töissä vanhusten parissa ja toisille tuntui olevan todella tärkeää että oli hienot alusvaatteet ja vaatteet muutenkin, toisia ei pahemmin kiinnostanut. Nämä pari pitseistä pitävää mummoa pukivat itsensä, muut eivät käyttäneet rintaliivejä/toppeja

Eli, ei varmaan ole tarvetta. Mummu kun ei osaa puhua eikä ilmaista haluaan niin en tiedä mitä hän tarvis. Toisaalta olis hoitajat varmaan sanoneet mikäli liivejä tarvittais, ainakin viimeksi tuli pyyntö ostaa viileämmät sisäkengät.

Kyllä lähes jokaisella mummulla on rintsikat olleet ja suurimmalla osalla ne rinnatkin on sellaiset, että varmasti on mukavampaa että on tukea yllä. Hakaskiinnitteiset perinteiset "mummorintsikat" :D

Osta ihan sellaisia vaatteita kun mummusi tykkää pitää. Siis "helposti" puettavia kuitenkin, esim tavallisia t-paitoja, edestä napitettavia paitoja jne. Housut mukavan kesäiset ja hengittävät, ihan paksuimpia gollegeja en laittaisi vanhukselle kesäaikaan, vaikka helposti tuppaavatkin palelemaan. Tykkääkö mummusi hameista? Mukavan viileitä meinaan ovat. Ota huomioon käyttääkö mummusi vaippoja, housut sitten niin reilut etteivät kinnaa. Ainakin meilläpäin mummut saa pitää ihan semmosia liivejä kun tykkäävätkin. Epäilen ettei vanhainkodilla ole suurempia säännöksiä vaatteista, kunhan tosiaan ovat tarkoituksenmukaisia (kannattaa tarkistaa ettei vaatetta tarvii kovin paljoa silittää pesun jälkeen). Muista nimikoida vaatteet, että löytävät pesun jälkeenkin oikealle omistajalle. Hyvää kesää mummullesi!

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Hakaskiinnityksellä olevat rintaliivit, ei misään nimessä sellasia toppeja joissa ei ole erikseen kiinnitystä, ne on monesti hankala pukea päälle. T-paita myös sellanen tilava että kädet saa hyvin reiistä, ei liian kireää vaatetta yleensäkään, vaan helposti puettavaa ja mukavan väristä :D

Olisko hullua ostaa hameita tai shortseja? Mummu-mallia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei todellakaan ole hullua varsinkaan hameet. Shortisit on ihanat jos mummos vaan on niistä pitäny ja pitää itse edelleen niistä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Osta ihan sellaisia vaatteita kun mummusi tykkää pitää. Siis "helposti" puettavia kuitenkin, esim tavallisia t-paitoja, edestä napitettavia paitoja jne. Housut mukavan kesäiset ja hengittävät, ihan paksuimpia gollegeja en laittaisi vanhukselle kesäaikaan, vaikka helposti tuppaavatkin palelemaan. Tykkääkö mummusi hameista? Mukavan viileitä meinaan ovat. Ota huomioon käyttääkö mummusi vaippoja, housut sitten niin reilut etteivät kinnaa. Ainakin meilläpäin mummut saa pitää ihan semmosia liivejä kun tykkäävätkin. Epäilen ettei vanhainkodilla ole suurempia säännöksiä vaatteista, kunhan tosiaan ovat tarkoituksenmukaisia (kannattaa tarkistaa ettei vaatetta tarvii kovin paljoa silittää pesun jälkeen). Muista nimikoida vaatteet, että löytävät pesun jälkeenkin oikealle omistajalle. Hyvää kesää mummullesi!

Se onkin vaikeaa kun ei oikein tiedä mistä mummu pitää. Tai muistan kyllä lempivärit ja suunnilleen minkälaisia vaatteita piti silloin 6-vuotta sitten kun osas vielä itse ostella vaatteita ja puhua jonkin verran. No, ehkä sittenkin pitäis ostaa niitä liivejä kun niitä kerran on käytössä. Kun ajattelee niin onhan se itsellekkin mukavaa kun on jotain tukea. Mummul on kausia jolloin hän käyttää vaippaa ja kausia kun itse vessassa asiointi onnistuu. Mutta, kannattaa kuitenkin varmaan ostaa sitten väljempää mallia.

Vanhainkodissa saa pukeutua juuri niinkuin haluaa, ihan tavallisia vaatteitahan hameet ja sortsit ovat :)

Ja sellaisia hameita ja housuja sitten, että huomioi että ne on suht helppo heittää pois kun välillä hoitajat saattavat tiuhaankin joutua olemaan vessa-apuna ja etenkin jos mummo itse käy wcssä niin ei jää ainakaan sortsien napista jumiin.

Hei, kiitos vastauksista! Tietää vähän mennä ostelemaan niitä vaatteita :) Ensimmäinen mummu meidän suvussa joka on päässyt/ joutunut laitoshoitoon niin kaikki vaate sun muut asiat on vähän hakusessa. Ja kun mä olen meidän suvussa nyt se joka pitää mummun asioista huolta niin vähän stressaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ja sellaisia hameita ja housuja sitten, että huomioi että ne on suht helppo heittää pois kun välillä hoitajat saattavat tiuhaankin joutua olemaan vessa-apuna ja etenkin jos mummo itse käy wcssä niin ei jää ainakaan sortsien napista jumiin.

Joo, toi on totta. Mummu ei osaa enää oikein napittaa joten varmaankin kuminauhalliset on ainut ja varmasti paras vaihtoehto.

Hei, kiitos vastauksista! Tietää vähän mennä ostelemaan niitä vaatteita :) Ensimmäinen mummu meidän suvussa joka on päässyt/ joutunut laitoshoitoon niin kaikki vaate sun muut asiat on vähän hakusessa. Ja kun mä olen meidän suvussa nyt se joka pitää mummun asioista huolta niin vähän stressaa.

Ja kunnon croksit jalkaan. Ehdottomasti parhaat kengät liikkuville mummoille ja vaareille.
Mä olen aina ihmetellyt miksi vain harvalla mummolla ei laioksessa ole rintsikoita? Onko syy hoitajissa jotka ei pue niitä vai missä?