vanhaa autoa ostamassa

  • Viestiketjun aloittaja ymmällä
  • Ensimmäinen viesti
ymmällä
Olemme vähän autoileva perhe, jonka ei ole koskaan tarvinnut käydä autokaupasssa, sillä olemme saaneet entisen automme tutunkauppaa. Nyt ikivanha automme kuitenkin pamahti lopullisesti, ja jotakin tarttis siis saada tilalle. Olemme vain kumpikin ihan ymmällä autojen suhteen.

Uuteen ei viitsisi investoida, sillä käyttö on aika vähäistä, keskellä kaupunkia kun asumme. Lapsia on kumminkin kolme, joten ihan pikkunen ei riitä.

Mitä mieltä olette, kuinka paljon ajettua (ja kuinka halpaa) uskaltaisi lähteä ostamaan, ettei saisi ihan mitään murheenkryyniä käsiinsä?
 
Vastaus riippuu monesta asiasta ja on aika onnen kauppaa. Saatat 500 eurolla saada ihan käyvän kulkupelin tai sitten maksaa tonnin täysin sudesta. Jos et itse tiedä autoista paljoa, kannattaa ottaa mukaan joku kuka tietää. Autoliikkeillä on sentään jonkinlainen 'takuu' autoille joita myyvät, mutta yksityisellä ei mitään.
Mutta varatkaa aikaa ja käykää vertailemassa ja koeajamassa erilaisia vaihtoehtoja. Se on hankalaa kolmen muksun kanssa, mutta siinä saattaa säästyä monelta murheelta jälkeenpäin...
 
Omat riskit on vanhan auton ostamisessa. Autoliikkeet eivät edes nosta vanhoja autoja pukeille, joten hitsattavaa saattaa löytyä pohjasta. Ja muutenkin kannattaa koputella auton helmat, tarkistaa lokarit sisäpuolelta, ovien alareunat, konepellin alle kans kantsii kattoo onko öljynen kone ja tarkistaa öljyt, missä kunnossa ja muutenkin siisti konehuone kertoo pitäjästään. Koeajossa seurattava vaihteiden toimivuus ja et "puoltaako" mihinkään suuntaan, joka kertoo nivelien väljyydestä. Myös auton yleinen ulkonäkö kertoo myös aika paljon. Itse oon tarkka näittten vanhemman luokan autojen kanssa, et tarkkaan syynään auton mitä olen ostamassa. Ihan rupuskaa en osta. Ja mitä kilometreihin tulee.....n. 250 000/km on aika hyvä vanhemman puoleiselle autolle......Omas autos Nissan Sunny -89 on nyt pikkasen päälle 430 000/km ja ostaessani siinä oli 406 000/km ja hyvin toimii......
Tarkkaan pitää syynätä autoliikkeiden sekä yksityisten autot......
 
Rakennusreiska
Olen aina ostanut 1-2 vuotta vanhan auton. Kaikki 3 on kestänyt käytössä hyvin ja näin uuden auton takuut ovat kunnossa. Tärkein syy etten osta ikinä uutta autoa on aina ollut uuden auton hinnan romahdus.Kilometrimäärä on ollut autoa ostettaessa noin 30.000km-60.000km. Sivusta seuranneena en voi moittia myöskään saksasta ITSE haettuja autoja, tuttavapiirissä niitä on ollut 5-7kpl eikä niissä ole ollut sen enempää vikoja kuin suomiautoissa. Saksanautoissa on vain hakemisen vaiva.
 
Saksalaisia autoja saa myös muiden hakemina..kuten meillä!2000 vuoden volvo ja ajettu 105000km ja tarkistettu Suomessa Volvon liikkeessä et pitää paikkansa...Kannattaa todella vertailla!Itse ainakin pidän kilometrilukemia aika ratkaisevina riippuen tietysti onko diesel vai bensa...
 
Meidän perheellä oli vielä keväällä nissan sanny -88. Appiukko osti sen 1000 ?:lla. Se palveli oikein hyvin, mutta halusimme vaihtaa turvallisuussyistä. Kävimme useissa liikeissä tutustumassa autoihin. Uudet maksaa lähes saman verran ku käytetyt, kun käy liikkeissä kattomassa. Ostettiin fiat stealo farmari 2003. Se on ku uusi ja tilavampi ku monet monet farkut. Voin suositella.
 

Yhteistyössä