vanha vai uusi talo ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mä81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mä81

Vieras
Kannattaako ostaa vanha 50-60- luvun talo n.100 000e vai rakentaa uusi itse ? Kun minusta uusien hinnat on ainakin 160 000e ja neliöitä saa enemmän samaan hintaan kun ostaa vanhan ja remppaa vähän itse. :attn: :attn: :attn:

Riippuu täysin vanhan talon kunnosta ja tilojen käytännöllisyydestä ja omasta remppainnosta -ja taidosta kumpi on edullisempi ostos. Kuntokartoituksen teettäminen ennen vanhan ostoa on fiksua. Samoin kannattaa selvittää hintavien remppojen tarve, niinkuin vesi- ja viemäriputkisto, lämmitysjärjestelmä, sähkötyöt, ikkunat, katto, eristeet, salaojitus jne. Ja keittiön ja pesutilojen kunto myös. Hyvin hoidettu ja huollettu vanha talo voi olla helmi!

Riippuu myös paljon että mistä päin suomea on aikeissa ostaa taloa. meilläpäin saa hyvän talon jo 40 tonnilla euroissa. Mutta mitä etelämpään mennään sitä kalliimmaksi talot käyvät. Monesti olemme ihmetelleet mieheni kanssa sitä kun meidän talon hinnallaei saisi edes yksiötä pääkaupungista... :)

Siis tuohan riippuu ihan siitä, mitä talolta haluat. Vanha ei ole koskaan uudenveroinen, mutta toisaalta uusikaan ei voi vastata tuollaista vanhaa taloa, vaikka kuinka samaan tyyliin tehtäisiin. Itse rakastan vanhoja puutaloja ja asun sellaisessa oikein mieluusti, vaikka aika on paikoittain tehnyt tehtävänsä.

Teidän täytyy nyt ihan yksinkertaisesti miettiä tarkkaan, kumpaa haluatte.

Minä pidän yli kaiken vanhoista taloista, mutta kun sellaista sopivaa ei löytynyt vuosien haeskelun jälkeen, rakensimme uuden talon. nyt on asuttu n 1,5v, tyytyväinen olen sitä en voi kieltää.
Entäs sitten piha... meillä uudessa talossa ei tontilla yhtään puuta, pensasta tms, siis ei muuta kuin savinen pelto. vanhoissa taloissa usein kivat pihat tai ainakin jonkin verran puita tms.
Nyt meillä edessä pihan laittoa, istuttamista yms. laatoitetaan pihaa yms. Sinänsä todella kivaa puuhaa suunnitella ja tonkia pihalla mutta rahaa menee ja yllättävän paljon!
Miettikää tarkoin mitä haluatte, jos nyt saisin valita kääntyisin ehkä sittenkin vanhan talon kannalle ja jatkaisin sen etsimistä.

Yhteistyössä