ihan oikeesti! sii tiesinhän että suomessa ensisynnyttäjien keski-ikä on 28, mut että onko se sitte kohonnut? jos alle kolmekymppinen ensisynnyttäjä on harvinaisuus, mitähän sit alle parikymppinen on?Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 18:27 Milla-Magia kirjoitti:Eikös se italialainen juuri tänävuonna synnyttänyt 64-vuotiaana?
Itse tänä vuonna vauvan saaneena totesin että synnärillä oli 46-vuotiaita synnyttäjiä aika paljon.Ja alle 30-vuotias ensisynnyttäjä oli "harvinaisuus".
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2005 klo 14:36 Iida kirjoitti:Siksi kyselen asiaa,koska itse täytin juuri neljäkymmentä.Meillä on kova vauvakuume,mutta jotenkin tuntuu,että aika loppuu.Itselläni on hirveitä paineita asiasta....Lapsia on useita ennestään,joten usein saan kuulla,että jokohan se riittäs.Jotkut jopa naureskelee,että hölmöhän minä olen...tai eikö minulle riitä mikään.Meillä ei ole koskaan lapsia tehty vaan niitä on saatu.Ja voi kun vielä edes kerran kokisin sen riemun.....
Italialainen nainen oli sijais-synnyttäjä tyttärelleen ja hänen miehelleen. Tyttäreltä puuttui kohtu.Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 18:27 Milla-Magia kirjoitti:Eikös se italialainen juuri tänävuonna synnyttänyt 64-vuotiaana?
Itse tänä vuonna vauvan saaneena totesin että synnärillä oli 46-vuotiaita synnyttäjiä aika paljon.Ja alle 30-vuotias ensisynnyttäjä oli "harvinaisuus".
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2005 klo 22:36 Vieras kirjoitti:\Italialainen nainen oli sijais-synnyttäjä tyttärelleen ja hänen miehelleen. Tyttäreltä puuttui kohtu.Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 18:27 Milla-Magia kirjoitti:Eikös se italialainen juuri tänävuonna synnyttänyt 64-vuotiaana?
Suomessakin oli vastaavanlainen tapaus, jossa äidin kohtu repesi liikenneonnettomuuden seurauksena ja lapsi kuoli. Tyttären äiti sai luvan lääkintöhallitukselta toimia sijais-synnyttäjänä tyttärensä ja hänen miehensä hedelmöitetylle munasolulle.
Muistaakseni sisais-synnyttäjä lupia on suomessa myönnetty noin 20, eli todella vähän.
Korkein ikäraja IVF hoidoille naapurimaissa lienee 50. Tiedän naisen joka tuli luomusti raskaaksi viidenkymmenen.
Anoppini vetelee vatsalihas harjoituksia illoin ja aamuin ja on iältään 90. Hän sai mieheni 40 ikäisenä. Ikä on suhteellinen asia. Terveillä elämäntavoilla ja ruokavaliolla, sekä liikunnalla kroppa säilyy pidempää toimintakykyisenä.