Vanha ajokortti = mitäs nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hjälp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hjälp

Vieras
Olen kuullut ristiriitaisia vastauksia niin poliisien kuin autokoulujenkin puolesta, mitä mieltä te olette?

Tilanne siis tämä: Ykkösvaiheen ajokorttini sain -07. -09 se meni vanhaksi, ja olen ollut nyt reilun vuoden siis ajamatta. Saanko enää väliaikaista korttia, vai pääsenkö suoraan kakkosvaiheeseen vaikka heti huomenna vai joudunko taas ykkösvaiheen kortin ajamaan? Toinen sanoo että kakkonen pitää olla ajettu kolme vuotta siitä kun ykköskortin sai, toinen taas sanoo, että menet sitten väliaikaiseen tai kakkoseen, joudut inssin ja kirjalliset suorittamaan. Miten tilanne nyt siis oikeasti menee?

Asiallisia vastauksia kiitos!

Kakkosvaihe pitää olla ajettu kaksi vuotta ykköskortin saamisesta.
Sen jälkeen teoriakoe ja inssi uusiks.
Ennen kortin vanhenemista voi saada lisäaikaa, ei sen jälkeen kun se on jo vanhentunut.

Paitsi että tuossakin 2 vuodessa on se että siihen saa haettua vielä 2v lisäaikaa. Noh, minulla meni sekin aika umpeen kaiken häslingin keskellä ja kakkosvaihe siis ajamatta ja kortti meni vanhaksi.. Pitää itsekin alkaa selvitellä kuinkas sen kortin nyt takaisin saakaan, ainakin mielestäni kirjalliset ja inssi uusiksi ykkösestä ja siihen päälle se kakkosvaihe..

Kirjalliset ja inssi on ok, ei mua haittaa, mutta enemmän harmittaa jos nyt joudun ykköseen tässä tilanteessa uudestaan, se on turhan monta euroa meikäläiselle mutta auton käyttö olisi välttämätöntä lähitulevaisuudessa.. :/

Yhteistyössä